ایسنا- پرداخت سود مرحله اول سهام عدالت در سراسر کشور آغاز شده است و تا پایان آذر ماه ادامه دارد، از دو‌هزار سهمی‌ که در مرحله اول واگذار شده، ۳۶۰‌میلیارد تومان سود حاصل شده است. دکتر غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی، در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و با حضور در غرفه ایسنا در مورد پرداخت سود مرحله اول سهام عدالت گفت: در مرحله اول واگذاری سهام عدالت چهار‌میلیون و ۹۰۰‌هزار نفر صاحب سهم شدند که در حال حاضر در سراسر کشور به جز دو استان کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان سود سهام مرحله اول در حال توزیع است و تا ۱۵ آذر ماه بانک سپه موظف است، این سود را در سراسر کشور توزیع کند و در صورتی که مشکلی در این زمینه ایجاد شود با همکاری بانک سپه در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

پرداخت سود به ۲ استان تا دو ماه آینده

وی افزود: استان‌های کهکیلویه و بویراحمد به دلیل مغایرت در آمار‌های ارائه شده، پرداخت سود آن‌ها به تعویق افتاده است که با رفع مغایرت‌های موجود، سود آن‌ها نیز تا دو ماه آینده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از دو‌هزار و ۳۵۰‌میلیارد تومان سهمی‌ که در مرحله اول واگذار شده، حدود ۳۶۰‌میلیارد تومان معادل ۱۵درصد سود داشته است که از این مقدار ۴۰‌میلیارد تومان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ۱۰۰‌میلیارد تومان به تعاونی‌ها و دبیرخانه‌ها و ۱۰۰‌میلیارد تومان مربوط به اقساط سال اول است که یک قسط آن به خزانه پرداخت شده است و ۲۰۰‌میلیارد تومان آن به هر نفر ۴۰‌هزار تومان و به هر خانوار پنج‌نفری ۲۰۰‌هزار تومان سالانه سود توزیع می‌شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: سهمی‌ که در سرمایه‌گذاری‌ها و تعاونی‌ها باقی می‌ماند، مربوط به این افراد است؛ ضمن این که ۲۰ تا ۲۵‌درصد سود شرکت‌ها نیز تقسیم نشده است؛ زیرا شرکت‌ها ۱۰۰‌درصد سود را تقسیم نکرده و حدود ۸۰‌درصد سود تقسیم می‌کنند.

وی تصریح کرد: از دو‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان سهمی‌ که در مرحله اول به یک خانوار پنج نفری تعلق گرفته، ارزش این سهم در‌حال‌حاضر به ۴میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است؛ یعنی این سهم غیر از سود آن ۵/۲میلیون تومان ارزش افزوده داشته است که در این صورت هر خانوار حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰‌هزار تومان از سود ارزش افزوده دریافت کردند. اگر اضافه ارزش سهام و سود آن لحاظ شود، به هر خانوار بیشتر از دو‌میلیون تومان سود تعلق گرفته که به طور متوسط ماهانه ۱۶۰‌هزار تومان و ارزش اضافی و سود برای این شرکت‌ها داشته است.

مرحله دوم واگذاری سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت تاکنون به حدود ۶میلیون نفر از روستاییان و عشایر سهم تعلق گرفته است و طبق مصوبه قرار است از این دهک به ۹‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر سهم تعلق گیرد که با وجود این، تعداد دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر دیگر طی دو ماه آینده سهام عدالت تعلق می‌گیرد و مصوبه ستاد مرکزی اجرا می‌شود.

مرحله سوم توزیع سهام عدالت

کرد زنگنه ادامه داد: در مرحله سوم توزیع سهام عدالت برای کارمندان دولت و نیرو‌های مسلح و بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی تا سقف ۲۰۰‌هزار تومان براساس حقوق سال ۸۵ تصویب شده است که ۵میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر از بازنشستگان و خانوار‌های آن‌ها و ۴۰۰‌هزار نفر از کارمندان با خانوار‌های آن‌ها در این رنج حقوقی قرار دارند که در حال آماده‌سازی و شناسایی هستند و تا دهه فجر براساس برنامه زمان‌بندی سهام این ۶میلیون نفر واگذار می‌شود.

تمدید زمان واگذاری سهام

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون لایحه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، برنامه واگذاری سهام عدالت برای سه دهک دو سال است و تا پایان امسال باید به اتمام می‌رسید که با تصویب مجلس شورای اسلامی‌ این مدت تمدید و باید تا پایان سال ۸۷ به سه دهک دیگر سهام واگذار شود. این امر به تصمیم ستاد مرکزی بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: طبق سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی‌ دو دهک می‌توانند از تخفیف استفاده کنند. و بیش از دو دهک به صورت فروش اقساطی ۱۰ ساله صورت می‌گیرد که ممکن است در سه دهک بعدی، رنج‌های اقساط متفاوت باشد و کسانی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند، اقساط طولانی‌تری پرداخت می‌کنند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان این که در‌حال‌حاضر میزان حقوقی ۲۰۰‌هزار تومان برای توزیع سهام عدالت مدنظر است، ادامه داد: مدیرانی که حقوق بالاتری دریافت می‌کنند، ممکن است مشمول سهام عدالت نشوند و یا در صورت تعلق، اقساط را در کوتاه‌مدت پرداخت کنند؛ در این صورت با افزایش درجه دهک‌ها تسهیلات معکوس می‌شود که این امر نیز به تصمیم ستاد مرکزی بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که واگذاری تا سقف دو‌میلیون از سهام شرکت در چه زمانی صورت می‌گیرد، گفت: طبق مصوبه در مرحله اول به هر نفر تا سقف یک‌میلیون تومان و به یک خانوار پنج نفری تا ۵‌میلیون تومان سهام تعلق می‌گیرد که تاکنون ۵‌میلیون نفر شناسایی شده‌اند. در مرحله اول به دو‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر یک‌میلیون‌تومان و خانوار پنج نفری پنج‌میلیون تومان سهام واگذار شده است و مابقی نیز در حال واگذاری است؛ ولی پرداخت این مقدار به سایر دهک‌ها به تصمیم ستاد مرکزی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: سهام شرکت‌هایی که به سهام عدالت تعلق می‌گیرد، زیان‌ده نیستند؛ زیرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری از بند (ج) شرکت‌های بزرگ و صدر اصل ۴۴ قانون اساسی به سهام عدالت تعلق دارند و شرکت‌های کوچک و غیر‌بورسی به این سهام تعلق ندارند.

نبود محدودیت در فروش سهام پس از آزادسازی

وی خاطرنشان کرد: با تغییراتی که در لایحه جدید سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاد شده، آزاد‌سازی سهام صورت گرفته است و به محض ابلاغ این لایحه کسانی که از تخفیف ۵۰‌درصدی برخوردارند، این مقدار از سهم آن‌ها آزاد شده و کسانی که قسط اول خود را پرداخت کردند نیز ۵‌درصد از آن آزاد می‌شود؛ یعنی با ابلاغ لایحه سازمان خصوصی‌سازی ۵۵‌درصد سهام مرحله اولیه آزاد و به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود؛ زیرا قرار است که سهام مستقیما به سرمایه‌گذاری‌های استانی ارائه شود؛ زیرا آن‌ها در مورد فروش آن آزاد بوده و هیچ محدودیتی ندارند.