فعالان بازار درباره چندوچون عرضه امروز نظر می‌دهند
فارس- امروز 15درصد فولاد خراسان در بازار عرضه می‌شود.کارشناسان درباره ویژگی‌های پنجمین سهم عرضه شده در سال جاری، دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.
امروز جاری سازمان خصوصی اصالتا «و وکالتا» ۱۵‌درصد از سهام فولاد خراسان با سرمایه ۱۰۰‌میلیارد تومان از طریق کارگزاری حافظ در تابلوی فرعی معاملات عرضه خواهد کرد و طی آن ۵‌درصد توسط سازمان خصوصی و ۱۰‌درصد به وسیله صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عرضه خواهد شد.

شرکت فولاد خراسان در شرایطی به عنوان ششمین سهم سال 86 (بعد از عرضه سهام ایرالکو، فولاد و خوزستان، سیمان دشتستان، مپنا و سینا) در تابلوی فرعی معاملات عرضه خواهد شد که با حضور این شرکت تعداد شرکت‌های فولادی حاضر در بورس به 4 شرکت خواهد رسید.
با توجه به عرضه سهام این شرکت در روز سه‌شنبه، کارشناسان بازار سهام در رابطه با قیمت معقول و غیرمنطقی این شرکت ابراز نظر کرده‌اند.
تفاوت های فولاد خراسان
علی اسلامی بیدگلی، کارگزار بورس با اشاره به مزیت، نسبت صنعت فولاد در کشور می‌گوید: با توجه به منابع عظیم سنگ آهن در کشور و نیاز صنایع پایین دستی به محصولات فولادی، انتظار رشد این صنعت در آینده وجود دارد.
وی در رابطه با تفاوت‌های فولاد خراسان با دیگر شرکت‌های فولادی حاضر در بورس معتقد است: فولاد خراسان برای تبدیل سنگ آهن به شمش مجبور به استفاده از قراضه است که همین موضوع باعث کاهش کیفیت و افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت می‌شود.
اسلامی بیدگلی ظرفیت تولید ۶۳۰‌هزار تنی محصولات فولادی این شرکت را مناسب ارزیابی می‌کند و در خصوص مزیت فولاد خراسان بر این باور است: فولاد خراسان محصولات واسطه‌ای تولید نمی‌کند به همین دلیل حاشیه سود فولاد خوزستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
انتقاد از تعدیل ناگهانی سود سهام
شهرام شهمیری، دیگر کارگزار بورس نیز معتقد است: اگر کشف قیمت سهام این شرکت بیش از ۳۵۰ تومان باشد، به معنای گران بودن سهام فولاد خراسان است.
وی از تعدیل سود سهام این شرکت چند روز قبل از عرضه سهام انتقاد می‌کند و می‌گوید: تغییر اطلاعات در روزهای قبل از عرضه سهام شرکت، حرکت خوشایندی نیست؛ چرا که بر اساس اطلاعات موجود، کارشناسان ارزیابی‌های مربوط را انجام می‌دهند و با تغییر اطلاعات به فاصله چند روز قبل از عرضه تمام محاسبات به هم می‌ریزد.
شهمیری می‌افزاید: تعدیل سود سهام فولاد خراسان فقط به علت حذف عوارض تجمیع ۲‌درصدی بوده و اتفاق خاصی برای این شرکت روی نداده است.
وی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: شاید با ارائه توضیحاتی دلیل تغییر ناگهانی سود سهام فولاد خراسان قانع کننده باشد، اما به هر حال این گونه اتفاقات باعث نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود.
احتمال قیمت گذاری نامعقول
محمد علی شهیدی کاویانی از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است: سرمایه‌گذاران باید از تجربه سهام شرکت های سیمانی، کانی‌ها و تجهیزات استفاده کنند و مراقب باشند که با کاهش قیمت‌های جهانی در سال‌های آینده اسیر حباب قیمتی نشوند؛ چرا که هر سهمی بعد از دوران اوج با سقوط مقطعی یا همیشگی مواجه خواهد شد و سهامداران باید بدون جوزدگی و شایعات از تحلیل های کارشناسی بهره‌مند شوند.
شهیدی کاویانی به بودجه ۶۲۰‌هزار تومانی به ازای هر تن تولید محصولات فولاد خراسان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش میانگین قیمت محصولات فروش محصولات فولاد خراسان، ‌قیمت فروش محصولات در نیمه دوم سال بیش از ۶۸۵ تومان خواهد بود که با این اوصاف احتمال تعدیل سود آن وجود دارد.
این کارشناس خاطرنشان می‌کند: از طرف دیگر این شرکت که با کمبود شمش مواجه است و مصرف‌کننده قراضه است با افزایش 40‌درصدی قراضه در دنیا مواجه شده است و در حال حاضر هر تن قراضه را 280‌هزار تومان خریداری می‌کند.
اکبریه: ما اجازه تعیین قیمت فولاد خراسان را نداریم
ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و عضو هیات عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن، (ایمیدرو) در گفت‌وگو با موج، در خصوص عرضه اولیه فولاد خراسان در بازار سرمایه بر تعیین قیمت هر سهم این شرکت از سوی بازار سرمایه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه «P/E این سهم در بازار سرمایه باید با توجه به عایدی جدید اعلام شده، تعیین شود»، از P/Eز۷ تا۸ به عنوان انتظار سهامداران عمده شرکت از P/E فولاد خراسان در بازار سرمایه نام برد.
وی ادامه داد: اما ممکن است بازار در بررسی‌های خود با توجه به EPS ت53-52 تومانی این شرکتP/E 6 و 7 را برای این سهم در نظر بگیرد.
اکبریه با اشاره به عرضه اولیه فولادمبارکه در بازار سرمایه یادآور شد: هنگامی که فولاد مبارکه در بازار سرمایه عرضه شد، بر اساس خرید و فروش و عرضه و تقاضای بازار، اعداد جدیدی به دست آمد.
وی افزود: در مورد فولاد خراسان هم تجربه قبلی بازار وجود دارد که از اول فولاد مبارکه چگونه عرضه شد و تا چه قیمتی رشد کرد.
وی از پیش‌بینی عایدی شرکت و میزان تحقق آن تا پایان سال جاری، تشریح وضعیت مالی و ساختار شرکت به عنوان وظایف سهامدار عمده در هنگام عرضه اولیه شرکت در بازار سرمایه نام برد.
عضو هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: در این میان ما هیچ گونه مجوزی برای تعیین قیمت این سهم نداریم و بازار بر اساس تحلیل‌ها و تفسیرهای کارشناسان و موسسات هلدینگ، P/E مناسب را برای فولاد خراسان تعیین خواهد کرد.
خریداران با چشم باز و تحلیل این سهم را خریداری کنند
محمدرضا رهبر، کارگزار معرف در مورد عرضه 15‌درصد سهام فولاد خراسان گفت: انتظار این است که با عرضه این سهم که برای اولین بار با‌ درصد قابل‌توجهی عرضه می‌شود و نیز با توجه به آینده خوبی که برای سهم وجود داشته و P/E که شرکت‌های فولادی معامله می‌شوند، با استقبال خوبی مواجه شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت سهم براساس تقاضایی که وجود دارد تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم در روز عرضه برخی از نمایندگی‌ها قیمت را بدون تحلیل و خارج از چارچوب وارد سیستم نکنند و قیمت منصفانه و عادلانه تعیین شود.
مدیرعامل کارگزاری حافظ افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به P/E هفت شرکت، این سهم متعادل باشد، ولی اگر درخواست‌ها به مراتب بالا یا پایین باشد، سهم از انتظاری که وجود دارد و شادابی موردنظر برخوردار نمی‌شود. بنابراین تصمیم‌گیری عجولانه و خارج از تحلیل به سهم ضربه وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: امیدواریم قیمت عادلانه و مناسب و با توجه به اطلاعات ارائه شده، تعیین شود و خریداران سهام نیز با چشم‌ باز و تحلیل این سهم را خریداری
کنند.
دید بلندمدت به سهام فولاد
رهبر در مورد بازدهی این سهم اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از سهمی‌ که تعهد شده در روز اول عرضه می‌شود، خریداران این سهم باید دیدگاه میان مدت و بلندمدت داشته باشند.
وی ادامه داد: فولاد خراسان اصل ۴۴ قانون اساسی نبوده ولی دولت و سازمان توسعه و نو‌سازی صنایع، سهامدار عمده آن هستند که وکالت آن به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که این سازمان در روز اول پنج‌درصد از سهام خود را عرضه کرده و ۹/۴‌درصد را باقیمانده را در روز‌های آینده عرضه می‌کند و غیر از سازمان خصوصی‌سازی بقیه سهامداران تعهد ۲۰‌درصد خود را انجام می‌دهند.
فعلا مشکلی وجود ندارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا با اعمال تحریم مشکلاتی در آینده برای سهامداران ایجاد نمی‌شود، گفت: طبق اظهارنظر‌های مدیرعامل شرکت و کارگزاران، فعلا
مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
گران نمی‌فروشیم
مرتضی علی اکبری، مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است: شرکت‌های فولادی به دلیل شرایط بازار داخل، بالا بودن قیمت جهانی و تولید مواد اولیه و قیمت مناسب آن جزو سهام‌های خوب بازار محسوب می‌شوند و در آینده نیز مشکل فروش ندارند و با توجه به برنامه پنج ساله دولت برای رسیدن تولید فولاد به 29‌میلیون تن قطعا از پتانسیل خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه برای صنعت فولاد و معدن دید بلند مدت و میان مدت لازم است، ادامه داد: فولاد دارای طرح‌های توسعه‌ای دارد و بهره‌برداری از این طرح‌ها باعث افزایش سودآوری و کاهش قیمت تمام شده می‌شود؛ ولی همواره افزایش سودآوری آن مدنظر است.
وی تصریح کرد: سیاست سهامداران عمده گران فروشی نبوده و باید قیمت متعادل و معمول عرضه شود که هم فروشنده متضرر نشود و هم خریدار بتواند سود منطقی ببرد. 20‌درصد از مواد اولیه این شرکت از کشور‌های همسایه وارد می‌شود و با اعمال تحریم مشکلی برای واردات مواد اولیه ایجاد نمی‌شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که قیمت سهم مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و منطقی و مناسب باشد، این سهم با استقبال خوبی مواجه می‌شود.
قیمت منطقی سهم 270 تومان
تیمور ابوحمزه، مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در مورد عرضه این سهام معتقد است: قیمت عرضه شده باید برای خریداران دارای جاذبه باشد، زیرا فولاد خراسان نسبت به سایر شرکت‌های فولاد موجود در بورس از پتانسیل کمتری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌های انجام شده قرار است با P/Eو10 و قیمت 400 تومان عرضه شود، ولی به این میزان استقبال نمی‌شود و گران است؛ زیرا فولاد مبارکه و خوزستان که شرایط بهتری است زیر 400 تومان معامله می‌شود.
وی معتقد است: قیمت سهم بستگی به تقاضای بازار دارد و با توجه به کم بودن عرضه فولاد خوزستان و بسته شدن فولاد مبارکه برای تعدیل این عوامل در قیمت‌گذاری فولاد خراسان اثر دارد و باید توجه داشت که فولاد خراسان با دو فولاد موجود در بورس کاملا متفاوت است و استقبال از آن به کشف قیمت و میزان عرضه بستگی دارد.
ابوحمزه افزود: باید عرضه کننده با توجه به تقاضا و کشش بازار، سهمی‌ را عرضه کند که قیمت آن برای خریداران مطلوبیت داشته باشد.
نظرسنجی از ۶‌هزار و ۵۷۰ نفر از سهامداران برای قیمت سهام فولاد خراسان
فارس- نتیجه یک نظرسنجی از 6‌هزار و 570 نفر از سهامداران نشان می‌دهد که 55‌درصد سهامداران قیمت منطقی عرضه سهام فولاد خراسان را 300 تومان ارزیابی می‌کنند.
پایگاه اطلاع‌رسانی ایران تحلیل به منظور آگاهی از خرد جمعی بازار سهام و نظرخواهی از دیدگاه و تحلیل سرمایه گذاران بورس اوراق‌بهادار اقدام به نظرسنجی در مورد قیمت عرضه اولیه سهام فولاد خراسان در بورس کرد که نتایج این نظرسنجی که ۶‌هزار و ۵۷۰ نفر از سهامداران شرکت کرده بودند، نشان می‌دهد که ۵۵‌درصد نظردهندگان قیمت منطقی عرضه سهام فولاد خراسان را ۳۰۰ تومان ارزیابی می‌کنند.
این در حالی است که تعداد 1/21درصد از مجموع شرکت‌کنندگان نیز محدوده قیمتی 330 تومان را برای کشف قیمت، ارزنده می‌دادند.
براساس این گزارش حدود ۷/۱۶‌درصد از شرکت‌کنندگان نیز معتقد به ارزندگی سهم در محدوده ۳۶۰ تومان بوده و ۷درصد شرکت‌کنندگان نیز به محدوده قیمتی ۴۰۰ ریال اعتقاد دارند.
این نظرسنجی طی سه روز کاری از روز شنبه 5 آبان تا ساعت 14 دوشنبه 7 آبان انجام شده است.