هجوم احساسی به «فخاس»

گروه بورس- ۱۳ دقیقه زمان کافی بود که ۱۵۰میلیون و ۶۰۰هزار سهم (معادل ۱/۱۵درصد) از سهام شرکت فولاد خراسان با میانگین قیمتی ۵/۳۸۱تومان در بورس تهران آب شود.

پیغام بازگشایی نماد «فخاس» دیروز صبح در ساعت ۹ و ۳۵دقیقه در تابلوی فرعی صادر شد و به دنبال آن اولین عرضه در ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه و آخرین عرضه در ساعت ۱۰ و ۲۶ دقیقه انجام شد. عکس:نسیم گلی

محدوده قیمتی سهام این شرکت از ۳۷۰ تا ۲/۴۰۱ تومان با P/E، م۱/۷ مرتبه ثبت شد.

دیروز عرضه اولیه سهام «فخاس» در حالی از سوی کارگزاری «حافظ» در بورس انجام شد که بیش از ۴۳۰ ایستگاه معاملاتی شرکت‌های کارگزاری سراسر کشور با سهمیه ۴۰۰هزار سهم برای هر ایستگاه اقدام به خرید آن کردند.

داور بازی راضی است

از سوی دیگر، علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با فارس معتقد است: تمام قواعد بازی در عرضه اولیه (فخاس) رعایت شده است.وی در رابطه با عرضه سهام ۱۵۰میلیون و ۶۰۰هزار سهمی فولاد خراسان در تابلوی فرعی معاملات ابراز داشت: شرکت بورس به عنوان داور بازی از عرضه سهام فولاد خراسان رضایت دارد و در این بازی نیز قواعد بازی به درستی رعایت شد.

وی ادامه داد: با آغاز انجام عملیات عرضه سهام از ساعت ۱۰ و ۱۳دقیقه به یک‌باره، ۲۰۰میلیون سهم برای خرید سهام فولاد خراسان تقاضا شد و شرکت‌های کارگزاری، رقابت تنگاتنگی داشتند که این حجم نشان از استقبال شایسته بازار سهام از شرکت‌های مطلوب تازه وارد بورس دارد.

رحمانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فروشندگان سهام نیز (ایمیدرو، صندوق کارکنان فولاد و توسعه معادن فلزات) از این عرضه خوشحال و راضی بودند.

اضافه شدن ۳۸۲میلیارد تومان به ارزش بازار

رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت ۳۸۲تومانی هر سهم فولاد خراسان به ارزش روز بازار سهام، ۳۸۲میلیارد تومان دیگر افزوده شد.

تقاضای گران و عرضه گران

با توجه به اینکه فولاد خراسان با میانگین قیمتی ۷/۳۸۱تومان به فروش رسید، اما فعالان بازار معتقدند که سهم، گران عرضه شده است. معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگوی دیگری با فارس در پاسخ به این سوال که چرا این محدوده قیمتی برای سهام فولاد خراسان به ثبت رسید، گفت: یکی از متقاضیان خرید این سهم از طریق کارگزاری مربوط تقاضای بالاتر و ۴۰۱تومانی را ارائه کرده بود و بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی نسبت به عرضه سهام این شرکت از بالاترین تا پایین‌ترین مبلغ تقاضا اقدام کرد. عقدایی در پاسخ به این پرسش که عرضه تدریجی سهام فولاد خراسان چه زمانی انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی آماده عرضه تدریجی و خرد سهام فولاد خراسان است؛ اما این اقدام بعد از دریافت اوراق سهامی و وکالت‌نامه از ایمیدرو انجام خواهد شد. عقدایی در خاتمه گفت: با توجه به عرضه سهام فولاد خراسان، پتروشیمی فن‌آوران، دیگر شرکتی خواهد بود که نسبت به عرضه سهام آن در تابلوی فرعی بورس، اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

اشتباه دوکارگزار

نکته جالب دیگر در این عرضه، ثبت دو اشتباه در دستور خرید از سوی کارگزاران بود. علی صحرایی، ناظر بازار نیز در گفت‌وگو با «سنا» وجود این اشتباه‌ها را تایید کرد و گفت: برخی از کارگزاری‌ها بیشتر از سهمیه خود سهام شرکت فولاد خراسان را خریداری کرده‌اند که مازاد سهام این شرکت‌ها باطل خواهد شد.

عرضه ۹/۴درصدی دیگر در راه است

از سوی دیگر رحمانی در گفت‌وگو با «فارس» نیز با اشاره به ابطال یک معامله ۴۰۰هزار سهمی خبر داد و در پاسخ به این سوال که در جدول معاملاتی سهام فولاد خراسان، قیمت ۴۸۳تومان نیز به ثبت رسید که غیرمعقول به نظر می‌رسد، گفت: این مبلغ به اشتباه به وسیله یکی از شعبه‌های کارگزاری در شهرستان به ثبت رسیده که دستور ابطال معامله ۴۰۰هزار سهم به مبلغ ۴۸۳تومان صادر شده است.

وی در رابطه با روند عرضه تدریجی سهام فولاد خراسان گفت: ایمیدرو به عنوانی یکی از سهامداران اصلی شرکت فولاد خراسان متعهد است که ۹/۴درصد از سهام این شرکت را عرضه کند که امیدواریم با ارائه وکالتنامه و اوراق سهام به سازمان خصوصی‌سازی، ظرف روزهای آینده باقیمانده سهام نیز واگذار شود.

نمایه

ارزش بازار دیروز با معامله ۶/۵۲میلیاردی معامله «فخاس» حدود ۳۸۲میلیارد تومان افزایش یافت.در روز عرضه اولیه، سهامداران با خرید سه مرحله‌ای سهام از ۲/۳درصد سود تا ۹/۴درصد در زیان هستند؛ چون سهم از ۳۷۰ تا ۴۰۱تومان فروش رفته است. در عرضه دیروز ۱۵۰میلیون و ۶۰۰هزار سهم با میانگین قیمتی ۵/۳۸۱تومان از طریق ۳۷۶ ایستگاه معاملاتی به فروش رسید.عرضه دیروز فولاد خراسان که از سوی سه سهامدار عمده آن در ۱۳دقیقه انجام گرفت با ارزان‌فروشی دولت با محدوده قیمتی ۳۷۰ تا ۳۷۴تومان و گران‌فروشی فروشنده بخش خصوصی با محدوده قیمتی ۳۸۰ تا ۴۰۱تومان همراه بود. به نظر برخی، این موضوع طبیعی است چون بخش خصوصی بیشتر از دولت نسبت به دارایی حساس است.عرضه مابقی سهام فولاد خراسان که معادل ۹/۴درصد است در روزهای آینده توسط ایمیدرو عرضه می‌شود.