ایسنا- اسامی متهمان و شرکت‌های موضوع تخلفات بورسی پس از صدور حکم قطعی اعلام می‌شود.

حسین فهیمی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق‌بهادار، با بیان این مطلب درباره پرونده‌های در حال رسیدگی اظهار کرد: در حال حاضر۱۲ پرونده تخلف با سه عنوان استفاده از اطلاعات نهانی در انجام معاملات، دست‌کاری در بازار و سوءاستفاده از اطلاعات به دادگاه ارسال شده است و یک پرونده در مورد عدم ارائه اطلاعات به دلیل صلاحیت‌ محلی به شهرستان مربوط ارجاع شد. وی با بیان این‌که تا صدور حکم قطعی اسامی متهمان و شرکت‌های موضوع پرونده اعلام نمی‌شود، ادامه داد: چهار مورد دست‌کاری در بازار پس از دستگیری مقدماتی و صدور کیفرخواست در شعبه بازپرسی پرونده به مرجع شعبه بدوی دادگاه ارسال شد که در آنجا حکم محکومیت صادر و اکنون در شعبه تجدید نظر در حال رسیدگی است. در مورد استفاده از اطلاعات نهانی نیز ابتدا بازپرس پرونده قرار منع تعقیب صادر کرد که به دلیل اعتراض سازمان بورس این قرار لغو و پرونده دوباره به شعبه بازپرسی ارسال شد. فهیمی افزود: در مورد سوءاستفاده از اطلاعات که دو نفر از سازمان سابق بورس اوراق‌بهادار در آن دخیل بودند و پرونده کیفرخواست صادر شد و در حال حاضر در شعبه بدوی در حال رسیدگی است. وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۲ پرونده که در مراجع دادگستری وجود دارد، تنها پرونده‌های جعل که از قبل مطرح بود، منتهی به صدور حکم نهایی و اجرا شده است که این پرونده مربوط به شهرستان زنجان بود؛ ولی در مورد سایر پرونده‌ها تاکنون حکم قطعی لازم‌الاجرا صادر نشده است.

فهیمی با بیان این‌که تعداد پرونده‌های در حال رسیدگی محدود است، گفت: عناوین مجرمانه به گونه‌ای است که در هر مورد یک یا دو پرونده وجود دارد، مثل سه عنوان پرونده جعل، یک پرونده دستکاری در بازار که در حال تجدید نظر است و یک پرونده در بازار که در شعبه بازپرسی قرار دارد؛ بنابراین خوشبختانه تعداد پرونده‌های تخلف محدود است.

تشکیل هسته حفاظت اجتماعی در بورس

معاون حقوقی سازمان بورس درباره هسته حفاظت اجتماعی خاطرنشان کرد: این هسته در سازمان تشکیل شده ولی جانشین مراجع قضایی در رسیدگی به پرونده‌ها نبوده است، و پرونده‌هایی که اهمیت جرم یا مبلغ موضوعی جرم آنها بسیار پایین بوده و سازمان آنها را کم‌اهمیت تلقی کند، در این کمیته بررسی می‌شود. وی افزود: در این کمیته به لحاظ اینکه ممکن است متهمان علاوه بر کم‌اهمیت بودن مبلغ موضوع جرم، جهل حکمی نسبت به موضوع داشته و از عمل مجرمانه خود آگاه نباشند، در ستاد حفاظت اجتماعی مطرح شده و سعی می‌شود از طریق اخذ تعهد مبنی بر عدم تکرار جرم و اقدامات مشابه، پرونده حل و فصل شود؛ البته در کلیه موارد خسارت نیز جبران خواهد شد. وی با اشاره به این‌که پرونده‌ای علیه کارگزار به این کمیته ارسال شده است، ادامه داد: قبل از این‌که پرونده مستند‌سازی شود، کارگزار به سازمان بورس اعلام آمادگی کرده است و خسارت ۸۰ نفر از زیان دیدگان را جبران و رضایت تمامی آنها را جلب کرد و این پرونده به هسته حفاظت اجتماعی ارسال و با اخذ تعهد و تذکر پرونده حل و فصل شد.

معاون حقوقی سازمان بورس درباره پرونده‌ شرکت باما گفت: حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت وی صادر و در حال حاضر در مرجع تجدید نظر تعیین وقت شده است و پرونده نیز در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا قرار دارد.

تدوین آیین‌نامه دستکاری قیمت‌ها

وی درباره آیین‌نامه دست‌کاری قیمت‌ها گفت: پیش‌نویس این آیین‌نامه در کمیته تدوین قوانین و مقررات سازمان بورس آماده است و به هیات‌مدیره ارسال و پیشنهادهای اصلاحی مطرح شد و در حال حاضر متن جدید همراه با اعمال اصلاحات مورد نظر هیات‌مدیره سازمان آماده شده است که اگر این متن در هیات‌مدیره به تصویب برسد، پیشنهادی برای شورا خواهد بود و براساس آنچه که آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌بینی کرده است این متن باید به شورا ارسال شده و به تصویب برسد. فهیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر متن نهایی پیش‌نویس همراه با اعمال اصلاحات مورد نظر هیات‌مدیره سازمان اعمال شده و منتظر تصویب است.