دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران برای پنجمین بار طی دو سال گذشته شاهد عبور شاخص قیمت از مرز روانی 10هزار واحد بود؛ با عبور شاخص کل بورس تهران از مرز چهار رقمی، بار دیگر این امید شکل می‌گیرد که بازار سهام از حالت رکود خارج شده و وضعیت معاملات بهبود یابد.

۳۲ واحد فراتر از پنج رقمی
عبور شاخص از مرز روانی بازار
گروه بورس- علیرضا کدیور: بورس اوراق بهادار تهران برای پنجمین بار طی دو سال گذشته شاهد عبور شاخص قیمت از مرز روانی ۱۰هزار واحد بود.
این در حالی بود که شاخص با رشد 58واحدی در روز گذشته در عدد 10هزار و 32 واحد توقف کرد.
رشد شاخص روی دوش صنعت
در حقیقت شاخص قیمت حرکت صعودی خود را از روز 14 آذر ماه در عدد 9593واحد آغاز کرد و پس از گذشت یک ماه توانست از مرز 10هزار واحد عبور کند. رشد شاخص کل طی مدت یاد شده تا حدود زیادی مرهون افزایش قیمت سهام دو گروه فراموش شده سیمان و خودرو بود.
در‌حال‌حاضر صنعت سیمان و خودرو به ترتیب ۴/۹ و ۸/۱۰درصد ارزش جاری بورس تهران را از آن خود کرده‌اند.
در این میان شرکت‌های سیمانی با انتشار شایعاتی مبنی بر آزادسازی قیمت و خروج از سبد حمایتی دولت توانستند طی یک ماه گذشته افزایش قیمت مناسبی را شاهد باشند؛ روندی که به نظر می‌رسد طی سنوات گذشته به کرات رخ داده است و شرکت‌های حاضر در این گروه نمی‌توانند انتظار اعمال افزایش قیمت چشمگیری داشته باشند. اما صنعت خودرو به دلیل نسبت قیمت به درآمد (P/E) پایین و تقسیم سود مناسب به صورت تاریخی در زمان‌های نزدیک به پایان سال مالی خود، با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. افزایش قیمتی که تا حدود زیادی مرهون اطمینان بازار از حصول سودهای پیش‌بینی شده تا پایان سال است.
رشد عایدی سهام
به طور کلی باید توجه داشت که رشد شاخص‌ در شرایط فعلی تنها در یک حالت می‌تواند توجیه اقتصادی و منطقی داشته باشد و آن رشد چشمگیر سود سهام شرکت‌های بورس در سال آینده است؛ چرا که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در شرایطی که نرخ تورم با آهنگ مداوم در حال صعود است، منطقی به نظر نمی‌رسد. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت سهام در بورس تهران یا باید پس از یک دوره کوتاه مدت توام با افت باشد یا افزایش سود سهام شرکت‌ها بتواند P/E فعلی بورس را با تعدیل مواجه سازد.
سکوی پرتاب شاخص
به لحاظ تکنیکالی نیز شاخص کل پس از عبور از سطح 9920واحد 10هزار و 95واحدی را هدف قرار داده است و تا قبل از عبور از این سطح نمی‌توان نظر قطعی در مورد آینده شاخص داد. هر چند شاخص برای عبور از این سطح تنها نیاز به 62واحد رشد دارد. البته در صورت عبور شاخص از سطح فوق، هدف بعدی شاخص 10هزار و 400واحد است.

pic1