ایسنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس می‌گوید: سازوکارهای اجرایی بورس نفت هنوز مشخص نیست. مجوز تاسیس بورس نفت توسط شورای عالی بورس صادر شده است و تقاضاکننده باید جزئیات مربوط به سازوکار این بورس را به صورت پیشنهاد به سازمان بورس ارائه کند تا در شورای بورس به تصویب برسد. دکتر قاسم محسنی دمنه، معاون نظارت بر نهادهاى مالى و عضو هیات مدیره سازمان بورس، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اقدام‌های انجام شده از سوی سازمان جهت راه‌اندازی بورس نفت گفت: جواز تاسیس بورس نفت از سوی شورای عالی بورس صادر و در حال حاضر این شورا با راه‌اندازی بورس نفت موافقت کرده است و اشخاص متقاضی راه‌اندازی آن باید مدارک و اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارائه و مراحل اجرایی را طی کنند.

وی با اشاره به این‌که وزارت نفت شرکت بورس بین‌المللی نفت را تاسیس کرده و در این مورد متقاضی است، ادامه داد: این شرکت به عنوان تقاضاکننده باید مقدمات لازم را از جمله طراحی نرم‌افزار، صدور مجوز برای کارگزاران و آموزش آنها، تدوین مقررات معاملات در این بورس به صورت پیشنهاد به سازمان بورس ارائه دهد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: جزئیاتی از جمله این‌که آیا تسویه انجام معامله باید توسط بانک‌ها صورت گیرد؟ یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه برای این امر لازم است؟ و اگر سرمایه‌گذاران خارجی قرار است در بورس بین‌المللی نفتی معامله کنند، سازوکار آن چگونه است و از چه طریق می‌توانند دستور خرید و فروش را صادر و وجوه خود را با توجه به مقررات ارزی کشور منتقل کنند؟ این موارد باید توسط مجری به سازمان پیشنهاد و سازمان بعد از انجام بررسی اجمالی و تخصصی و در نظر گرفتن منافع سرمایه‌گذاران آن را به شورای عالی بورس جهت تصویب ارائه کند. وی موانع ایجاد این بورس را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تاکنون مجری موارد ذکر شده را مشخص نکرده و انتقال تکنولوژی صورت نگرفته است؛ زیرا ایجاد این بورس نوعی تکنولوژی در کشور محسوب می‌شود تا با آموزش افراد و تحلیل بتوان کار را آغاز کرد، بنابراین افراد فعال در این بورس باید برای اجرای مقررات و انجام معاملات آموزش‌های لازم را دریافت کنند. معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به این‌که طبق قانون بازار اوراق بهادار نظارت بر بورس‌ها و تصویب مقررات آنها بر عهده سازمان و شورای بورس است، تصریح کرد: مجری باید با مقام ناظر هماهنگ بوده و جلسات مشترکی را در این مورد تشکیل دهد، بنابراین سازمان بورس از برگزاری جلسات مشترک جهت مسائل مربوط به راه‌اندازی بورس نفت استقبال می‌کند تا هر اقدامی برای راه‌اندازی این بورس انجام دهد و مشکلی در این زمینه از سوی سازمان بورس اوراق بهادار وجود ندارد. عضو هیات مدیره سازمان بورس از راه‌اندازی ابزار اتوس در اول بهمن ماه خبر داد و افزود: این ابزار در حال حاضر در مرحله آموزش تست نرم‌افزار بوده و تاکنون مشکل خاصی در مورد عدم راه‌اندازی آن گزارش نشده است و در اول بهمن ماه راه‌اندازی می‌شود.