مدیرعامل شرکت بورس: عرضه‌ها 3درصدی می‌شود

فارس- در صورتی که شرایط بازار مناسب نباشد، سه درصد از سهام بانک‌ها عرضه خواهد شد.

علی رحمانی با بیان این مطلب گفت: به علت تعطیلی برخی روزها و همزمانی با جلساتی مهم، عرضه سهام ۴ بانک با یک هفته تعویق انجام خواهد شد و بر این اساس در ۱۱ و ۲۰ آذر سهام دو بانک ملت و صادرات و در روزهای ۲ و ۱۸ دی سهام بانک تجارت و رفاه عرضه خواهد شد. وی در رابطه با سرمایه بانک‌ها گفت: با توجه به سرمایه اندک و ۵۰میلیارد تومانی پست‌بانک و برخی دیگر از بانک‌ها از مسوولان مربوطه خواسته شده است تا نسبت به افزایش سرمایه قبل از عرضه سهام در بورس اقدام کنند.

به گفته رحمانی سرمایه بانک رفاه ۸۹ میلیارد تومان، بانک ملت هزار و ۳۱۰میلیارد تومان و بانک‌های صادرات و تجارت کمتر از هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال که آیا بازار سهام کشش عرضه سهام این بانک‌ها را دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط موسسات بانکی و وضعیت بازار سهام، کشش برای عرضه سهام این بانک‌ها وجود دارد اما با این حال قبل از عرضه شرایط بازار سنجیده خواهد شد و تقاضاها بررسی می‌شود.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر فروش سهام بانک‌ها در بورس به چگونگی عرضه بستگی دارد که در این مقوله از شعب بانک‌ها در سراسر کشور استفاده خواهد شد.

وی افزود: چنانچه بازار از شرایط مناسبی برای عرضه سهام بانک‌ها برخوردار نباشد، حداکثر ۳درصد از سهام برای کشف قیمت عرضه خواهد شد.

عرضه سهام بانک ملت و صادرات در آذرماه

دکتر غلام‌رضا حیدری کرد زنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در آذر ماه عرضه دو بانک ملت و صادرات را در بورس خواهیم داشت.

وی درباره واریز وجوه خریدار سهام بلوکی ۲۰درصدی مس گفت: خوشبختانه این وجوه واریز شده و بقیه نیز به صورت قسطی واریز خواهد شد.

کردزنگنه در پاسخ به این پرسش که بقیه سهام بلوکی مس چه زمانی و چگونه عرضه خواهد شد، گفت: به این دلیل که وضعیت بازار این سهام منفی شده است، بقیه بلوک را نگه داشتیم و با مناسب شدن وضعیت بازار سهام مس این عرضه را انجام خواهیم داد، اما در مجموع مقداری بلوک‌ها را کوچک‌تر کردیم؛ به عنوان مثال فولاد مبارکه در چهار بلوک پنج درصدی و آلومینیوم هم در دو بلوک ۱۰درصدی عرضه خواهد شد.

کردزنگنه به عرضه سهام مخابراتی‌ها در دی‌ماه اشاره کرد و گفت: پروانه‌های مخابراتی و مقرراتی که لازم است، انجام خواهد شد که امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی در دی‌ماه این سهام را در بورس داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی از عرضه سهام ۱۵درصد سهام فولاد خراسان و پنج درصدی سهام پتروشیمی‌ فناوران در هشتم و ۱۶آبان‌ماه در بورس خبر داد و افزود: پس از این سهام، به تدریج سهام بقیه شرکت‌ها عرضه خواهد شد؛ همچنین این امکان وجود دارد که تعداد عرضه سهام پتروشیمی‌ فناوران تغییر کند.