هفته مهم بازار سرمایه در راه است

دنیای اقتصاد- به گفته علی رحمانی، مدیرعامل بورس، شفاف‌سازی اطلاعات مهمترین علت توقف نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و فولاد خوزستان بوده است.وی می‌گوید: ابهام در وضعیت معادن گل گهر و چادرملو موجب شد که ما نسبت به توقف نماد این شرکت‌ها اقدام کنیم. مدیرعامل بورس در بازدید از نمایشگاه مطبوعات:

بازگشایی نمادهای متوقف منوط به ارائه اطلاعات شفاف است

«دنیای اقتصاد» روزنامه برتر بازار سرمایه است

گروه بورس- علیرضا باغانی : دنیای اقتصاد در نخستین روز گشایش چهاردهمین جشنواره مطبوعات میزبان دکتر علی رحمانی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بود.

وی طی بازدید کوتاه خود از غرفه دنیای اقتصاد با اعضای هیات تحریریه این روزنامه به بحث و گفت‌وگو پرداخت و نقش مطبوعات اقتصادی را در توسعه بازار سرمایه و گسترش فرهنگی سهامداری در کشور بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، دنیای اقتصاد را روزنامه برتر بازار سرمایه توصیف کرد و گفت: تصور می‌کنم با توجه به گستره فعالیت‌ روزنامه در حوزه بورس، صفحاتی که به بورس اختصاص داده، دنیای اقتصاد پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی کشور در حوزه بازار سرمایه باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش شفاف‌سازی اطلاعات را مهمترین دلایل توقف چهار نماد فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو، و فولاد خوزستان دانست و گفت: ابهام در وضعیت معادن گل گهر و چادرملو موجب شد که ما نسبت به توقف نماد این شرکت‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، دولت سال گذشته پروانه معدن یکی از شرکت‌های مزبور را به نام خود کرده که با این وصف دیگر این شرکت را نمی‌توان بهره‌بردار قطعی معدن تا آینده دانست.

وی با بیان اینکه تا دریافت اطلاعات دقیق و‌ درست از شرکت‌های مزبور نماد آنها متوقف می‌ماند، گفت: برای ما تاثیرگذاری افزایش حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه بر روی این شرکت‌ها مهم است و دلیل توقف نمادها هم این است که بتوان در رابطه با این موضوع اطلاع‌رسانی درستی کرد.

وی گفت: مهمترین سوال ما از شرکت‌های معدنی این است که پروانه دو معدن تا چه زمانی به نام آنها بوده و اگر دولت پروانه معادن را به نام خود کرده چرا این موضوع مهم به بورس اطلاع داده نشده است.

به گفته وی، داشتن پروانه معدن یکی از دلایل مهم استقبال بازار از سهام چادرملو و گل‌گهر بوده است و در صورت گرفتن این پروانه از شرکت‌ها، ارزش سهام آنها نیز تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارتباط موضوع معادن با نمادهای گل گهر و چادرملو، چرا نماد فولاد مبارکه متوقف شده است، گفت: در صورتی که پروانه معدن به دولت واگذار شده باشد و حقوق دولتی معادن هم افزایش یابد، طبیعی است که این شرکت‌ها سنگ‌آهن را به قیمت گذشته به فولادسازان نمی‌دهند و در این شرایط می‌توان رشد نرخ سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه فولادی‌ها را انتظار داشت، بنابراین در این شرایط توقف نماد می‌توانست از بروز مشکل برای سهامداران جلوگیری کند.

دکتر رحمانی در پاسخ به این سوال که بررسی‌های شرکت بورس در رابطه با افزایش حقوق دولتی معادن به چه نتیجه‌ای رسیده است، گفت: در ظاهر چنین اتفاقی رخ داده است، ولی پیش‌بینی ما این بود که شاید پس از واگذاری سهام فولاد مبارکه و خصوصی شدن کامل آن، قیمت سنگ‌آهن افزایش پیدا کند.

وی درباره اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه که گفته بود، قیمت سنگ آهن تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و افزایش قیمت آن در سال آینده هم طبیعی و تا سطح ۱۰ تا ۱۵درصد خواهد بود، گفت: البته مدیرعامل فولاد مبارکه از اعضای هیات‌مدیره شرکت چادرملو نیز هستند، ولی در هر حال ما از شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان خواسته‌ایم تا پیش‌بینی خود را از قیمت سنگ آهن ارائه کنند، گرچه این شرکت‌ها تا پایان سال قراردادهای از قبل منعقد شده‌ای با تولیدکنندگان سنگ آهن دارند و نگرانی بازار بیش از هر چیز مربوط به افزایش قیمت‌های احتمالی آینده است.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل توقف نماد معادن و فلزات در روز دوشنبه گذشته و بازگشایی آن طی چند دقیقه و توقف مجدد آن در روز معاملاتی چهارشنبه گفت: نماد «ومعادن» نیز در روز دوشنبه همزمان با توقف نمادهای گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه متوقف شد؛ اما این توقف موجب واکنش مدیر عامل این شرکت سرمایه‌گذاری شد و ایشان در اظهارات اعلام کردند که برای معادن گل گهر و چادرملو اتفاقی رخ نداده و افزایش حقوق دولتی هم تاثیری بر نماد معادن و فلزات ندارد که این اظهارات موجب شد که ما نسبت به بازگشایی نماد در همان روز اقدام کنیم.

اما در روز چهارشنبه ارائه اطلاعات از سوی یکی از شرکت‌های معدنی مبنی بر اینکه دولت پروانه این معدن را به نام خود کرده است، موجب شد که ما دوباره نماد معادن و فلزات را که یکی از سهامداران عمده چادرملو و گل گهر است تا زمان دست‌یابی به اطلاعات درست متوقف کنیم.

وی در زمینه افشای اطلاعات برخی از شرکت‌ها قبل از انتشار توسط بورس گفت: با به کارگیری نرم‌افزار «کرال» اطلاعات شرکت‌های بورس به محض ارائه به بورس منتشر می‌شود و فاصله موجود بین ارائه اطلاعات به بورس و انتشار رسمی آن از بین خواهد رفت.

همچنین در گفت‌وگو با ایسنا درباره زمان عرضه پتروشیمی‌ فناوران، گفت: مصوبه پتروشیمی‌ فناوران هفته آینده در هیات پذیرش اصلاح می‌شود؛ زیرا طبق مصوبه قبلی باید ۲۰‌درصد از سهام شرکت در روز اول عرضه شود؛ در حالی که سازمان خصوصی‌سازی طبق قانون، در روز اول باید پنج‌درصد از سهام را عرضه کرده و سایر سهامداران عمده این شرکت نیز به دلیل این که سهام آنها در وضعیت حساسی قرار داشته و در صورت واگذاری سهام در تعیین مدیریت شرکت، نقشی نخواهند داشت، تمایلی به عرضه سهام نشان نمی‌دهند. به همین دلیل مقرر شد در مورد‌درصد واگذاری سهام تجدیدنظر صورت گیرد.

وی ادامه داد: احتمالا در روز اول ۹‌درصد از سهام شرکت پتروشیمی‌ فناوران عرضه می‌شود که یک‌درصد آن توسط نفت و صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی هر کدام ۵/۱‌درصد و سازمان خصوصی‌سازی نیز پنج‌درصد از سهام را در روز اول عرضه می‌کنند که به این ترتیب مشکلات موجود برطرف می‌شود.

رحمانی در مورد راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش با اشاره به این که گزارش‌های منتشر شده مورد استقبال و توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به دلیل این که در مورد فعالیت نهاد‌های بازار سرمایه قوانین و مقررات خاصی وجود ندارد، در جلسه‌ای با مقامات مناطق آزاد مقرر شد که با همکاری دبیرخانه این مناطق، مقررات و روش‌هایی تدوین شود.

وی در ادامه گفت: اعتقاد ما بر این است که در بورس بین‌المللی باید سهامدار خارجی حضور داشته باشد؛ یعنی بورس خارجی حداقل ۳۰‌درصد سهم را خریداری کند و برای سهم بازاریابی انجام دهد؛ در غیر این صورت به اهداف موردنظر دست نمی‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود خلاء قانونی در این زمینه پروسه کار طولانی بوده است ولی سعی می‌کنیم از کانال‌های دیگری وارد شویم تا بتوانیم راه میان‌بر را طی کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس در پایان اظهار کرد: با منتقل شدن سازمان بورس و اوراق بهادار از ساختمان حافظ به خیابان ملاصدرا، تاکنون پذیرش شرکت بورس به ساختمان حافظ منتقل شده است و از امروز مدیریت و تحقیق و توسعه شرکت نیز در این ساختمان مستقر می‌شود.