رییس‌جمهوری: مردم باید از سرمایه‌گذاری خود در بورس سود ببرند

دنیای اقتصاد- همزمان با فضای روانی مثبتی که به دنبال عقب‌نشینی آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای، بر معاملات بورس تهران حاکم شده است، رییس‌جمهوری شنبه شب همه تصمیم‌سازان اقتصادی را به نزد خود فراخواند تا برای رفع موانع اقتصادی رونق بورس نیز چاره‌اندیشی شود و از فرصت به وجود آمده برای رونق بازار سهام حداکثر استفاده به عمل آید.

شاخص کل بورس که در روز شنبه پس از دو هفته عقب‌نشینی در مسیر مثبت به حرکت افتاده بود، پس از ۱۰ واحد رشد در همان روز، دیروز نیز به حرکت خود ادامه داد و ۳۵ واحد دیگر رشد کرد.

خبرنگاران دنیای اقتصاد از بورس گزارش می‌دهند که بازار دیروز شاهد تکمیل چرخش به سمت رونق و حاکمیت مطلق صف‌های خرید بود.

به نظر می‌رسد موتور رونق بورس که از اواخر هفته گذشته و ابتدای هفته جاری روشن شده بود، با انتشار خبر شب‌نشینی تصمیم‌سازان اقتصاد با رییس‌جمهوری با دور تندتری به حرکت افتاد که پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرایی شدن تصمیمات متخذه در این نشست ویژه، این حرکت تداوم یابد.

در نشست شنبه شب، احمدی‌نژاد روی نکته مهمی انگشت گذاشت که تاثیرات منفی آن بر فضای روانی بورس طی چند هفته گذشته غیرقابل انکار است و آن ضرورت شفاف‌سازی نوع رابطه دولت با شرکت‌های معدنی است. رییس‌جمهوری دستور داد که وزارت صنایع با عقد قراردادهای بلندمدت بهره‌برداری با شرکت‌های معدنی، چگونگی بهره‌برداری و حقوق دولتی را معین کند. همچنین طبق دستور احمدی‌نژاد، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها در انحصار دولت است، باید قبل از واگذاری از طریق قراردادهای بلندمدت، موضوع تامین مواد و قیمت آن را تعیین و اطلاعات شفافی را به بازار سرمایه ارائه کنند.

رییس‌جمهوری در این جلسه خطاب به تصمیم‌سازان اقتصادی تاکید کرد که شرکت‌های خوب وارد بورس شوند تا مردم از سرمایه‌گذاری خود در این بازار سود ببرند. جلسه با رییس‌جمهوری

گروه بورس- در پی تشکیل جلسه مشترک اعضای هیات دولت، مسوولان بورس و اظهار نظر منتشر شده به نقل از رییس‌جمهوری بر تارنمای شرکت بورس، بازار سرمایه شاهد چرخش روند معاملات در روز گذشته بود.

سخنان انتشار یافته رییس‌جمهوری به طور عمده در خصوص دو صنعت معدن و پتروشیمی بود در رابطه با معدن، تاکید رییس‌جمهوری مبنی بر عقد قراردادهای بلندمدت بهره‌برداری با شرکت‌های معدنی و تعیین تکلیف حقوق دولتی، بیش از سایر مطالب مهم تلقی می‌شود. در بخش پتروشیمی نیز تعیین قیمت مواد اولیه این شرکت‌ها و عقد قراردادهای بلند مدت تامین مواد حایز اهمیت است. هر چند به نظر می‌رسد تا زمان ابلاغ رسمی مطبوعاتی در باره موارد فوق و قطعی شدن مباحث مطرح شده، نمی‌توان موارد و مشکلات موجود را مرتفع فرض کرد، اما به هر صورت اظهار نظر در خصوص آنها و واکنش شدید بورس، نشان از حساسیت این موارد برای فعالان بازار دارد. باید توجه داشت که اطمینان ایجاد شده در خصوص موارد فوق‌الذکر در صورت عدم قطعیت در آینده نزدیک می‌تواند ضربه‌ای سنگین به بورس تهران وارد کند. اما جدای از نشست قوه مجریه با مسوولان بازار سرمایه، یکی از مواردی که طی روزهای گذشته، توانسته اعتماد عمومی را در بورس افزایش دهد، انتشار گزارش سازمان‌های جاسوسی آمریکا و کاهش ریسک اقدام نظامی بوده است. در حقیقت انتشار گزارش مزبور سبب شد، ریسک بین‌المللی و سیاسی حاکم بر بازار سرمایه به میزان زیادی از بین برود.

در این میان نکته جالب توجه استفاده بهینه دولت از فضای روانی حاکم بر بازار بوده است که توانسته با تشکیل جلسه در این مقطع زمانی که قیمت سهام برخی از شرکت‌ها به سطح ارزنده‌ای رسیده است، نسبت به ایجاد تحرک در بورس مبادرت کند. همچنین علاوه بر موارد فوق نباید از تاثیر جمع‌آوری صف فروش چند ماهه مپنا که باعث آزادسازی، بیش از ۴۰میلیارد تومان پول نقد در بازار سرمایه شد، چشم‌پوشی کرد. رقمی که حتی در صورت بازگشت مجدد بخشی از آن به بورس، می‌تواند به رونق معاملات کمک کند. یکی از نکات جالب توجه در معاملات چند روز گذشته هجوم خریداران به سهام شرکت‌های معدنی، پتروشیمی و شرکت‌های با P/E پایین بوده است. به نظر می‌رسد، فروشندگان سهام در روزهای گذشته اصلی‌ترین زیان‌کنندگان بوده‌اند و بار دیگر این مفهوم طی چند روز قبل در بورس تهران در حال تحقق است که خرید سهام در بورس باید با دید میان مدت و بلند مدت صورت گیرد، تعجیل‌کنندگان در بورس بازندگان اصلی بازی هستند.