گروه بورس- شرکت تراکتورسازی ایران طی هفته گذشته با تولید ۱۵۶دستگاه تراکتور در روز، رکورد تولید بی‌سابقه‌ای کسب کرد.

مهندس عرب باغی، مدیرعامل تراکتورسازی با بیان این مطلب گفت: باتوجه به کمبود قطعه از تولید سالانه پیش‌بینی شده خود عقب افتاده‌ایم، اما با رسیدن به این مقدار تولید روزانه مطمئنا تا پایان سال به ‌رقم پیش‌بینی شده خواهیم رسید. وی ادامه داد: ظرف یک ماه و نیم گذشته ۳۵۰۰دستگاه تراکتور را در داخل و خارج پیش‌فروش کرده‌ایم. وی همچنین افزود: طبق توافق صورت‌گرفته با وزارت امورخارجه قرار شد که صادرات تراکتور به جای کمک‌های نقدی که دولت به کشورهای جهان سوم انجام می‌دهد، در برنامه کار دولت قرار بگیرد. مهندس عرب باغی تاکید کرد: به این ترتیب ۴میلیون دلار کمک به زیمباوه و ۵/۱میلیون دلار کمک به اوگاندا از جمله طرح‌هایی است که در آنها دولت از تراکتور استفاده خواهد کرد و احتمالا تا دو هفته آینده این پول‌ها به حساب شرکت واریز خواهند شد؛ همچنین در نظر داریم با افتتاح یک خط تولید کوچک در اوگاندا به نام «اوگیران» حمایت دولت محلی را نیز به دست آوریم.

وی در ادامه به فعالیت ۱۲شرکت اقماری تراکتوری سازی اشاره کرده و گفت: تراکتورسازی ایران در حال حاضر به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شده است و شرکت‌های زیرمجموعه آن در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار هستند.

شرکت خدمات صنعتی، احداث پل ارومیه را بر عهده دارد. در بخش سیلوسازی اقداماتی از سوی یکی از این شرکت‌ها انجام شده است؛ همچنین با توجه به سودی که تبدیل زباله به کمپوست دارد، با شهرداری تهران در حال مذاکراتی برای بستن قرارداد هستیم. عرب‌باغی با بیان اینکه با آزادسازی قیمت تراکتور از سوی دولت، تفکر ما هم خصوصی شده است، گفت: تلاش ما در شرکت تراکتورسازی در جهت کاهش هزینه‌ها و بهای تمام‌شده محصولات تولیدی به منظور حفظ تعادل قیمت‌ها و منافع مصرف‌کنندگان است.

وی ادامه داد: به دلیل حذف تعرفه واردات تراکتور، از سوی دولت و واردات تراکتورهای چینی، ما مجبور به رقابتی کردن قیمت‌ها هستیم. این درحالی است که مزیت تراکتورهای ما برای صادرات به کشورهای دیگر مخصوصا ترکیه در قیمت‌های صادراتی و کیفیت برتر در مقابل چینی‌ها بوده است، بنابراین قیمت رقابتی، نکته‌ای است که باید در فعالیت‌های شرکت موردتوجه قرار بدهیم.

عرب باغی با بیان اینکه در حال رسیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده امسال هستیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال با تعدیل مثبت EPS خود سهامداران شرکت را از عملکرد مطلوب خود راضی کنیم.

وی در ادامه، همچنین از مذاکرات شرکت تراکتورسازی با وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این طرح که شامل بازسازی ناوگان تراکتور کشور است، بازسازی ۲۴هزار تراکتور را در بر می‌گیرد که می‌تواند بخشی از تولیدات یک سال شرکت را تامین کند.