آمادگی بورس یونان برای پذیرش شرکت‌های ایرانی

گروه بورس - مدیرعامل بورس یونان (Hellenic Exchanges) به دنبال برگزاری یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت برای ۳۰تن از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه کشور در یونان از پذیرش شرکت‌های ایرانی به بورس یونان ابراز تمایل کرد و گفت: یونان آماده است که سهام شرکت‌های بزرگ صنایع مس و فولاد را در بورس عرضه کند. دکتر «مارگاربس» در مراسم پایانی یک دوره آموزشی فشرده سه روز، به خبرنگار ما گفت: شرکت‌های ایرانی با تهیه نیازهای پذیرش در بورس یونان، از طریق این بازار که میزان سرمایه‌گذاری خارجی آن بیش از ۶۱درصد از ارزش جاری بازار را شکل می‌دهد، می‌توانندبه سایر بازارهای اروپایی دسترسی پیدا کنند. وی بورس یونان را مدخل مناسبی برای ورود به بازارهای سهام اروپا توصیف کرد و افزود: بورس یونان در مرحله بعد از تجدید ساختار و توسعه بازارهای موازی، بازار ایکس‌نت، معاملات خارج از بورس است و این تجربیات می‌تواند با امضای پروتکل‌های مشترک منتقل شود. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار، مبنی‌بر اینکه چه زمینه‌های دیگری برای توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد؟ افزود: ایران باید نیازهای آموزشی و فرصت‌های تجاری موردنظر خود را اعلام کند، اما توسعه فعالیت‌های کارگزاران و معامله‌گران می‌تواند جزو این همکاری‌های مشترک باشد.

وی از برگزاری دوره آموزشی شماری از مدیران ایرانی و انتقال تجربیات به عنوان مسیر شناخت پتانسیل‌های بورس ایران یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در دوره آموزشی سه روزه آشنایی با ارکان بازار سرمایه یونان، ۳۰تن از مدیران و کارشناسان سازمان بورس و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با ساختار و شرکت‌های حقوقی، الگوی بازار یونان و پذیرش، دادوستد و اطلاع‌رسانی، تسویه، پایاپای و ثبت، زیرساخت فن آوری اطلاعات (IT) و خدمات، پیشنهاد همکاری منطقه‌ای بورس یونان، پلتفرم مشترک، بورس مجازی (x-net)، مشارکت در اوراق بهادار، تشریح بورس آتن، ابداعات و پیشرفت‌های جدید در بازار OTC، بازار ETF، بازار جایگزین و بورس‌های در حال تغییر اروپا آشنا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، بورس یونان طی سال‌های اخیر در منطقه یورو برخلاف اقتصاد کوچک (تولید ناخالص داخلی ۵۰میلیارد یورو) بسیار فراتر ظاهر شده و ارزش جاری بازار حدود ۱۷۳میلیارد یورو است. هم‌اکنون بیش از ۶۰درصد از ارزش جاری بازار را سرمایه خارجی تشکیل می‌دهد، این در حالی است که تعداد شرکت‌های خارجی در این بازار از هفت شرکت فراتر نمی‌رود.

افزون بر این فقط ۱۸درصد از جمعیت کشور کد سهامداری (دو میلیون) نفر دارند.

(گزارش تحلیلی خبرنگار ما از بازدید و آموزش مدیران بورس در بورس یونان طی شماره‌های متعدد از فردا منتشر می‌شود.)