یک ارزیابی خارجی از چالش‌های خصوصی‌سازی در ایران

انتظار در بورس برای چند اتفاق

دنیای اقتصاد- اینکه براساس چه تحلیلی سازمان خصوصی‌سازی به این نتیجه رسیده است که ۲۰درصد از سهام فولاد مبارکه را در شرایطی که ۸۴میلیون سهم این شرکت در صف فروش قرار دارد، به قیمتی بالاتر از قیمت بازار طی مزایده‌ای در هفته آینده واگذار کند، در بازار شگفتی آفریده است؛ سازمان خصوصی‌سازی این بار درشرایط این مزایده اعلام کرده است که چنانچه بلوک ۲۰درصدی فولاد مبارکه در روز مقرر به صورت یکجا به فروش نرسد، همین میزان سهام (۲۰درصد) دو روز بعد، یعنی در روز ششم آذرماه در چهار بلوک ۵درصدی عرضه می‌شود.

ارزش معامله روی قیمت پایه حدود یک‌هزار و ۲۳۲میلیارد تومان است که در صورت تحقق، رکورد جدیدی برای بزرگترین معامله تاریخ بورس کشور بعد از عرضه ۲۰درصد از سهام ملی مس ثبت می‌شود. امیدواری «خصوصی‌سازی»به واگذاری ۱۲۸۸ میلیارد تومانی

گروه بورس- اینکه براساس چه تحلیلی سازمان خصوصی‌سازی به این نتیجه رسیده است که ۲۰درصد از سهام فولاد مبارکه را در شرایطی که ۸۴میلیون سهم این شرکت در صف فروش دارد، به قیمتی بالاتر از قیمت بازار طی مزایده‌ای در هفته آینده واگذار کند، در بازار شگفتی آفریده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، معادل ۳میلیارد و ۱۶۰میلیون سهم فولاد مبارکه معادل ۲۰درصد از کل سهام منتشر شده شرکت (۱۵میلیارد و ۸۰۰میلیون سهم)، به ارزش هر سهم ۳۹۰تومان (۳۸تومان بالاتر از قیمت بازار) از سوی سازمان خصوصی‌سازی به صورت یکجا در روز چهارم آذرماه (یکشنبه هفته آینده) به صورت دریافت نقدی عرضه می‌شود. ارزش معامله روی قیمت پایه حدود یک‌هزار و ۲۳۲میلیارد تومان است که در صورت تحقق، رکورد جدیدی برای بزرگترین معامله تاریخ بورس کشور بعد از عرضه ۲۰درصد از سهام ملی مس ثبت می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی این بار شرایط این مزایده را اعلام کرده است که چنانچه بلوک ۲۰درصد فولاد مبارکه در روز مقرر به صورت یکجا به فروش نرسد، همین میزان سهام (۲۰درصد) دو روز بعد؛ یعنی در روز ششم آذرماه در چهار بلوک ۵درصدی عرضه می‌شود.

برنده این مزایده باید ۹ روز کاری بعد نسبت به پرداخت نقدی معامله اقدام کند، در غیر این صورت معامله و کل خسارت وارده برابر ضوابط و مقررات بورس قابل دریافت خواهد بود. همچنین چنانچه قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد، آن قیمت مبنای قیمت پایه مورد عمل قرار می‌گیرد.

عرضه ایرالکو

در همین شرایط سازمان خصوصی‌سازی تصمیم دارد در مزایده دیگری ۲۰درصد سهام آلومینیوم ایران را یک روز بعد از مزایده فولاد مبارکه؛ یعنی پنجم آذرماه در بازار عرضه کند.

سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ۳۳‌میلیون سهم از کل سهام این شرکت را با قیمت پایه ۱۶‌هزار و ۹۰۰ ریال به ارزش ۵۵میلیارد و ۷۷۰میلیون تومان به صورت یکجا و نقد واگذار خواهد کرد.

شرکت آلومینیوم ایران «سهامی عام» با نماد «فایرا» در گروه فلزات اساسی و با یک‌هزار و ۶۵ سهامدار در تالار فرعی فعالیت می‌کند.

این شرکت با سرمایه ۱۶۵‌میلیارد ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در۳۰/۰۷/۸۶،۳‌هزار و۴ ریال اعلام کرده بود.

کارگزاری متقاضی خرید در صورتی حق شرکت در رقابت را خواهد داشت که سه‌درصد از ارزش معامله را براساس قیمت پایه، قبل از شروع جلسه معاملاتی مربوطه از متقاضی دریافت و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بهادار و تسویه وجوه واریز کند یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید شرط به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بهادار و تسویه وجوه ارائه دهد.

در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل، این مبلغ برای جبران خسارت وارد آمده ضبط می‌شود و مسترد نخواهد شد.

سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲ روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

درصورت عدم فروش بلوک ۲۰‌درصدی سهام به صورت یکجا عرضه بلوک فوق‌الذکر، به صورت دو بلوک ۱۰‌درصدی جداگانه دو روز پس از تاریخ عرضه، مجددا عرضه می‌شود.

همچنین خریدار موظف است ظرف ۹ روز کاری نسبت به پرداخت نقدی معامله اقدام کند، در غیر این صورت معامله باطل و خسارات واردآمده برابر ضوابط و مقررات بورس قابل دریافت خواهد بود.

چنانچه قیمت در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد، آن قیمت، مبنای قیمت پایه خواهد بود. مجموع سهام و حق تقدم منتشر شده این شرکت ۱۶۵‌میلیون برگه سهم است.

روز گذشته هر سهم «ایرالکو» معادل ۱۱۵۶۶ریال در بورس تهران معامله شد.

به گزارش خبرنگار ما، انتشار اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی از طریق شرکت بورس در خصوص انجام دو مزایده بزرگ طی هفته آینده، فعالان بازار را با شگفتی روبه‌رو کرده است؛ چرا که فعالان بر این عقیده‌اند که بورس در شرایط مناسبی نیست تا مزایده با اقبال بازار روبه‌رو شود.

فقط طی هفته جاری در مسیر و روند نزولی بازار شاخص کل بیش از ۱۰۷واحد افت کرده است و بازار در رکود مقطعی به سر می‌برد.

بنابراین برای انجام معاملات بزرگ که نیازمند نقدینگی هنگفت است، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد. که این دو برخی از برخی گمانه‌زنی‌ها در بازار حکایت از آن دارد که این دو معامله در بلوک‌های خرد ۵ و ۱۰درصدی معامله شود.

همچنین شنیده می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی آگهی مزایده فولاد را در روزنامه «فایننشال تایمز» در دو هفته قبل چاپ کرده است که این نشان می‌دهد که سازمان خصوصی‌سازی واگذاری ۲۰درصد سهام فولاد مبارکه را یک مزایده بین‌المللی تلقی می‌کند. مزایده‌ای که امکان دارد در مرحله اول خریداری برای آن پیدا نشود.

گمانه‌ احتمالی عدم انجام معامله روی بلوک ۲۰درصدی به دلیل کمبود نقدینگی و شرایط عرضه دو مرحله‌ای است که از سوی خود سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که چند شرکت خارجی قصد خرید بلوک ۲۰درصدی فولاد مبارکه را دارند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سپه (کارگزار عرضه‌کننده) گفت: یک سرمایه‌گذار هندی علاقه‌مند به خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

عرضه ۲۰درصد از سهام شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین معامله تاریخ ۴۰ساله بورس، روز چهارم آذر‌ماه ۸۶ به صورت عمده انجام خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دکتر «ابراهیم عنایت» با بیان اینکه سرمایه‌گذار هندی هنوز درخواست رسمی خود را برای خرید سهام فولاد‌مبارکه اصفهان ارائه نکرده است، افزود: همچنان در انتظار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای خرید سهام این شرکت هستیم. این مقام مسوول نام شرکت هندی را ذکر نکرده است .

وی با بیان اینکه کارگزاری بانک سپه با ارسال نامه‌ای به سرمایه‌گذاران و سهامداران عمده از آنان برای خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان دعوت به عمل آورده ‌است‌، افزود: نشست آشنایی با صنعت فولاد ایران و جهان شنبه هفته‌ آینده برای سرمایه‌گذاران و سهامداران عمده، برگزار خواهد شد.

عنایت با اشاره به اینکه در صورت عرضه موفقیت‌آمیز سهام شرکت فولاد‌مبارکه، رکود فعلی بازار سرمایه از بین خواهد رفت، گفت: این امر نشانگر اعتماد سهامداران عمده به بازار و اقتصاد کشور خواهد بود که بدون شک جو خوش‌بینی را نسبت به آینده در بازار به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه زمان عرضه سهام عمده دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران را بسیار اندک اعلام کرد و افزود: اما بهتر بود سازمان خصوصی‌سازی فاصله زمانی مناسبی را برای عرضه سهام این دو شرکت در نظر می‌گرفت.

وی با بیان اینکه گروه‌های خاصی سهام عمده شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، ادامه داد: باید پس از عرضه عمده سهام فولاد مبارکه بازار به آرامش نسبی برسد تا شرایط برای فروش سهام آلومینیوم ایران، مهیا شود.