فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: براساس مصوبه هیات‌عالی واگذاری امکان تغییر شرایط عرضه 4 بلوک 5‌درصدی فولاد مبارکه و 2 بلوک 10‌درصدی ایرالکو به صورت نقد و اقساط وجود ندارد و در مرحله اول این معامله کاملا نقد انجام خواهد شد.
مهدی عقدایی در رابطه با وضعیت فروش بلوکی شرکت‌های فولاد مبارکه و ایرالکو که روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در تابلوی فرعی بورس و در نماد «‌ژعمده‌» عرضه می‌شود، ابراز داشت: به دلیل اینکه مصوبه هیات‌عالی واگذاری براساس فروش نقدی ۴ بلوک ۵‌درصدی فولادی و ۲ بلوک ۱۰‌درصدی ایرالکو است، امکان تغییر شرایط و عرضه‌ سهام به صورت نقد و اقساط وجود ندارد.

بورس باید به معاملات بزرگ عادت کند
وی در پاسخ به این مطلب که با توجه به نیاز مبالغی هنگفت برای معاملات سهام این شرکت‌ها‌، نقدینگی بازار سهام با کمبود مواجه خواهد شد، گفت: با توجه به عرضه سهام شرکت‌های بزرگی چون مخابرات و بانک‌ها و بیمه‌ها در آینده، بورس باید به انجام چنین معاملات عظیمی عادت کند؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود در فروش بلوکی سهام دو شرکت یاد شده مشکلی وجود نداشته باشد.
امکان تغییر شرایط وجود دارد
عقدایی افزود: براساس برنامه‌های تعیین شده چنانچه در هفته آینده بلوک‌های فولاد مبارکه و ایرالکو به طور یک‌جا و نقد به فروش نرود، شرایط عرضه‌ها تغییر خواهد کرد و دو روز بعد از ۴ و ۵ آذر مجددا عرضه‌ها پیگیری خواهد ‌شد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب که 4 بلوک 5‌درصدی فولاد مبارکه به طور مجزا در روزهای مختلف عرضه خواهد شد و به جای عرضه دو بلوک 10‌درصدی ایرالکو در یک روز نسبت به فروش یک بلوک 10‌درصدی اقدام خواهد شد.
معاون سازمان خصوصی تصریح کرد: در این حالت امکان دارد که شرایط معامله از نقد به صورت نقد و اقساط تغییر کند که این تغییر بستگی به مصوبه هیات‌عالی واگذاری دارد.
پیش‌فروش به شبه‌دولتی‌ها تکذیب می‌شود
معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که آیا این شایعه صحت دارد که دو بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه به نهادهای شبه‌دولتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) واگذار خواهد شد، گفت: چنین شایعه‌ای که در برخی محافل شنیده شده است، تکذیب می‌شود؛ چرا که در سیستم‌ بورس چنین امکانی وجود ندارد و براساس رقابت خریداران، سهام شرکت‌ها دادوستد می‌شود.
عقدایی یادآور شد: عرضه‌های بلوکی دو شرکت فولاد مبارکه و ایرالکو بابت رد دیون دولتی نبوده است و براساس قانون برنامه چهارم و اجرای اصل 44 انجام می‌شود. وی در رابطه با آخرین وضعیت عرضه بلوکی سهام فولاد خوزستان گفت: کماکان منتظر مصوبه‌های لازم برای فروش بلوکی سهام این شرکت هستیم.
عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران تا ۱۰ روز دیگر
عقدایی با اشاره به این مطلب که روند واگذاری شرکت‌ها و اجرای اصل 44 با عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران به عنوان پنجمین شرکت مشمول این اصل پیگیری خواهد شد، ابراز داشت: ظرف هفته جاری مدیران شرکت بورس با سهامداران بخش خصوصی‌سازی پتروشیمی فن‌آوران جلسه‌ای را در خصوص عرضه سهام برگزار خواهند کرد که با این اوصاف تا 10 روز دیگر سهام این شرکت نیز عرضه خواهد شد. وی تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه 5‌درصدی سهام این شرکت آمادگی کامل دارد و منتظر تعیین تکلیف عرضه 15‌درصد دیگر توسط دیگر سهامداران عمده پتروشیمی فن‌آوران است.
آخرین وضعیت دیگر عرضه‌ها
معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص آخرین وضعیت عرضه سهام دیگر شرکت‌ها ابراز داشت: مراحل عرضه سهام بانک‌ها در حال انجام است که در این میان بانک‌های ملت و صادرات در اولویت قرار دارند که بعد از برگزاری مجمع این بانک‌ها احتمالا تا پایان آذرماه سهام این دو بانک در بورس عرضه خواهد شد.