گروه بورس- معصومه طاهرخانی: سرانجام بعد از ماه‌ها انتظار جلسه میان رییس‌جمهوری با مسوولان سازمان و شرکت بورس برگزار شد، ولی تاکنون خبری از محتوا و چند و چون، تصمیم‌ها، مذاکرات و توافقات این جلسه منتشر نشده است. به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه که شب شنبه با ریاست احمدی‌نژاد همراه بود، علاوه بر مسوولان سازمان و شرکت بورس، معاونان و وزرای دولت نیز حضور داشتند. معاونان سه‌گانه رییس‌جمهور در این نشست شامل معاون اول، اجرایی و در نهایت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از یک سو، وزرای ۶گانه شامل وزیران امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، نفت، کار و امور اجتماعی و رفاه به همراه رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان خصوصی‌سازی و مشاور وزیر صنایع در واگذاری شرکت‌ها نیز از سوی دیگر بودند.

به‌رغم حضور وزرا و مسوولان تراز اول اقتصادی و بورس در این نشست ویژه که بنا به گفته‌ها، نتایج بسیار مثبتی نیز داشته است، اما هیچ خبری از نتیجه تقسیم‌های اجرایی این جلسه به بازار ارائه نشده است.

تنها خبری که از کلیات این جلسه منتشر شده روی سایت رسمی شرکت بورس به نشانی www.irbourse.com قرار داده شده است که سایر خبرگزاری‌ها هم این خبر را در سایت خود قرار داده‌اند.

در این خبر تنها به مواردی چون تاکید رییس‌جمهور بر سرمایه‌گذاری مردم در بورس، تاکید وزارت صنایع و معادن بر عقد قراردادهای بلند مدت بهره‌برداری با شرکت‌های معدنی، ضرورت جذب سرمایه‌گذاران خارجی» و ... اشاره شده است.

در بخشی از این خبر آمده است: «رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم باید از سرمایه‌گذاری در بورس سود ببرند، توسعه ظرفیت بورس و آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر را مورد تاکید قرار داد.»

محمود احمدی‌نژاد تاکید کرده است: «وزارت صنایع و معادن با عقد قراردادهای بلندمدت بهره‌برداری با شرکت‌های معدنی، چگونگی بهره‌برداری و حقوق دولتی را معین کند.

همچنین پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها در انحصار دولت می‌باشد، قبل از واگذاری از طریق عقد قراردادهای بلندمدت موضوع تامین مواد و قیمت آن را تعیین و اطلاعات شفافی را به بازار سرمایه منعکس کنند».

دکتر احمدی‌نژاد تاکید کرد که شرکت‌های خوب با قیمت مناسب وارد بورس شوند تا مردم از سرمایه‌گذاری خود سود ببرند.

وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌‌گذاران خارجی، تدوین راهکارهای منظم برای چگونگی تحقق آن را مورد تاکید قرار داده است.

افزون بر این رییس جمهور اعلام کرد:اهتمام دولت به بورس، نویدبخش آینده خوبی برای بازار سرمایه کشور است. انتظار می‌رود با تشکیل کارگروه‌هایی، ابهامات بازار به سرعت برطرف شود و زمینه حفظ و اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران فراهم شود.»

با توجه به اهمیت نتایج این جلسه برای بازار سرمایه، پیگیری‌های خبرنگار ما از حاضران این جلسه، برای کسب اخبار نشست منجر به گزارش زیر شد.

در وهله اول، علی‌ صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از شبکه هوشمند افشای اطلاعات بازار سرمایه تنها به بیان کلیات جلسه اکتفا کرد و از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد.

وی ضمن اشاره به رفع ابهامات در خصوص بهره مالکانه معادن در این نشست ادامه داد: «در این نشست مقرر شد، این موضوع در همکاری مشترک سازمان بورس و وزارت صنایع و معادن حل و فصل شود» اما رییس سازمان بورس به جزئیات و چگونگی نحوه این تعامل کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرد و در واقع همان پاراگراف‌های خبری را که در سایت شرکت بورس منتشر شده است، تکرار کرد.

برداشت فعالان بازار از متن سخنان رییس سازمان بورس و اشارات مستقیم وی این‌گونه بود که توافقات صورت گرفته طی این جلسه سه ساعته روند خوبی داشته است؛ حال اینکه چرا خبری از جزئیات، منتشر نمی‌شود یا ترجیح داده می‌شود که در این بازه منتشر نشود، سوالی است که رسانه‌ها را بیشتر کنجکاو کرد.

از سوی دیگر، علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس نیز که یکی از حاضران این جلسه بود، در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار، فضای جلسه را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: فضای جلسه دیروز بسیار عالی و سازنده بود و توافقات زیادی برای حل مسائل ردوبدل شد.

وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت: شرکت بورس به عنوان ناظر در این نشست مجاز به انتشار اطلاعات نیست و بهتر است برای گرفتن اطلاعات تکمیلی و جزئیات کاربردی از رییس سازمان بورس کسب اطلاع کنید.

رحمانی، در حالی به این امر اشاره می‌کند که خبرنگار ما نیز در گفت‌وگو با «صالح‌آبادی» در حاشیه مراسم «کدال» نتوانسته‌بود به نتیجه‌ای از مفاد جلسه دست پیدا کند. البته رحمانی در بخشی از سخنان خود به این امر اشاره کرد که طی صحبت‌های انجام‌شده با صالح‌آبادی برای مطبوعاتی کردن نتایج این جلسه، برنامه‌ای با خبرنگاران رسانه‌ها برپا شود.

در حالی که بازار سهام کشور این روزها نیاز شدید به انتشار خبرهای مثبت را در خود احساس می‌کند؛ اما از سوی دیگر مسوولان و متولیان این بازار از این کار امتناع می‌کنند.

ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع در واگذاری شرکت‌ها هم که یکی از حاضران نشست بود در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار ما به این امر اشاره کرد که قرار است تا اطلاع ثانوی خبری از مفاد جلسه از سوی وزارت صنایع منتشر نشود. اما وی در عین حال اضافه کرد: طبق توافقی که در جلسه به دست آمد، قرار شد که تنها رییس سازمان و مدیرعامل شرکت بورس خبری از جلسه منتشر کنند.

اکبریه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که به نتیجه‌ندادن پیگیری‌ها از رییس سازمان و مدیرعامل شرکت بورس در خصوص اطلاع از جزئیات جلسه مربوط می‌شد، گفت: همان‌طور که بنده عرض کردم، قرار شد تنها این دو مسوول سازمان بورس به انتشار خبر بپردازند و ما هم به عنوان وزارت صنایع طی روزهای آینده اخبار این نشست را منتشر کنیم.

اکبریه از سوی دیگر فضای جلسه را بسیار مثبت و سازنده خواند و ادامه داد: در این جلسه حمایت‌های آقای رییس‌جمهور از بازار سرمایه بسیار عالی بود و نتیجه آن را تا چند روز آینده در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که چرا به‌رغم فضای مناسب و گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش، هیچ‌کدام از حاضران جلسه حاضر به بیان جزئیات جلسه نیستند، گفت: در این جلسه یکسری کلیات مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم با کامل شدن آن در آینده نزدیک نتایج آن را منتشر کنیم.

پیگیری‌های خبرنگار ما از حاضران این جلسه به سوی غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی منعطف شد. خبرنگار ما در تماس تلفنی با وی قرار مصاحبه‌ای در ساعت ۲بعدازظهر تعیین کرد. اما متاسفانه تلفن وی در ساعت مقرر به‌رغم تماس‌های مکرر «در دسترس نبود.»

از مجموع صحبت‌های حاضران نشست ویژه با رییس‌جمهوری چنین به نظر می‌رسد که متولیان انتشار اخبار این جلسه به دنبال استفاده از نتایج مثبت آن برای رونق بازار سرمایه هستند. به عبارت دیگر مسوول سازمان بورس با عدم اطلاع‌رسانی درباره جزئیات بیشتر این جلسه به دنبال انتشار قطره‌ای خبر و بهره‌برداری از نتایج آن به نفع رونق بورس و حفظ شاخص هستند. از سوی دیگر در خبرها هم آمده که قرار است که طی هفته جاری آیین‌نامه حمایت از حقوق سهامداران بورس چهارشنبه در هیات وزیران مورد بررسی قرار گیرد.

در هر صورت با توجه به دغدغه‌های همیشگی مسوولان سازمان بورس در خصوص حفظ شاخص و نشان دادن مثبت بودن شاخص‌ها، اقدام اخیر این سازمان در عدم انتشار جزئیات این جلسه چندان دور از ذهن نیست.