مهر - برخی شرکت‌های عرضه‌شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی به دلیل نبود رقابت میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها با قیمت پایین معامله می‌شوند. اسماعیل غلامی، عضو هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این مطلب که بخش اعظم این‌گونه شرکت‌ها در اختیار سهامدار عمده است، تصریح کرد: برخی از این شرکت‌ها مثل روغن‌نباتی جهان یا شرکت قند چهارمحال سودده هستند؛ ولی به دلیل اینکه سهامدار عمده دارند و خریداران عملا اختیاری در این شرکت‌ها نخواهند داشت، از این رو عرضه سهام باموفقیت روبه‌رو نمی‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: از آنجایی که غیر از سهامدار عمده این شرکت‌ها، هیچ خریداری برای خرید سهام این گونه شرکت‌ها وجود ندارد، همچنین سهامداران عمده نیز به خوبی نسبت به این موضوع واقف هستند، در نتیجه سعی می‌کنند تا سهام را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. وی دلایل عدم‌خرید سهام برخی شرکت‌های عرضه‌شده در بورس در نیمه اول سال جاری را تشریح کرد و گفت: تعداد شرکت‌های عرضه‌شده نیمه اول سال جاری در بورس، حدود ۱۰۰شرکت بود که ۸۴درصد سهام عرضه‌شده خریداری شد.

اسماعیل غلامی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های خریداری‌نشده نیمه اول سال جاری که قرار است مجددا عرضه شود، این بار با استقبال خرید مواجه می‌شوند یا خیر، گفت: شرکت‌های به فروش نرفته به دو دسته بورسی و مزایده‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در نیمه اول سال جاری سهام حدود ۱۰۰شرکت دولتی به بخش خصوصی عرضه شد، تصریح کرد: میزان سهام شرکت‌های عرضه‌شده بین یک هزارم درصد تا ۱۰۰درصد متغیر بوده است. وی با اشاره به اینکه درصد سهام شرکت‌های مزایده‌ای بالا است، افزود: تعداد این شرکت‌ها تنها ۵، ۶شرکت با میزان سهام بالا به میزان ۳۰ تا ۱۰۰درصد است.

به گفته وی همچنین شرکتی که عمده سهام آن متعلق به بنیاد شهید یا بنیاد مستضعفان است، خریداری برای آن وجود ندارد، تا بر این اساس با نهادی شریک شود، حتی اگر خریداری برای این شرکت‌ها وجود داشته باشد، با قیمت ارزان خواهد بود.

غلامی در مورد واگذاری سهام شرکت فن‌آوران نیز گفت: براساس جلسه‌ هفته گذشته میان سازمان خصوصی‌سازی، بورس و شرکت پتروشیمی فن‌آوران قرار شد، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بازنشستگی و سرمایه‌گذاری صنعت نفت به عنوان عمده سهامداران این شرکت برای عرضه سهام موافقت کنند، در غیر این صورت سازمان خصوصی‌سازی نسبت به عرضه ۵درصد سهام آن برای کشف قیمت اقدام می‌کند.