دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری منتشر شد

سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار روز شنبه دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای بند ۲ ماده ۷ « قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل تبلیغات شرکت‌های کارگزاری» در ارتباط با امکان انجام تبلیغات توسط این شرکت‌ها را تصویب کرد.

متن کامل این دستورالعمل به شرح زیر است: ماده ۱ - تعاریف: عبارات به ‌کار رفته در این دستورالعمل به‌ ‌شرح ذیل تعریف می‌شوند:

تبلیغ: نوعی ارتباط است که کارگزار با مخاطبان برقرار می‌کند و هدف از آن معرفی کارگزاری و خدمات آن به مخاطبان یا به ‌طور کلی بیان ویژگی‌ها، مزایا و توانمندی‌های بازار اوراق بهادار است. این ارتباط می‌تواند رودررو یا از طریق وسایل ارتباط جمعی باشد. مخاطب می‌تواند یک فرد، گروهی از افراد یا عموم مردم باشد.

آگهی تبلیغاتی: مجموعه اطلاعاتی است که در «تبلیغ» به مخاطب منتقل می‌شود و می‌تواند به ‌صورت صوتی، نوشتاری یا تصویری باشد.

تبلیغ‌کننده: منظور شخصی است که «آگهی‌ تبلیغاتی» به نام وی منتشر می‌شود.

سازمان: منظور سازمان بورس و اوراق بهادار، موضوع ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ است.

بورس: منظور بورسی است که کارگزار عضو آن محسوب می‌شود و دارای مجوز رسمی از سازمان است.

ماده ۲- شرکت‌های کارگزاری در «تبلیغات» خود موظف‌اند علاوه بر رعایت کلیه قوانین و مقررات وضع‌شده از طرف مراجع ذی‌صلاح کشور، مفاد این دستورالعمل را نیز رعایت کنند. مسوولیت تبلیغ توسط کارکنان کارگزاری به عهده کارگزار است.

ماده ۳ - شرکت‌های کارگزاری فقط می‌توانند خود و خدماتی را که ارائه می‌دهند یا در ارائه آنها شرکت دارند، «تبلیغ» کنند.

ماده ۴ - قید نام و آدرس و شماره تلفن «تبلیغ‌کننده» در «آگهی‌تبلیغاتی» الزامی است.

تبصره ۱: برای عدم درج اطلاعات، موضوع این ماده، «تبلیغ‌کننده» می‌تواند «آگهی تبلیغاتی» را به سایت اینترنتی خود که در آن این اطلاعات به‌ طور کامل درج شده‌اند، ارجاع دهد.

تبصره ۲: در «آگهی‌های‌ تبلیغاتی» که به‌صورت مشترک صادر می‌شوند، رعایت مفاد این ماده برای کلیه «تبلیغ‌کنندگان» الزامی است.

تبصره ۳: آدرس باید محلی ثابت برای استقرار باشد؛ بنابراین، آدرس هتل‌ها، مهمان‌سراها و نظایر آن یا صرفا ارائه شماره صندوق پستی کفایت نمی‌کند.

تبصره ۴: آدرس و شماره تلفن موضوع این ماده باید به‌گونه‌ای باشند که مخاطب بتواند از طریق آنها با فردی مسوول ارتباط برقرار کند.

ماده ۵ - کارگزار باید بتواند ادعاها و اطلاعاتی را که در «آگهی‌تبلیغاتی» آورده شده‌اند، در صورت درخواست سازمان یا بورس از طریق ارائه مستندات و شواهد قابل‌قبول، اثبات کند.

ماده ۶- اگر توانمندی، مدارک علمی یا حرفه‌ای یا مجوزهای متعلق به فردی، در «آگهی‌تبلیغاتی» قید شود، باید قبلا موافقت بورس و شخص موردنظر برای ارائه این اطلاعات در «آگهی‌تبلیغاتی» اخذ شود.

ماده ۷ - اگر «آگهی‌تبلیغاتی» حاوی اطلاعاتی در مورد مدارک، مجوزها و تاییدیه‌های سازمان یا بورس باشد، باید حدود مسوولیت‌های سازمان یا بورس در این موارد به‌روشنی ذکر شود.

ماده ۸- اگر در «آگهی‌تبلیغاتی» موردی تضمین شده باشد؛ باید مشخصات ضامن، شرایط تضمین و محدودیت‌های احتمالی آن در «آگهی‌تبلیغاتی» درج شود.

ماده ۹ - «تبلیغات» باید در مورد سایر رقبا و ارکان و فعالان بازار سرمایه منصفانه باشد؛ بنابراین نباید حاوی مطالبی برای بی‌اعتبار کردن، تشکیک در مورد درستی، امانت‌داری و اشتهار سایرین یا حاوی مطالبی برای بی‌اعتبارکردن خدمات و کالاهای ارائه شده توسط دیگران باشد.

ماده ۱۰- «آگهی‌تبلیغاتی» می‌تواند حاوی توانایی‌های کارکنان کارگزاری باشد، مشروط بر این‌که رابطه استخدامی آنان با کارگزاری و میزان مشارکت، وظایف و مسوولیت آنان در فعالیت‌های کارگزاری به‌روشنی ارائه شود.

ماده۱۱- «آگهی‌تبلیغاتی» نباید گمراه‌کننده باشد. «آگهی‌تبلیغاتی» به‌صورت‌های زیر گمراه‌کننده تلقی می‌شود:

الف) حاوی اطلاعاتی غیرواقعی باشد.

ب) حاوی همه اطلاعات مهم در خصوص موضوع مورد تبلیغ نباشد.

ج) حاوی وعده انجام کاری باشد که قصد یا توانایی یا تعهدی برای انجام آن وجود نداشته است.

د) برداشت ناصحیحی را القا کند.

ماده ۱۲- «آگهی‌تبلیغاتی» نباید حاوی وعده انجام یا ترک عملی باشد که با قوانین و مقررات مغایرند.

ماده ۱۳- «آگهی‌تبلیغاتی» نباید حاوی انجام یا ترک عملی از سوی شخصی غیر از آگهی‌دهنده باشد که قبلا رضایت وی در انجام یا ترک آن عمل اخذ نشده باشد.

ماده ۱۴- در صورتی‌که ارائه خدمتی نیازمند کسب مجوز از سازمان یا بورس است، کارگزار نباید قبل از دریافت مجوز لازم، ارائه آن خدمت را «تبلیغ» کند.

ماده ۱۵- استفاده از علائم تجاری دیگران حتی اگر در مراجع ذیربط به ثبت نرسیده باشند، بدون اخذ موافقت کتبی آنها در «آگهی‌تبلیغاتی» ممنوع است.

ماده ۱۶- استفاده از همه وسایل ارتباطی نظیر تلفن، تابلو، اینترنت، پست، پوستر، اقلام تبلیغاتی، روزنامه، مجله، کتاب، رادیو و تلویزیون در محدوده قوانین موضوعه کشور برای «تبلیغ» مجاز است.

ماده ۱۷- کارگزاران می‌توانند برای تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به‌طور عام «تبلیغ» کنند، مشروط به‌این‌که همزمان خطرات این سرمایه‌گذاری را نیز در «آگهی‌تبلیغاتی» توضیح دهند.

تبصره ۱: «تبلیغ» ‌خرید یا فروش اوراق بهادار خاص توسط کارگزار ممنوع است، مگر این‌که کارگزار، خود متعهد پذیره‌نویس آن اوراق بهادار باشد یا به‌موجب مقررات دیگری این نوع تبلیغات مجاز شناخته شده باشد.

تبصره ۲: «تبلیغات» موضوع این ماده نباید صریحا مخاطبان را به سرمایه‌گذاری کلیه دارایی‌های خود در اوراق بهادار ترغیب کند.

ماده ۱۸- ارائه پیش‌بینی‌های معقول در تبلیغات با ذکر همزمان عوامل مؤثر بر وقوع و احتمال عدم وقوع این پیش‌بینی‌ها و بیان میزان تاثیر آنها به‌طور روشن، مجاز است.

ماده ۱۹- کارگزاران می‌توانند به‌‌صورت گروهی با خود یا دیگران ارائه خدمت یا خدماتی را «تبلیغ» کنند؛ مشروط بر این‌که:

الف) کلیه «تبلیغ‌کنندگان» در ارائه خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» شرکت داشته باشند.

ب) حدود وظایف و مسوولیت‌های هر یک از «تبلیغ‌کنندگان» به‌روشنی در «آگهی‌تبلیغاتی» آورده شود.

ج) مشارکت در ارائه خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» برای خارج‌کردن سایر رقبا از گردونه رقابت نباشد.

د) هرگونه روابط مهم بین «تبلیغ‌کنندگان» نظیر سرمایه‌گذاری در یکدیگر، انعقاد قراردادهای مرتبط با خدمت یا خدمات موضوع «تبلیغ» و روابط استخدامی به‌روشنی در «آگهی‌تبلیغ» توضیح داده شود.

تبصره: «تبلیغ‌کننده» می‌تواند برای عدم درج اطلاعات بند (ب) و (د) این ماده، مخاطب را به سایت اینترنتی خود که در آن این اطلاعات درج شده‌اند، ارجاع دهد.

ماده ۲۰- سازمان یا بورس می‌تواند برای اطمینان از تطبیق «تبلیغات» کارگزاران با مفاد این دستورالعمل از آنها توضیح خواسته یا مدارک لازم را مطالبه کند. کارگزاران موظفند در این زمینه همکاری کنند.

ماده ۲۱- در صورتی‌که سازمان یا بورس نسبت به‌عدم مطابقت «تبلیغات» کارگزاران با مفاد این دستورالعمل اطمینان حاصل کند، می‌تواند تا بررسی موضوع و اعلام‌نظر نهایی، دستور توقف انتشار «آگهی‌تبلیغاتی» مذکور را به کارگزار ارسال کند. نظر‌نهایی سازمان یا بورس می‌تواند شامل توقف ‌دائم یا موقت انتشار «آگهی‌تبلیغاتی» یا اجازه انتشار آن مشروط به‌انجام اصلاحاتی باشد. کارگزاران موظفند دستورات سازمان یا بورس را در این زمینه مراعات کنند.

ماده ۲۲- سازمان یا بورس می‌تواند با بررسی «آگهی‌های‌تبلیغاتی» منتشرشده، چنانچه آنها را گمراه‌کننده، حاوی اطلاعات غیرواقعی یا به هر نحوی مخالف این دستورالعمل تشخیص دهد، نتایج بررسی خود را طی بخشنامه‌ای به‌اطلاع کارگزاران برساند و آنها را از انجام «تبلیغات» مشابه برحذر دارد. کارگزاران موظفند به بخشنامه‌های صادره در این زمینه عمل کنند.

ماده ۲۳- در صورتی‌که کارگزاری در «تبلیغات» خود مفاد این دستورالعمل را رعایت نکند، براساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات کارگزاری رفتار خواهد شد.

تبصره: سازمان یا بورس می‌تواند علاوه بر مجازات مذکور در این ماده کارگزار را مکلف کند برای رفع اثر «تبلیغات» خلاف مقررات، اقداماتی را انجام دهد.

ماده ۲۴- برای اطمینان از تطابق تبلیغات خاص با مفاد دستورالعمل، کارگزاران مختارند موضوع را از بورس استعلام کنند.

ماده ۲۵- این دستورالعمل در ۲۵ ماده و ۸ تبصره در تاریخ ۱۹/۸/۸۶ به‌ تصویب هیات‌مدیره سازمان رسید و از تاریخ تصویب، لازم‌الاجرا است.