گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد جو ضعیف بازار متعاقب نیاز معامله‌گران برای تجهیز نقدینگی جهت خرید سهام فولاد خراسان در آستانه ورود این نماد به تابلو بود. در معاملات دیروز اکثر نمادهای مورد اقبال بازار، شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای بودند که در این میان سهم نمادهایی که در چند هفته اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند، بیشتر از نمادهای دیگر بود.

به همین دلیل نمادهای زیرمجموعه معادن و فلزات بیش از نمادهای دیگر در بازار دیروز با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شد که این امر ناشی از تمایل معامله‌گران برای تهیه نقدینگی برای خرید فولاد خراسان ارزیابی می‌شود.

بازدهی بیش از ۱۰درصدی فولاد مبارکه و رشد قابل ملاحظه فولاد خوزستان موجب شده است معامله‌گران، به ویژه معامله‌گران حقیقی، برای خرید فولاد خراسان دستورات عمده‌ای را راهی کارگزاری‌ها کنند.

در بازار دیروز ضعف معاملات موجب شد بازگشایی نماد پتروشیمی خارک به‌رغم تعدیل EPS قابل ملاحظه این شرکت چندان دلچسب نباشد. خارک که EPS خود را از ۲هزار و ۱۴ ریال به ۲هزار و ۴۹۶ ریال افزایش داده بود، تنها ۹۹۵ ریال رشد را تجربه کرد. وضع برای صنایع شیمیایی ایران که در عین ناباوری EPS خود را از ۹۶۳ ریال به یک هزار و ۲۶۴ ریال افزایش داده بود، برعکس رقم خورد که در نهایت با یک هزار و ۵۴ ریال افت قیمت در نرخ ۵هزار و ۶۰۰ ریال معامله شد تا شرایط بازار گریبانگیر این شرکت پرسابقه تولیدکننده LAB (ماده اولیه صنایع شوینده) رقم بخورد.

در بازار دیروز وضعیت نامناسب بازار موجب افت ۴۹ واحدی شاخص شد. از ۱۵۳ نماد مورد دادوستد ۳۰ نماد با رشد قیمت و ۱۱۰ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. حجم کل بازار نیز ۶/۶۶میلیارد تومان بود.