سنا- آخرین آمارها نشان می‌دهد که اوراق قرضه اسلامی (صکوک) در بازارهای مالی جهان در سه ماه سوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱۱۰‌درصد افزایش یافته است.

شرکت خدمات اطلاعاتی مالی اسلامی در گزارشی اعلام کرد در سه ماه سوم امسال انتشار صکوک در بازارهای مالی جهان به رقم ۳/۳۷‌میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، رینگیت (واحد پول مالزی) با ۱/۲۰‌میلیارد دلار، ۵۴‌درصد از کل ارزش معاملات صکوک را در سه ماه سوم سال جاری میلادی به خود اختصاص داد.

همچنین صکوک پذیرفته شده در بورس مالی بین‌المللی دبی امارات و بورس اوراق بهادار لندن انگلیس به ترتیب ۱۴/۱۶ و ۲/۷‌میلیارد دلار در این مدت بوده است.

در همین رابطه ، خبرگزاری رویتر اعلام کرد: بانک دولتی ژاپن به نام بانک همکاری بین‌المللی قصد دارد برای نخستین بار اوراق قرضه اسلامی (صکوک) را در ماه مه سال آینده میلادی منتشر کند. در صورتی که بانک دولتی ژاپن اقدام به انتشار صکوک در بازار سرمایه این کشور کند، ژاپن نخستین کشور صنعتی گروه هشت خواهد بود که اوراق قرضه اسلامی منتشر می‌کند.

بانک دولتی ژاپن سال قبل اعلام کرده بود که ‌درصدد انتشار ۱۰۰‌میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی در سه ماه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی است؛ اما انتشار این اوراق به سال آینده موکول شد.

خبرگزاری رویتر از لندن گزارش داد که بریتانیا نیز در حال معرفی اوراق قرضه اسلامی (صکوک) به عنوان نخستین دولت غربی است‌.

کیتی آشر ( Kitty Usher )، وزیر خزانه‌داری بریتانیا گفت : هم اکنون بازار اوراق قرضه اسلامی ۴۰‌میلیارد پوند انگلیس است که این اوراق قابلیت رشد سریع تا میزان ۲۵۰‌میلیارد پوند را دارد.