بورس دبی کم عمق و متزلزل است

گروه بورس- پس از سفر و بازدید هیات ایرانی متشکل از کارشناسان بازار سهام از بورس دبی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس، بورس دبی را کم عمق، کوچک و متزلزل خواند. سید رضا حسینی، در تشریح نتایج سفر هیات اعزامی ایران به امارات و یونان گفت: هیات ایرانی از نزدیک با نحوه پذیرش، معاملات، دادوستد و... بورس دبی آشنا شدند. حسینی با بیان اینکه بورس دبی، مارس سال ۲۰۰۰ میلادی فعالیت خود را با عنوان «سوق دبی المالی» آغاز کرد‌، گفت: ارزش جاری این بورس در کمتر از شش سال به ۹۱‌میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود ارزش جاری بورس دبی در سال ۲۰۰۷ میلادی به بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار برسد.

وی شرایط شرکت‌های کارگزاری را در بورس اوراق بهادار دبی مطلوب خواند و اظهار داشت: هم اکنون ۹۲شرکت کارگزاری در این بازار فعال هستند که آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی ۴۰‌میلیارد برگ سهام در این بورس دادوستد شد و خرید و فروش این اوراق، سود سرشاری را عاید این شرکت‌ها کرده‌است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در مجموع بورس دبی کم‌عمق، کوچک، متزلزل و غیرپیشرفته محسوب می‌شود، گفت: تنها ۵۰ شرکت عمدتا خدماتی در این بورس فعال هستند و در حال حاضر یک شرکت ساختمانی با نام العمار، ۲۵‌درصد کل بازار بورس دبی را در اختیار دارد.

حسینی با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار یونان شرایط مطلوب‌تری را نسبت به بورس دبی برای ایجاد تعامل و ارتباط بین‌المللی دارد، به مسوولان شرکت سهامی بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد کرد‌، توجه ویژه‌ای به بورس‌های پیشرفته مانند ترکیه، یونان و عربستان داشته باشند.

هیات اعزامی ایران متشکل از برخی مدیران شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و کارشناسان فعال در حوزه بازار سرمایه در سفری شش روزه از بورس اوراق بهادار آتن و دبی با هزینه شخصی دیدن کردند.

به گزارش «رضا حسینی» در تشریح دستاوردهای سفر هیات اعزامی ایران به یونان نیز گفت: «گیکاس مانالیس»، مدیر کل بورس یونان، در گفت وگو با هیات اعزامی، آمادگی این بورس را برای ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱‌درصد ارزش جاری بازار بورس یونان را سرمایه‌گذاران خارجی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی با رعایت قوانین بورس یونان می‌توانند در این بورس بین‌المللی حضور یابند.

حسینی برگزاری کلاس‌های آموزشی، انتقال تجربیات، ایجاد فرصت‌های تجاری و همکاری شرکت‌های کارگزاری و معامله‌گران بازار را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری‌ مشترک بورس‌های ایران و یونان عنوان کرد و افزود: مدیر کل شرکت بورس یونان آمادگی این بورس را برای هرگونه همکاری با بورس ایران اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، آشنایی هیات اعزامی با نحوه پذیرش، دادوستد‌، اطلاع‌رسانی، تسویه، پایاپای، بورس مجازی (XNET)، بازار ETF‌، بازار جایگزین (Alternative) را از دیگر دستاوردهای این سفر ذکر کرد.

وی با بیان اینکه اعضای هیات اعزامی ایران در پایان کارگاه‌های آموزشی موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی بورس یونان شدند‌، اظهار داشت: هیات اعزامی در این کارگاه‌های آموزشی با الگوی بازار، ساختار شرکت‌های حقوقی، پیشرفت‌های جدید و تغییرات بورس‌های اروپایی آشنا شدند.

حسینی به بازدید هیات اعزامی ایران از شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بورس آتن (Hermess) اشاره کرد و گفت: قرار است کارشناسان این شبکه اطلاع‌رسانی تجربیات خود را در اختیار شرکت اطلاع‌رسانی بورس تهران قرار دهند تا این شرکت در صورت لزوم از امکانات‌، قابلیت‌ها و استانداردهای اروپایی (Hermess) در راه اندازی نهایی شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بورس ایران (کدال) بهره‌گیری کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در همین راستا، مدیران این شبکه اطلاع‌رسانی به تهران سفر می‌کنند و از شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بازدید خواهند کرد.