ایسنا - بحث‌های مطرح شده در روز‌های اخیر در مورد بهره مالکانه دولتی شرکت‌های معدنی در حد شایعه بوده و تاکنون به طور رسمی‌ در مورد حقوق مالکانه ««ایمیدرو»» از این شرکت‌ها و میزان آن رقمی اعلام نشده است.

دکتر محمدمسعود سمیعی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل گهر، در مورد علت توقف نماد معاملاتی این شرکت گفت: در روز‌های اخیر شایعاتی مربوط به حقوق مالکانه دولتی مطرح و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور حمایت از سهامداران جزء اقدام به توقف نماد شرکت‌های معدنی کرده است که در حال حاضر شرکت‌های معدنی در حال پاسخ‌گویی به بورس هستند. وی اظهار کرد: تاکنون به طور رسمی‌ در مورد حقوق مالکانه «ایمیدرو» از شرکت‌ها و میزان آن و تاثیر آن بر EPS شرکت، رقمی اعلام نشده است و این بحث‌ها تنها در حد شایعه است؛ ولی در صورتی که بحث حقوق مالکانه دولتی مشخص شود، این موضوع تاثیری بر EPS شرکت سنگ آهن گل‌گهر ندارد و قیمت سنگ آهن از فولاد‌سازی‌ها (فولاد مبارکه و فولاد خوزستان) گرفته می‌شود. وی افزود: این امر ممکن است در هزینه تمام شده فولادی‌ها موثر باشد که با توجه به این که سنگ آهن داخلی که از این شرکت مصرف می‌کنند، رقم ناچیزی از خوراک آنها را تشکیل می‌دهد و بیشتر از خارج وارد می‌کنند، در قیمت آنها تاثیر چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: توقف نماد برای سهامداران مشکل ایجاد نکرده است و بورس براساس اختیارات خود و در صورت بروز مشکل و برای حل آنها نماد را متوقف می‌کند.

سمیعی‌نژاد در مورد پروانه بهره‌برداری شرکت‌های معدنی گفت: این موضوع از پنج سال گذشته مطرح بوده و از سال ۸۲ معادن بزرگ متعلق به دولت بوده است. براساس قانون معادن، زمانی که شرکت‌ها خصوصی می‌شوند، پروانه آن باید به اسم دولت باشد و این امر مربوط به گذشته است و موضوعی نیست که امروز مطرح باشد.

وی در مورد زمان بازگشایی نماد اظهار کرد: برای شفاف‌سازی باید فرصتی به بورس داده شود و موارد درخواست شده باید شفاف‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل گهر با بیان این که شرکت سنگ آهن تعدیل مثبتی در آینده دارند، خاطرنشان کرد: به دلیل این که سنگ آهن تولیدی بیشتر صادر می‌شود و آخرین فروش به قیمت ۱۳۵ دلار بوده است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن در دنیا، فروش‌های بعدی بیشتر از این رقم انجام شود.