سهام مغفول در بازار
گروه بورس-معصومه طاهرخانی: کدام سهام در بازار از آینده برخوردار هستند؟ یا به عبارتی دیگر سهام آینده‌دار بازار کدامند؟ مجموعه عواملی که باعث موفقیت و به تبع آن اقبال بازار به سهام یک شرکت می‌شوند، بسیار متنوع هستند. از جمله حمایت سهامداران عمده از یک سهم، نقدشوندگی بالا، اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع، بهره‌مندی از روند رو به رشد، P/E مناسب و... .

عوامل یاد شده به نسبت‌های متفاوتی در سهام یک شرکت دیده می‌شوند که باعث رونق یا عدم رونق آن می‌شوند. در ادامه نظر هشت کارشناس بازار را در خصوص سهامی که می‌توانند طی ماه‌های آینده از اقبال بازار برخوردار باشند، در پی می‌خوانید. یادآور می‌شود، نظرات کارشناسان یاد شده تنها پیش‌بینی و یک نظر آزاد است و نظرات مطرح شده در این گزارش به معنی تایید یا رد سهام شرکت خاصی نیست.
اندرفواید سهمیه‌بندی
یک کارشناس بازار سرمایه در مورد سهام شرکت‌هایی که در آینده می‌توانند از اقبال بازار برخوردار باشند، گفت: با توجه به پروژه سهمیه‌بندی و نیاز به داشتن جایگاه‌های سوخت گاز که در حال حاضر در کشور وجود دارد، شرکت تکنوتار می‌تواند از آینده خوبی بهره‌مند باشد.
علی لطفی ادامه داد: شانس تکنوتار برای برنده شدن در مناقصه‌های احداث این جایگاه‌ها با توجه به اینکه رقیبی ندارد، زیاد است. علاوه‌بر این قراردادهایی که شرکت با کشور عراق و نیز قراردادهایی که در داخل کشور دارد، می‌تواند سودآوری بالایی را برای این شرکت رقم بزند.
وی سهام شرکت‌های مپنا و پارس خودرو را نیز با آتیه عنوان کرد و گفت: قراردادهای شرکت مپنا به خصوص قراردادهایی که اخیرا با شرکت نفت منعقد کرده‌است، اثر بسیار خوبی را بر روند سودآوری امسال و سال‌های آتی شرکت خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که شرکت مپنا از لحاظ قابلیت‌های اجرایی رقیب خاصی در این زمینه در کشور ندارد.وی درباره پارس خودرو نیز گفت: اگر پروژه ال-۹۰ به مرحله عملیاتی و تولید برسد با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد پارس خودرو در این پروژه می‌تواند سود خوبی را برای این شرکت انتظار داشت. لطفی سهام شرکت‌های لیزینگ ایران، تراکتورسازی و بانک پارسیان را نیز در رده‌های بعدی ذکر کرد و گفت: روند مثبت سودآوری لیزینگ ایران، آزادسازی نرخ تراکتور و وضعیت خوب پارسیان در میان سایر بانک‌ها، می‌تواند از جمله دلایل خوش‌آتیه بودن سهام این شرکت‌ها به شمار رود.
وی فولاد خوزستان را هفتمین شرکت با آتیه برشمرد و گفت: با توجه به تعدیل‌های مثبت این شرکت آینده خوبی در انتظار سهام این شرکت است.
فولادمبارکه اصفهان هم به دلیل افزایش تولیدات و حمایتی که دولت از سهام این شرکت دارد، جزو شانس‌های بازار به شمار می‌رود.
سهام شرکت سرمایه‌گذاری توس‌گستر را نیز با توجه به افزایش قیمت مسکن و زمین‌ آینده خوبی دانست.
کانی‌های فلزی آتیه‌دار!
اما مدیر عامل سایت «ایران تحلیل» قیمت مناسب شرکت توسعه معادن روی را باعث رونق آن در آینده برشمرد و گفت: در کنار این امر اگر مشکل ریزش معدن انگوران نیز حل شود، می‌تواند سودآوری سهام این شرکت را تضمین کند.مجید اصلی اضافه کرد: شرکت‌های لیزینگ ایران به دلیل قیمت پایین، توس‌گستر به علت داشتن پتانسیل بالای رشد برای رسیدن به قیمت واقعی، باما به سبب وابستگی اندک به معدن انگوران و بانک کارآفرین به خاطر افزایش سرمایه و حامیان خوب، می‌توانند از بازار مناسب و خوبی در آینده بهره‌مند باشند.وی سهام شرکت نگین طبس را در رده ششم برشمرد و گفت: این شرکت در‌حال‌حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود تعدیل‌های مثبتی را در آینده داشته باشد. البته حامیان این شرکت آن طور که باید فعالیت نمی‌کنند، ولی در کل سهم وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد.
«اصلی» شرکت‌های دارویی را نیز آینده‌دار عنوان کرد و گفت: کارخانه‌های داروپخش و شیمی‌دارو در میان شرکت‌های دارویی به دلیل داشتن تعدیل‌های مثبت و وضعیت بنیادی خوب پتانسیل بهتری نسبت به بقیه‌ شرکت‌های دارویی دارند.
سهام شرکت‌های آبادگران و تراکتورسازی هم در رده‌های نهم و دهم قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: آبادگران با توجه به افزایش فروش وضعیت سودآوری خوبی را در آینده تجربه می‌کند. تراکتورسازی هم با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در ونزوئلا و آذربایجان انجام داده‌است و همچنین بدهی زیادی که دولت به این شرکت دارد، می‌تواند از شرایط خوبی بهره‌مند باشد.
آینده در انتظار سیمانی‌ها
از سوی دیگر، یک کارشناس‌ دیگر بازار سهام شرکت‌های سیمان را در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی دولت بسیار روشن عنوان کرد و گفت: شرکت‌های سیمانی می‌توانند امیدوار باشند که با خروج سیمان از سبد، رونق دوباره‌ای به بازار محصولات این گروه وارد شود.
رضا بختیاری در مورد سهام سیمانی‌هایی که بعد از آزادسازی وضعیت خوبی پیدا می‌کنند از سیمان‌های خاش، دورود و داراب نام برد و گفت: سهام شرکت‌های یاد شده به دلیل اینکه در‌حال‌حاضر ارزش بازار کمتری از ارزش واقعی خود دارند، این شانس را دارند که در آینده مورد توجه بازار باشند.
وی رده چهارم را متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک دانست و گفت: با توجه به رونق بانکداری الکترونیک و گسترش استفاده از طرح‌های شتاب، ATM و... می‌توان آینده خوبی را برای این شرکت پیش‌بینی کرد.
وی سهام شرکت‌های پتروشیمی را با توجه به محدود بودن تعداد آنها در بازار خوب توصیف کرد و گفت: از این میان سهام پتروشیمی اصفهان به دلیل فروش خوب محصولات و افزایش قیمت نفت از شانس بیشتری برخوردار است.
رده‌های بعدی شرکت‌های پتروشیمی متعلق به پتروشیمی خارک و اراک است.وی سهام دارویی‌ها را نیز آینده‌دار خواند و گفت: افزایش قیمت دارویی‌ها در آینده و حاشیه سود مناسب آنها پایداری و ثبات آنها را برای آینده تضمین می‌کند. در این میان داروسازی سبحان، جابر و پارس دارو می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند.
این فولادهای همیشه در صدر!
از جانب دیگر، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری بانک پاساردگاد وضعیت شرکت‌های فولادی را در آینده مناسب دانست و گفت: سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان به دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت این سهم از موقعیت پایدارتری نسبت به بقیه برخوردار است. فولاد خراسان هم با توجه به موقعیت جغرافیایی خوب و نگرفتن یارانه از دولت شرایط خوبی را می‌تواند برای سهام خود در بازار رقم بزند. فریدون زارعی ادامه داد: کانی‌های فلزی همچنان می‌توانند خود را در بازار سرمایه موفق ببینند.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات، چادرملو و گل گهر از جمله کانی‌های فلزی هستند که بازار نسبت به آینده آنها خوشبین است.
وی پتروشیمی آبادان را در رده ششم ذکر کرد و گفت: این شرکت به دلیل داشتن طرح‌های توسعه که فاز اول آن در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، می‌تواند سود خوبی را شناسایی کند.
زارعی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد و توس‌گستر را خوب ارزیابی کرد و گفت: ادامه روند افزایش قیمت زمین و مسکن می‌تواند، سودآوری این شرکت‌ها را در آینده تضمین کند.
وی سهام سایپا را دارای پتانسیل‌های فراوانی برای رشد ذکر کرد و گفت: جمعیت جوان کشور تقاضای زیادی را برای خودرو ایجاد کرده است که سایپا با پاسخگویی به این نیاز می‌تواند در میزان سودآوری خود افزایش ایجاد کند.
وی در نهایت، سهام شرکت‌های سیمان خاش و بهبهان را در صورتی که دولت سیمان را از سبد حمایتی خارج کند، دارای آتیه خوب ارزیابی کرد.
تاثیر قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی
اما مدیرعامل کارگزاری «حافظ» بازدهی مناسب، مدیریت مطلوب، حمایت از سوی سهامداران عمده، اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع و در نهایت نقدشوندگی بالا را از ویژگی‌های بارز یک سهم خوب برشمرد و گفت: سهام شرکت‌های ملی مس، چادرملو و گل‌گهر از جمله سهامی هستند که علاوه بر بازار مناسب فعلی می‌توانند از آینده خوبی نیز برخوردار باشند.محمدرضا رهبر اضافه کرد: در صورتی که قیمت سهام شرکت‌های یاد شده در LME بالا رود، می‌تواند وضعیت خوبی را برای سهام این شرکت‌ها به وجود آورد.
وی ادامه داد: سهام شرکت‌های فولادی هم با توجه به عرضه‌هایی که انجام شده است و حمایتی که دولت از سهام این شرکت‌ها دارد، می‌تواند از وضعیت خوبی بهره‌مند باشند.
در این بین فولاد خراسان که هنوز در بورس عرضه نشده است، پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی برخوردار باشد.
وی افزود: سهم پتروشیمی‌ها هم با توجه به افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها و احتمال آزادسازی نرخ محصولات تولیدی آنها از آینده خوبی برخوردار است.پتروشیمی خارک و اراک در این میان وضعیت مناسب‌تری دارند.
«رهبر»، سهام شرکت‌‌های سیمان فارس و خوزستان، تهران و سپاهان را در صورت آزادسازی نرخ سیمان پیشرو دانست و گفت: سرمایه‌گذاری البرز و همچنین سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز از جمله سهامی هستند که بازار می‌‌تواند به بهتر شدن آنها در آینده امیدوار باشد.
پیشروی ساختمان‌ها
در ادامه مدیرعامل کارگزاری «به‌گزین» ضمن تاکید بر ضررت وجود اقتصاد آزاد، سهام شرکت‌های ساختمانی را دارای پتانسیل رشد در آینده عنوان کرد و گفت: باتوجه به افزایش قیمت زمین و مسکن پیش‌بینی می‌شود که سودآوری امسال و به‌خصوص سال‌های آتی شرکت‌های این گروه، از این افزایش قیمت‌ها تاثیر بگیرند.
سعید علیشاهی ادامه داد: در میان این گروه سهام شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران از شانس بیشتری برخوردار هستند.
وی افزود: در صورت آزادسازی نرخ سیمان هم رونق خوبی در میان سهام شرکت‌های سیمانی به وجود می‌آید که سهم شرکت‌های سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان در این میان بیشتر از بقیه است. وی وضعیت پتروشیمی‌ها را نیز رو به رشد عنوان کرد و افزود: باتوجه به افزایش روزافزون قیمت جهانی نفت که به تبع آن افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را نیز به دنبال خواهد داشت، برآورد می‌شود که سهام شرکت‌های این گروه با استقبال بازار مواجه شود.
علیشاهی سهام پتروشیمی‌های آبادان، اراک و خارک را پیشرو عنوان کرد و ادامه داد: سهام دارویی‌های بازار هم می‌تواند از رشد خوبی برخوردار باشد که در این بین سهم داروسازی سبحان پررنگ‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه‌های خودرو با کاهش روبه‌رو شود، می‌توان به آینده‌دار بودن سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل بسیار امیدوار بود؛ چراکه تولیدات این شرکت در بخش سواری نیست و شاید این امر بتواند شرایط خوبی برای سهام این شرکت فراهم کند.
آزادسازی‌های مفید برای بازار
یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت سهام موفق بازار در آینده گفت: سهام گروه صنعتی بهشهر به دلیل آزادسازی که در زمینه قیمت روغن‌نباتی صورت گرفته است، می‌تواند از رشد خوبی در آینده نزدیک برخوردار باشد.
شروین شهریاری افزود: معادن بافق هم سودهای انباشته بالایی دارد که هنوز اعلام نشده و می‌تواند بیانگر تعدیل‌های مثبت این سهم در آینده باشد.
وی تکنوتار، توس‌گستر و لیزینگ ایران را در رده‌های بعدی جای داد و گفت: قراردادهای جدید تکنوتار در داخل کشور و عراق، دارایی‌های بالای توس‌گستر و در اختیار داشتن وام‌های ارزان در کنار احتمال تثبیت نرخ سود لیزینگ‌های غیربانکی در محدوده 17درصد برای لیزینگ ایران، عواملی هستند که سبب‌ آتیه‌دار شدن سهام شرکت‌های یاد شده به شمار می‌روند.
شهریاری رشد سهام شرکت سیمان فارس و خوزستان را در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی را متحمل‌تر از بقیه سیمانی‌ها ذکر کرد و گفت: این شرکت به دلیل داشتن سهام بخش عمده‌ای از سیمانی‌های بازار در پرتفوی خود، در صورت آزادسازی نرخ سیمان می‌تواند از جهش خوبی بهره‌مند باشد.
وی در ادامه سرمایه‌گذاری بوعلی و فرآورده‌های تزریقی ایران را نیز دارای آینده مناسبی ارزیابی کرد و افزود: سرمایه‌گذاری بوعلی پتانسیل رشد قیمت و رسیدن به قیمت واقعی خود را دارد. همچنین فرآورده‌های تزریقی ایران هم به علت نرخ رشد سودآوری بالا و داشتن طرح‌های توسعه، آینده خوبی را در بازار انتظار می‌کشند.
رفتن به سهام پیشرو در گروه‌های بورسی
اما کارشناس سرمایه‌گذاری بانک سامان پیشنهاد کرد که برای کاهش خطر ریسک بهتر است عمدتا به سراغ سهام پیشرو در هر گروه رفت.
ابوالفضل صمدی اضافه کرد: سهام پیشرو چون مورد توجه بازار هستند و از طرفی چون از P/E بالایی برخوردار هستند، می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.وی ادامه داد: در این میان سهام شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری، مپنا، مالی و اعتباری سینا و ایران‌دارو از موقعیت خوبی بهره‌مند هستند.
وی سهم پارس‌خودرو و چادرملو را نیز پیشرو دانست و افزود: عملکرد عملیاتی پارس‌ خودرو نسبت به سال‌های گذشته از روند خوبی برخوردار است.
همچنین پتروشیمی آبادان به دلیل داشتن طرح‌های توسعه و تولید PVC که قیمت آن روزانه رشد می‌کند، می‌تواند از جمله سهام مورد توجه فعالان بازار باشد.
وی خاطرنشان کرد: سهام شرکت‌های تراکتورسازی به دلیل آزادسازی نرخ تراکتور، چادرملو، افزایش قیمت‌های جهانی و فرآورده‌های تزریقی ایران به خاطر پایانی سودآوری از جمله سهامی هستند که بازار می‌تواند روی سهام آنها در آینده حساب کند.
در انتها می‌توان سایپا را نیز به دلیل تعدیل‌های مثبت و سود مستمر مورد توجه قرار داد.