تکرار معامله به صورت چهار بلوک پنج‌درصدی

تحلیل‌های متفاوت از روند شاخص بورس

دنیای اقتصاد- ۲۰درصد سهام فولاد مبارکه، یکی از سودآورترین شرکت‌های دولتی دیروز در بازار عرضه شد، اما خریدار نداشت؛ قبل از عرضه، بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که به دلیل فضای عمومی حاکم بر بازار، کمبود نقدینگی، ارزش بالای مزایده، نبود خریدار خارجی و برخی مشکلات ناشی از ابهام در تعامل دولت با بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه قیمت‌گذاری امکان عدم خرید این سهم در ‌مرحله اول مزایده وجود دارد.

این معامله نافرجام که در صورت وقوع می‌توانست رکورد بزرگترین معامله بورس را به خود اختصاص دهد، قرار است در روز چهارشنبه به صورت عرضه در چهار بلوک پنج‌درصدی مجددا تکرار شود.

آیا این بلوک‌ها در مرحله دوم خریداری خواهند داشت؟ و آیا قیمت بلوک‌های ۵درصدی مناسب است؟ باید تا روز چهارشنبه منتظر ماند. اما اینکه چرا بلوک ۲۰درصدی سهام یک شرکت مرغوب بی خریدار مانده است، موضوع قابل تاملی است که باید بررسی شود. نگاه بازار به دور دوم معامله بزرگ

«فولاد» ۳۹۰تومانی ارزنده است، اما ....

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که در دور اول عرضه ۲۰درصدی سهام فولاد مبارکه (سه‌میلیارد و ۱۶۰میلیون سهم) به ارزش ۱۲۳۲میلیارد تومان دیروز در بازار خریداری نداشت، همه نگاه‌های فرجام به مرحله دوم عرضه این بلوک در قالب چهار بلوک ۵درصدی در روز چهارشنبه دوخته شده است. «آیا این بلوک در مرحله دوم خریداری دارد؟»، «آیا قیمت بلوک ۵درصدی مناسب است؟»

«سازمان خصوصی‌سازی از عرضه این سهم در فرم و شکل کنونی چه چیزی را دنبال می‌کند؟» و پاسخ برای چند پرسش دیگر که در این گزارش پیگیری شده است؟

مدیر مالی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اعلام کرد: این شرکت برنامه‌ای برای حضور در عرضه‌های بلوکی ۵درصدی فولاد مبارکه ندارد.

مرتضی علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: گرچه سهام بلوکی فولاد مبارکه ارزنده است، اما ما برنامه‌ای برای شرکت در این مزایده نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر شرایط عرضه، معامله سهام فولاد مبارکه با قیمت ۳۹۰تومان را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: سهام فولاد مبارکه از پتانسیل‌های بسیار مناسبی برخوردار است و سهام مزبور هم در این قیمت ارزنده ارزیابی می‌شود، اما از آنجا که عرضه ۲۰درصدی سهام شرکت با قیمت ۳۹۰تومان انجام شده، قیمت عرضه ۵درصدی آن هم به صورت طبیعی باید کاهش پیدا می‌کرد.

وی در مورد احتمال فروش ۵درصد از بلوک فولاد به صورت قسطی گفت: سهام «فولاد» به صورت نقدی عرضه می‌شود، اما اگر هم به صورت قسطی فروخته شود، بهره این اقساط هم گرفته می‌شود، پس با توجه به قیمت عرضه قبلی، بهتر بود قیمت پایه معامله دوم در قالب بلوک‌های ۵درصدی تغییر می‌کرد.

وی در عین حال حضور برخی از اشخاص حقوقی را در معامله فولاد بعید ندانست.

در همین حال، یک منبع آگاه حضور صندوق بازنشستگی فولاد را نیز که یکی از خریداران عمده بلوک ۲۰درصدی مس بود، در مزایده فولاد مبارکه بعید دانست و گفت:‌ با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی فولاد بخش قابل‌توجهی از سهام فولاد مبارکه را طی روزهای گذشته از بازار جمع‌آوری کرده، حضور این شرکت در این مزایده بعید است، ضمن اینکه صندوق از سهامداران شرکت محسوب می‌شود.

به گفته این منبع، احتمال حضور خریدار داخلی در معامله‌های بلوکی فولاد بعید است؛ اما اگر هم قرار باشد شرکت یا کنسرسیومی در عرضه‌های ۵درصد فولاد حضور پیدا کند، شاید رهبر آنها تامین اجتماعی و شستا باشد. در همین حال یک منبع دیگر در فولاد مبارکه اصفهان دلیل عرضه دوم سهام فولاد مبارکه به صورت نقد را گامی برای تغییر شرایط کلی فروش سهام فولاد دانست که از سوی سازمان خصوصی‌سازی دنبال می‌شود.

به گفته وی، سازمان خصوصی‌سازی با عرضه دوباره ۲۰درصد از سهام فولاد در قالب بلوک آن هم به صورت نقد تا جایی پیش می‌رود که عرضه سهام فولاد در بورس منفی شود.

این منبع افزود: براساس قانون اگر سهام شرکت‌های دولتی در بورس به فروش نرسد، فروش سهام این شرکت‌ها از طریق مذاکره با اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف می‌تواند انجام پذیرد.

وی گفت: رفتار سازمان خصوصی‌سازی برخی اظهار نظرهای مقامات این سازمان در خصوص عدم توانایی بخش خصوصی در روند عرضه سهام فولاد مبارکه به صورت نقد این واقعیت را نشان می‌دهد که این سازمان تمایل به فروش سهام فولاد از طریق مذاکره دارد.

به گفته این منبع در فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق مذاکره، طرفین براساس توافق معامله می‌کنند و شرایط معامله از سوی هر یک از طرفین می‌تواند تغییرکند.وی افزود: با توجه به ابراز تمایلی که از سوی چند شرکت خارجی برای خرید سهام فولاد مبارکه صورت گرفته است، فروش سهام «فولاد» از طریق مذاکره به این شرکت‌ها بعید نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز روز گذشته نبود نقدینگی کافی را در بازار عامل اصلی عدم انجام بزرگترین معامله تاریخ بورس اعلام کرد.

دکتر «علی صالح آبادی»‌ افزود:‌ سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از سهام خوب و ارزنده بازار سرمایه است که امیدواریم در روزهای آتی با تسهیل در شرایط عرضه،‌ این معامله بزرگ با موفقیت انجام شود.

وی اظهار داشت:‌ عرضه بلوکی سهام شرکت فولاد مبارکه با فراهم شدن شرایط مناسب در بازار امکان‌پذیر خواهد شد.

از سویی دیگر، ابراهیم جمیلی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ خاورمیانه نیز در رابطه با احتمال حضور این شرکت در مزایده فولاد مبارکه گفت: ما فعلا برنامه‌ای برای شرکت در این معامله نداریم.

وی در ارزیابی قیمت عرضه شده سهام فولاد گفت، برای قیمت‌گذاری بلوک ۲۰درصدی فولاد مبارکه، باید کار کارشناسی صورت می‌گرفت و همه جوانب شرکت در نظر گرفته می‌شد؛ با این حال تصور می‌کنم که قیمت این عرضه با توجه به عرضه ۵درصدی در قالب چهار بلوک، باید تعدیل می‌شد. هلدینگ خاورمیانه در معامله مس، یکی از خریداران عمده بود.