فارس - سود سهام شرکت‌های دولتی طی شش ماه نخست سال جاری به بیش از ۲۶۸۰‌میلیارد تومان رسید.

سود سهام شرکت‌های دولتی طی این مدت بیش از ۸۷‌درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وصولی خزانه‌داری کل کشور بابت سایر درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور شامل درآمدهای حاصل از مالکیت دولتی، درآمدهای عمومی حاصل از خدمات و فروش کالا، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه، در شش ماه اول سال جاری با احتساب مبلغ ۱۳هزار و ۲۰۰میلیارد ریال علی الحساب سود عملکرد سال ۸۶ شرکت ملی نفت ایران موضوع جزء ۱ بند «ج» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، بالغ‌بر مبلغ ۳۵هزار و ۸۲۰میلیارد ریال است که در مقایسه با ارقام پیش‌بینی شده در قانون یاد شده در حدود ۳/۸۹‌درصد تحقق یافته است.

رقم مذکور در مقایسه با وصولی اقلام مشابه سال قبل در حدود ۸/۷۴‌درصد افزایش دارد.

مبلغ ۹/۵۱۶۲۹‌میلیارد ریال از درآمدهای پیش‌بینی شده در این بخش از درآمدهای عمومی دولت مربوط به سود سهام قابل‌دریافت از شرکت‌های دولتی است. (علی‌الحساب سود سهم دولت بابت عملکرد سال ۸۶ شرکت ملی نفت ایران مبلغ ۹/۲۶۳۱۲‌میلیارد ریال و سود سهام سایر شرکت‌های دولتی مبلغ ۲۵۳۱۷‌میلیارد ریال) رقم مذکور معادل ۴/۶۴‌درصد کل درآمدهای پیش‌بینی شده در این بخش از درآمدهای عمومی دولت را تشکیل می‌دهد. (سایر درآمدها در قسمت سوم قانون بودجه مبلغ ۷/۸۰۲۱۳‌میلیارد ریال پیش‌بینی شده است).تحقق مبلغ پیش‌بینی شده بابت سود سهام شرکت‌های دولتی که عمدتا در شش ماه دوم سال‌مالی قابل‌تحقق است،نیاز به همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و وزارتخانه‌های مربوط دارد.

نسبت وصولی سایر درآمدها در شش ماه اول سال ۸۶ به کل دریافت‌ها در حدود ۵/۱۱‌درصد می‌باشد، نسبت مذکور در سال قبل در حدود ۸/۶‌درصد بوده است، این نسبت با توجه به ارقام منظور شده در جداول قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور در حدود ۵/۱۲‌درصد است.