سه انتظار بازار از دو وزیر

دنیای اقتصاد- همزمان با اظهارات سخنگوی دولت درباره جهش بورس، از روند نزولی شاخص‌های بورس تهران کاسته و صف فروش بسیاری از سهام جمع شد. سخنگوی دولت اضافه کرد که اگر نیاز باشد، رییس‌جمهور هم شخصا مداخله خواهد کرد. تحلیل‌گران از اظهارات سخنگوی دولت برداشت‌های متفاوتی دارند؛ اما مهم‌ترین اقدامات دولت در فضای کنونی بازار چه می‌تواند باشد؟ ۳ انتظار از دو وزیر

گروه بورس- مدیر عامل شرکت بورس از دو وزیر جدید صنایع و نفت، سه انتظار دارد.

علی رحمانی در گفت‌وگو با فارس گفت: اولین انتظار از دو وزیر نفت و صنایع و معادن این است که نسبت به شفاف‌سازی سیاست‌ها و تصمیمات و رفع موانع موجود در آزادسازی اقتصادی صنایع و آزادسازی هدفمند قیمت‌ها اقدام کنند تا وضعیت شرکت‌های نفتی و صنعتی حاضر در بورس و قابل پذیرش در بورس مشخص و روشن شود. وی آماده‌سازی شرکت‌های دو وزارتخانه نفت و صنایع قبل از ورود به بورس را دومین انتظار بازار سرمایه عنوان کرد. وی با اشاره به این مطلب که عربستان در گام اول خصوصی‌سازی اقدام به واگذاری ۶ ساله فرودگاه به خارجی‌ها با هدف بهبود وضعیت و بازاریابی کرده است، گفت: این در حالی است که به دلایل مختلف چنین روندی، نه تنها در واگذاری شرکت‌های داخلی طی نمی‌شود، بلکه با مشکلات مختلفی چون قیمت‌های دولتی و ارزیابی بالای شرکت‌ها مواجه هستیم. مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه اصل ۴۴ در واگذاری صحیح شرکت‌ها لازم نیست کار خاصی انجام شود، بلکه اگر سیاست‌های تعیین شده مطالعه و عملی شوند، در واگذاری شرکت‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

رحمانی تصریح کرد: واگذاری سریع شرکت‌ها افتخار نیست و فروش یک شبه و سریع شرکت‌ها نمی‌تواند رویه درستی باشد و باید قبل از واگذاری شرکت‌ها نسبت به موارد مهم شفاف‌سازی شده و از مدیران شایسته استفاده شود.

مدیرعامل شرکت بورس در خصوص سومین انتظار بورس از وزرای نفت و صنایع گفت: انتظار می‌رود به محض واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، مجمع فوق‌العاده‌ای تشکیل شود تا بخش خصوصی در مدیریت شرکت‌ها نیز وارد شود تا علاوه بر انتقال مالکیت، مدیریت شرکت‌ها نیز از دولت به بخش خصوصی منتقل شود.

رحمانی ادامه داد: استفاده از مدیران بخش خصوصی باعث افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و رفع تضاد منافع خواهد شد که در این خصوص هم بورس باید دستورالعمل‌هایی را تهیه و تدوین کند.

مدیرعامل شرکت بورس در خاتمه ابراز داشت: با مشخص شدن وزرای جدید نفت و صنایع امید است که با همکاری و تعامل، موانع خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی برطرف شده و بازار سرمایه بتواند نقش مطلوبی در فرآیند اجرای اصل ۴۴ داشته باشد.