گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تداوم افت شاخص، تحت تاثیر افت قیمت فولاد مبارکه بود. در بازار دیروز اکثر نمادهای مورد اقبال با عدم تعادل جدی عرضه و تقاضا، معاملات را آغاز کردند که مهم‌ترین نماد بازار یعنی فولاد مبارکه با حضور خریداران در صف خرید و فروشندگان در صف فروش فعالیت خود را آغاز کرد که سیستم معاملات این بخش از دادوستدها را در نرخ ۳هزار و ۷۲۸ ریال متعادل ساخت؛ از این رو فولاد در آغاز بازار ۳۹/۸ واحد بر شاخص تاثیر گذاشت.

این تاثیر با جمع‌آوری بخشی از صف فروش گل گهر با تاثیر منفی ۲۴/۵ واحد، شاخص در ساعت اول بازار با ۷/۱۳ واحد افت، فعالیت خود را ادامه داد.

با توقف نماد معادن و فلزات و حاکمیت دوباره صف فروش بر نماد مبارکه، بازار در ساعت دوم و سوم روند کاهشی در پیش گرفت. در ساعت ۱۰ و ۴۷ دقیقه نماد ایران گچ دادوستد یک بلوک ۴۱۷هزار سهمی را در نرخ ۴هزار و ۸۵۸ ریال تجربه کرد. در ساعت ۱۱ و ۷ دقیقه نیز یک بلوک ۷۴۸هزار سهمی ایران کچ در نرخ ۴هزار و ۸۵۸ ریال معامله شد.

با صدور دستور خرید ۳میلیون سهمی در برابر صف فروش ۵۰میلیونی مبارکه، در آخرین دقیقه بازار سیستم معاملات تا دو دقیقه پس از پایان زمان معاملات، در حال تخصیص سهام به خریدار بود. با این حرکت فولاد با ۸/۲۴ واحد تاثیر منفی به همراه تاثیر منفی ۹۵/۰ واحدی آلومینیوم ایران و ۱۵/۱ واحدی سیمان فارس و خوزستان، شاخص در نهایت، معاملات دیروز را با ۹۳/۲۷ واحد افت به پایان برد تا نگاه‌ها به آخرین روز بازار در هفته جاری معطوف باشد.