فارس- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه آیین‌نامه‌ای به دولت خبر داد که در آن حقوق سهامداران در مراحل سه‌گانه قبل، حین و بعد از واگذاری شرکت‌ها حفظ خواهد شد. علی صالح‌آبادی با اشاره به درخواست برگزاری نشست مشترکی با رییس‌جمهور و وزرا گفت: در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان برای تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ای متمرکز شده که بر اساس آن حقوق و منافع سهامداران در مراحل سه گانه قبل، حین و بعد از واگذاری شرکت‌ها حفظ خواهد شد.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه حداکثر تا دو هفته آینده در شورای‌عالی بورس مطرح می‌شود و بعد از تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

رییس سازمان بورس هدف از تدوین آیین‌نامه را جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران دانست و تصریح کرد: با تکیه بر این آیین‌نامه در حین اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌ها در بورس، مشکلاتی مانند عوارض دولتی و بهره مالکانه دولت از معادن به وجود نخواهد آمد.

صالح‌آبادی افزود: در اجرای اصل ۴۴ هنوز اول کار هستیم و با توجه به بی‌برگشت بودن این راه‌ بی‌پایان و عزم جدی دولت و رییس جمهور بر اجرای اصل ۴۴، چنین آیین‌نامه‌ای برای حفظ حقوق همه گروه‌ها و سهامداران ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: رویکرد سازمان بورس، حمایت و احترام به مردم و سرمایه‌گذارانی است که با امید به بهبود آینده، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین هر اقدامی که از عهده مجموعه سازمان بورس بر‌آید، انجام خواهیم داد.

رییس و سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با موضوع بهره مالکانه و پروانه بهره‌برداری معادن به برگزاری جلسات متعدد با مسوولان اشاره کرد و گفت: مسوولان مربوطه اذعان داشته‌اند که قصد و برنامه‌ای برای افزایش بهره مالکانه و اخذ پروانه بهره‌بر‌داری از شرکت‌های معدنی ندارند و بهره‌برداری از معادن کماکان در اختیار شرکت‌های معدنی است.

صالح‌آبادی تاثیر افزایش عوارض دولتی بر فروش و سود شرکـت‌های فولادی را بسیار ناچیز دانست و ابراز داشت: با توجه به درایت دولت، تمام مسائل مربوط به شرکت‌های معدنی و فولادی در مسیر حل است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: در آینده‌ای نزدیک جلسه مشترک با رییس‌جمهور برگزار خواهد شد.