200میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید امروز عرضه می‌شود

فارس- در آستانه عرضه ۲۰۰‌میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید که امروز انجام خواهد شد، کارشناسان بازار سهام درباره وضعیت این شرکت و محدوده قیمتی سهام این شرکت اظهار نظر کردند. بعد از گذشت سه سال از عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی ایران (وابسته به بانک ملی) فردا بانک سپه به عنوان سهامدار ۱۰۰‌درصدی سرمایه‌گذاری امید اقدام به عرضه ۲۰۰‌میلیون (معادل ۵‌درصد) از سهام این شرکت سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای خواهد کرد که با توجه به وضعیت بازار سهام و سبد سهام سرمایه‌گذاری، کارشناسان در خصوص وضعیت این شرکت و محدوده قیمتی اظهار نظر کردند.

«پی ‌بر ئی» بین ۵ تا ۶ مرتبه

عباس حقانی نسب، مدیر عامل یکی از شرکت‌های کارگزاری در این رابطه گفت: ارزیابی شرکتی مانند سرمایه‌گذاری امید باید با توجه به درآمدزایی و کیفیت شرکت انجام شود و از متغیرهایی مانندNAW و جریان نقدی نیابد استفاده شود، چرا که در این غیر صورت مشکلاتی را برای بازار سهام به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: بانک سپه به عنوان سهامدار عمده و مدیران سرمایه‌گذار امید باید برنامه‌ای داشته باشند تا وجوه حاصل از فروش که باعث خروج نقدینگی از بازار سهام می‌شود را دوباره به بازار برگرداندند.

وی به عدم ارائه تسهیلات ۵۰‌درصدی خرید سهام این شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به این اتفاق، خروج نقدینگی از بازار باعث ایجاد هیجان و بروز مشکلاتی خواهد شد.

حقانی نسب در رابطه با محدوده قیمتی سهام سرمایه‌گذاری امید اظهار داشت: با توجه به سود ۵۴ تومانی سال ۸۶ و ۵۷ تومانی سال ۸۷ این شرکت، محدوده قیمتی مناسبت سهام سرمایه‌گذاری امید با P/E بین ۵ تا ۶ مرتبه مناسب خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به تخصصی بودن این شرکت احتمالا از سهام این شرکت استقبال مناسبی خواهد شد.

محدوده قیمتی ۲۸۰ تا ۳۴۰ تومان

حمید میر معینی، مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت خارج از بورس نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به حضور شرکت تامین سرمایه امین در عرصه اولیه سهام سرمایه‌گذاری امید به نظر می‌رسد که کشف قیمت این سهم برخلاف گذشته که مبنای محاسباتی نداشت با تجربه موفقی همراه شود و دیگر شاید قیمت‌های غیر منطقی شرکت‌هایی چون مپنا، سینا و ملی مس و سیمان دشتستان نباشیم.

وی با اشاره به این مطلب که با دیدگاه بلند مدت سهام این شرکت ارزنده است در خصوص محدوده قیمتی سهام سرمایه‌گذاری امید به فارس گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده محدوده قیمتی ۲۸۰ تا ۳۴۰ تومان این سهم مناسب است و چنین قیمت‌هایی باعث ایجاد جذابیت می‌شود.

میر معینی در خصوص نقاط قوت این شرکت گفت: صنایعی که سرمایه‌گذاری امید در آنها سرمایه‌گذاری کرده از جمله صنایع با ثبات و مهم اقتصاد کشور است و دو صنعت معدن و سیمان از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

وی به نقاط ضعف این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: حضور شرکت‌هایی بدون آینده که باعث سوخت سرمایه‌ شده از جمله نقاط ضعف آن است.

میرمعینی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر تمرکز صرف و عمده بر روی دو صنعت معدن و سیمان نیز باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری این شرکت شده است.

وی در خاتمه گفت: در صورت قیمت‌گذاری مناسب، در کوتاه‌مدت این سهم ۱۰درصد بازدهی خواهد داشت.

شرکتی وابسته به دو شرکت معدنی

کامیار فراهانی تحلیلگر بازار سرمایه نیز درباره سرمایه‌گذاری امید گفت: ۸۰‌درصد از سبد سهام این شرکت منطق به شرکت چادرملو و گل گهر بوده و این شرکت مانند سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات وابسته به شرکت‌های معدنی است.

فراهانی ادامه داد: حضور شرکت تامین سرمایه امین در عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید، حاوی پیغام‌هایی مبنی بر فروش مطلوب این سهم است.

وی بازار را تشنه سهام جدید دانست و در رابطه با محدوده قیمتی سهام این شرکت گفت: محدوده قیمت ۳۹۰ تا ۴۱۰ تومان هر سهم این شرکت مناسب ارزیابی می‌شود.

عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید امروز یکشنبه (۱۶ دی ماه ۸۶) در بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.

پنج‌درصد سهام (معادل ۲۰۰‌میلیون سهم) شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید برای کشف قیمت در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

براساس تعهد شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و با توجه به تقاضای بازار ۱۵‌درصد از سهام این شرکت ظرف مدت یک ماه عرضه خواهد شد.

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید به عنوان چهارصد و سی و هشتمین شرکت پذیرفته شده در بورس در تابلو فرعی و در نماد «وامید» درج شده است.

براساس این گزارش، ۱۰۰درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید متعلق به بانک سپه است که عرضه سهام این شرکت نیز توسط کارگزاری بانک سپه انجام خواهد شد.موضوع فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و خرید و فروش سهام آنهاست که سرمایه اولیه این شرکت ۶۵‌میلیارد تومان بوده که هم اکنون دارای ۳۱۵‌میلیارد تومان سرمایه اسمی است.

تقاضای پذیرش شرکت در ۲ شهریور ۸۲ به بورس اوراق بهادار ارائه شد و سهامداران شرکت به استناد صورت جلسه مجمع عمومی عادی سالانه ۸۳ موافقت خود را برای ورود شرکت به بورس اعلام کردند.

گزارش: علی رضایی‌زاده