موج- وزارت صنایع باید در روند واگذاری شرکت‌ها، مدیریت آنها را نیز به بخش‌خصوصی واگذار کند.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس، با بیان این مطلب در بیان سابقه وزارت صنایع و معادن در خصوصی‌سازی به تجربه این وزارتخانه در خصوصی‌سازی شرکت‌های ذیل اصل ۴۴ در ایدور و ایمیدرو اشاره کرد که منجر به آشنایی این وزارتخانه با مقررات بورس در واگذاری‌ها شده است. وی با بیان اینکه «در حال حاضر نیز بیشترین واگذاری‌های وزارت صنایع در ایمیدرو است»، به تاکید وزارت صنایع و معادن بر هماهنگی سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن با این وزارتخانه در واگذاری‌ها اشاره کرد.

رحمانی یادآور شد: این امر منجر شد تا وکالتنامه عرضه اولیه فولاد خراسان تا ساعت سه بعداز ظهر روز قبل از عرضه آماده نشود.

وی با اشاره به حساسیت سرپرست وزارت صنایع و معادن در واگذاری‌ها، به برگزاری جلسات بورس با وزارت صنایع و معادن اشاره کرد.

وی گفت: در این جلسات وزارت صنایع قیمت پایه مس را ۷۴۰تومان تعیین کرد که نشان‌دهنده آن است که یک سری اطلاعات به ایشان مبنی بر ارزان فروشی مس داده شده که این امر منجر به نگرانی ایشان شده است.

مدیرعامل شرکت بورس اضافه کرد: در این راستا یکسری مدارک و شواهد برای آقای هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن ارسال کردیم که تنها در مس این‌طور نیست، بلکه در پتروشیمی‌خارک نیز هنگامی‌که فوب متانول سال گذشته از ۲۳۰دلار به ۵۰۰دلار افزایش یافت، قیمت محصولات این کارخانه یکدفعه از ۹۰۰تومان به ۲۳۰۰تومان افزایش یافت.

وی همچنین با اشاره به قیمت جهانی ۲۷۰۰دلاری روی و افزایش قیمت فولاد مبارکه، بر تاثیرشرایط محیطی بر قیمت محصولات تاکید کرد.

وی با بیان اینکه «افزایش نرخ‌ها در آلومینیوم رخ نمی‌دهد»، ادامه داد: اما این مساله در مورد مس که بخش اعظم محصولات آن صادر و بر اساس LME قیمت می‌خورد، بسیار تاثیر گذار است.

رحمانی تصریح کرد: پس از استقرار کامل آقای محرابیان در وزارت صنایع باید اطلاعات بیشتری در اختیار ایشان قرار داده شود.

وی از همکاری و سرعت بیشتر در واگذاری‌ها و انتقال مدیریت به بخش‌خصوصی به عنوان خواسته‌های بورس از وزارت صنایع نام برد.

وی با بیان اینکه «وزارت صنایع و معادن برنامه‌اش در واگذاری‌ها باید قرار دادن مدیریت در اختیار بخش‌خصوصی باشد»، به سهم هشت‌درصدی ایمیدرو در شرکت معدنی چادرملو اشاره کرد که عملا کنترل این شرکت در اختیار سه عضو هیات‌مدیره ایمیدرو است.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: این امر منجر شده تا از انتقال پروانه حق بهره‌برداری چادرملو در آبان ماه سال گذشته به ایمیدرو مطلع نباشد.

وی همچنین در خصوص تغییر وزیر نفت گفت: در وزارت نفت این مساله تاثیر مناسبی در واگذاری‌های این صنعت در بورس داشته است.

وی یادآورشد: شبی که آقای نوذری به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی شدند، قرار بود در بورس جلسه‌ای در خصوص واگذاری شرکت‌های نفتی برگزار شود که فکر می‌کردم با این جابه‌جایی این جلسه برگزار نخواهد شد، اما بر اساس تاکیدات آقای نوذری این جلسه تا پنج هفته به طور منظم تشکیل شد.