فارس- مدیرعامل شرکت بورس از پذیرش مشروط بانک صادرات در بورس خبر داد. علی رحمانی گفت: روز سه‌شنبه گذشته جلسه بررسی پذیرش بانک صادرات برگزار شد و بعد از بحث و تبادل نظر و با توجه به وضعیت این بانک پذیرش آن به طور مشروط مورد موافقت بورس قرار گرفت.

وی درباره زمان واگذاری سهام این بانک که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی انجام خواهد شد، اظهار داشت: تمام سعی و تلاش مجموعه بورس و وزارت اقتصاد این است که سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس عرضه شود، اما با توجه به رعایت برخی پیش نیازهای مهم و شفاف‌سازی شرکت‌های قابل واگذاری و همچنین با هدف حمایت از منافع سهامداران باید تمام ابهامات رفع و شرایط کامل عرضه سهام بانک‌ها در بورس رعایت شود. رحمانی ادامه داد: به طور قطع تا یایان سال سهام یکی یا دو بانک در بورس عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس در خصوص وضعیت بانک ملت که قبل از بانک صادرات به طور مشروط در بورس پذیرفته شده، گفت: بررسی‌ها برای رفع شروط ۹ گانه این بانک ادامه دارد.

جذابیت کافی

علی اسلامی‌، کارگزار بورس با اشاره به پذیرش مشروط بانک صادرات و ملت در بورس به ایسنا گفت: شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی به دلیل برخورداری از قدمت زیاد و اقدام نهاد‌های حرفه‌ای برای حسابرسی آنها به راحتی در بورس پذیرش می‌شوند بنابراین در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری بانک‌های دولتی به بخش‌خصوصی مطرح شد که بانک ملت و صادرات نسبت به سایر بانک‌ها در این زمینه پیش‌رو بوده و به صورت مشروط در بورس پذیرش شدند.

وی در ادامه به مشکلات بانک صادرات پرداخت و افزود: بانک صادرات تنها بانکی است که سرپرستی شعب استان‌ها را به شرکت تبدیل کرده است که با این وجود تفکیک حساب‌های فی‌مابین و حساب‌های تلفیقی آن بسیار دشوار است، بنابراین این مشکل باعث می‌شود که ارزش واقعی سهم از شفافیت کافی برخوردار نباشد.

این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: این مشکل در سال‌های گذشته وجود داشته و از وظایف شرکت بورس است که اقدامات لازم را به منظور برطرف کردن آن انجام دهد زیرا یکی از دلایل ارزش بانک‌ها ارزش دارایی‌های ملکی به واسطه شعبات آنها است بنابراین اگر قرار باشد شعب استان‌های این بانک لحاظ نشود سرمایه افراد در آینده در معرض خطر قرار می‌گیرند.

اسلامی‌ تصریح کرد: چنانچه راهی اندیشه شود که ارزش شعبات استانی بانک صادرات در آن لحاظ شود قطعا این بانک به واسطه شعبات ارزنده خود از جذابیت کافی برای خریداری سهام آن برخوردار است.