ایران بورس- ریاض در اقدامی دیگر برای آزادسازی بخش هوایی، سه فرودگاه بین‌المللی اصلی را تا سال ۲۰۱۵ به بخش‌خصوصی واگذار می‌کند. سازمان هوایی کشوری (GaCa) عربستان فرودگاه‌های بین‌المللی ریاض، جده و دمام را در قالب شرکت‌های تجاری مستقل با منابع درآمدی مختلف سازماندهی کرده است. این شرکت‌ها برای واگذاری به بخش‌خصوصی باید در بورس (التداول) پذیرش شوند.

به‌عنوان بخشی از برنامه آماده‌سازی، مزایده واگذاری اداره این فرودگاه به مدت شش سال به اپراتورهای خارجی در دست اجرا است. برنده مزایده، مهندسی مجدد و تجدید ساختار هر جنبه از عملیات فرودگاه را به عهده خواهد گرفت و همراه با مدیریت فعلی آموزش کارکنان، افزایش درآمدها و بهبود خدمات را انجام خواهد داد. سازمان هوایی عربستان انتظار دارد تا انقضای قراردادها در سال ۲۰۱۴، این فرودگاه‌ها کسب‌و‌کارهای خودکفا و آماده واگذاری در بورس خواهند شد و گام بعدی برای خصوصی‌سازی و آزاد‌سازی بیشتر خدمات حمل‌و‌نقل مسافر و بار برداشته خواهد شد.

مقام‌های رسمی هوایی عربستان می‌گویند، دولت مخارج هنگفتی در فرودگاه‌ها متحمل می‌شود، ولی آنها کارایی لازم را ندارند و بنابراین دولت تصمیم گرفت آنها را به بخش‌خصوصی واگذار کند. اما برای فروش فرودگاه‌ها تصمیم گرفته شد، نخست آماده‌سازی صورت گیرد، چون یک فرودگاه مستقل تجاری که درآمد کافی داشته باشد، بهتر به فروش می‌رسد.

شرکت فرودگاه‌های فرانسه، شیفول هلند، اپراتور فراپورت آلمان، تاو ترکیه، فرودگاه بین‌المللی چانگی سنگاپور در این مزایده شرکت کرده‌اند و انتظار می‌رود تا هفته اول دسامبر برندگان مزایده مشخص شود.