آخر نفهمیدیم آیا هدف، جذب نقدینگی و سرمایه به سمت بازار است یا دفع آن؟

آیا مجازیم از طرفی مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس، آن هم بلندمدت تشویق کنیم و از طرف دیگر با راه‌حل‌های سطحی و نامناسب (که به راحتی هم مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می‌گیرد)سرمایه‌شان را نابود کنیم تا خود دلیل دیگری برای گریز سرمایه و سرمایه‌گذار از بازار شود؟ خودتان بهتر می‌دانید در حال حاضر مشکل بازار سرمایه تنها وجود و یا عدم وجود حجم مبنا نیست و با این بازار خراب، وجود حجم مبنا حتی می‌تواند به عنوان ابزاری مثبت برای حفظ و کنترل بازار باشد. دلیل این مدعا نیز آثار منفی برداشتن حجم مبنای برخی شرکت‌ها در این مدت است که نه تنها گره‌ای از بن‌بست موجود باز نکرده، بلکه تنها موجب خسران ناعادلانه تعدادی سهامدار خرد شده است؛ چرا که با اجرای این دستور با خرید روزانه مقدار ناچیزی از سهام این شرکت‌ها باعث افت دو درصدی قیمت در هر روز شده‌اند و این در حالی است که صف فروش و قفل بودن معاملات آن شرکت‌ها کماکان باقی است.

هرچند که در مواردی همین دستورالعمل نیز نادرست اجرا شده است؛ چرا که قرار بود برای هر شرکت حداکثر پنج جلسه معاملاتی اعمال شود، نه اینکه با افت بیش از ۴۰درصد قیمت شرکت باز هم نام آن در لیست سیاه دستورالعمل باشد. (اگر باور ندارید فرومولیبدن کرمان را ببینید)

به جرات می‌گویم، اگر به همین وضع پیش برود دیگر کسی جرات ورود به بازار حتی برای خرید سهم خوب را ندارد؛ چرا که می‌داند اگر پس از مدت محدودی صعود قیمت، بازار برگشت کند، صف فروشی تشکیل خواهد شد که به ناچار باید منتظر چندین برابر ضرر باشد.

لااقل ما به عنوان جمعی سهامدار مال‌باخته باور داریم که اگر به شکلی، موفق به فروش سهام فعلی خود شویم تا زمانی که این دستورالعمل اجرا می‌شود، دیگر به بازار برنخواهیم گشت.

آیا این است معنای تشویق به سرمایه‌گذاری آن هم بلندمدت؟!

در آخر امیدواریم صدای ما از این طریق به گوش مسوولان امر برسد شاید تا دیر نشده در صورت صلاحدید تجدیدنظری بکنند.

از طرف جمعی سهامدار: نمازی