فارس - در جریان معاملات بازار سهام در مهرماه بیش از 1/1‌میلیارد سهم به ارزش 415‌میلیارد تومان به طور عمده و گاه چرخشی بین فعالان جابه‌جا شد.
ماه گذشته یکی از متراکم‌ترین ماه‌ها از لحاظ عرضه‌های عمده و چرخشی سهام توسط سهامداران حقوقی در شرکت‌های بورسی بود که طی آن ۲۹ عرضه عمده در تابلوهای اصل، فرعی و تابلوی چهارم در نماد معاملاتی «ژعمده» انجام شد.

بررسی‌های فارس از وضعیت عرضه‌های عمده در مهر ماه نشان می‌دهد که بیش از یک‌میلیارد و 150‌میلیون سهم به طور عمده و چرخشی مورد معامله قرار گرفت و طی آن بالغ‌بر 415‌میلیارد تومان جا‌به‌جا شد که غالب این معاملات مربوط به واگذاری سهام بانک مسکن به زیر مجموعه‌های این بانک مربوط بود. براساس این گزارش، بانک مسکن در طول ماه گذشته اقدام به واگذاری 1/1‌میلیون سهم جابرابن حیان به ارزش 5/1‌میلیارد تومان، 6/5‌میلیون سهم کالسیمین به ارزش 8/11‌میلیارد تومان، 5‌میلیون سهم سیمان هگمتان به ارزش 8/1‌میلیارد تومان،...
۵/۹۳‌میلیون سهم سیمان تهران به ارزش ۸/۳۸‌میلیارد‌تومان، ۷/۳‌میلیون سهم سیمان غرب به ارزش ۶/۱‌میلیارد تومان، ۲/۶‌میلیون سهم سیمان ارومیه به ارزش ۶/۳‌میلیارد تومان، ۷/۶‌میلیون سهم سیمان شمال به ارزش ۵‌میلیون تومان ۸/۲۱‌میلیون سهم سیمان صوفیان به ارزش ۲/۱۰‌میلیاردتومان، ۱/۱۳‌میلیون سهم سیمان کرمان به ارزش ۱/۸‌میلیارد تومان، ۷/۳۹‌میلیون سهم سرمایه‌گذاران بوعلی به ارزش ۷/۲۹‌میلیاردتومان و بیش از ۷/۸۹‌میلیون سرمایه‌گذاران مسکن به ارزش ۱۲۷‌میلیارد تومان کرد و طی این معاملات سهام متعلق به بانک مسکن به یکی از زیر مجموعه‌های این بانک واگذار شد که این گونه واگذاری‌ها اصطلاحا به معاملات چرخشی معروف است.
از دیگر عرضه‌های عمده مهر ماه مربوط به واگذاری 1/29‌میلیون سهم سرمایه‌ گذاری ساختمان، 5/31‌میلیون سهم ریخته‌گری تراکتورسازی، 3/40‌میلیون سهم کنتورسازی، 8/87‌میلیون سهم سیمان دشتستان، 50‌میلیون سهم بانک پارسیان، 22‌میلیون سهم گل گهر، 3/8‌میلیون سهم سیمان هگمتان و 2/3‌میلیون سهم ایران ارقام و عرضه‌هایی از سهام شرکت‌های بسته‌بندی مشهد، نساجی قائمشهر، تولیدی تیم، پارس سوئیچ و لیفتراک‌سازی سهند بود.