فارس- بی‌خبری سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر که ناشی از تعطیلات سال جدید میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است، سبب شده که معاملات بورس ایران نیز از رونق نسبی برخوردار شوند. کریسمس و بورس

در این رابطه شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه که چندین سال در بازارهای سرمایه و پول آمریکا فعالیت حرفه‌ای داشته به تاثیر مثبت و طبیعی تعطیلات کریسمس بر بازار سهام ایران معتقد است. وی در ادامه گفت: تعطیلات کریسمس در بخش

قابل توجهی از کشورهای جهان با عدم کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اقتصادی در سطح کلان مواجه می‌شود و به همین دلیل این رویه باعث شده بورس با وضعیت بهتری نسبت به گذشته رو‌به‌رو شود.

وی ادامه داد: هرچند ترور بی‌نظیر بوتو باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت و طلا شده؛ اما اثر این اتفاق با توجه به تعطیلی اکثر کشورها جلوه گسترده‌ای نداشته که این مساله به تعطیلات کریسمس مربوط است. شایان آرانی تصریح کرد: تعطیلات کریسمس هرچند در کوتاه مدت اثرات مثبتی در بورس ایران به جا گذشته است، اما عدم وجود اخبار و اطلاعات جدید می‌تواند خطرناک باشد؛ چرا که با آغاز فعالیت‌های جدید ممکن است شوک‌های جدیدی بر اقتصاد و سیاست دنیا و کشور‌ها وارد شود.

کاهش ریسک سیستماتیک بازار

علی اسلامی بیدگلی کارگزار بورس نیز بر این باور است که تعطیلات سال میلادی ریسک سیستماتیک بازار سهام ایران را کاهش داده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: هوشمندی بازار سهام بار دیگر در چند روز اخیر نمایان شد؛ چرا که با توجه به عدم تصمیمات جدید سیاسی و اقتصادی در دنیا، ریسک سیستماتیک بازار سهام کاهش یافته و سرمایه‌گذاران از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند.

وی ادامه داد: تعطیل بودن مراکز سیاسی و اقتصادی کشورهای آمریکایی و اروپایی موجب آرامش و جو روانی مثبت در بورس شده و اکثر فعالان بازار سهام نیز در حال خرید سهام شرکت‌های برتر بورس هستند. این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: وجود صف‌های خرید و افزایش حجم معاملات و رشد قیمت سهام شرکت‌های ارزشمند بازار از جمله نشانه‌های مثبت اثر تعطیلات بر بازار است.

اثر مثبت بی‌خبری سیاسی بر بورس

حسین خواجویی، کارشناس بورس‌های اوراق‌بهادار و فلزات نیز معتقد است که تعطیلات سال میلادی نقطه عطفی در تغییر برخی متغیر‌های سیاسی و اقتصادی است.

وی با اشاره به این نکته که با تعطیلات کریسمس درگیری‌های سیاسی در سطح دنیا کاهش یافته به فارس گفت: با توجه به این موضوع که هیچ اطلاعات و اخبار جدیدی در حوزه سیاسی منتشر نمی‌شود، این روزها بازار سهام کشور با آرامش و عدم تاثیر از این بخش مواجه شده است.