فارس - نرخ پایین بازده مورد انتظار در واگذارها از جمله موانع جدی بر سر راه مشارکت بخش‌خصوصی در واگذاری‌ها محسوب می‌شود. علی اسلامی بیدگلی، در رابطه با دلایل حضور سنگین نهادهای شبه دولتی در بازار سرمایه ابراز داشت: براساس ابلاغیه اصل ۴۴ باید به سمت خصوصی شدن حرکت کنیم؛ اما به دلایلی چون نبود آشنایی مدیران بخش خصوصی بزرگ با بازار سرمایه، هزینه تامین سرمایه بالاتر و عدم تحقق نرخ بازده مورد انتظار، بخش خصوصی مانع از حضور این بخش در واگذاری‌ها اصل ۴۴ شده است.

این کارگزار ادامه داد: این شرایط با توجه به عدم امکان و توان رقابت بخش خصوصی با دولت از نظر ظرفیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری، چاره‌ای جز استفاده از شبه دولتی‌ها در اجرای اصل ۴۴ ندارد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در حالی دوران جنینی را طی می‌کند که بخش دولتی و شبه دولتی به دلیل برخورداری از تجربه چندین ساله در دوران بلوغ به سر می‌برد. اسلامی بیدگلی با بیان این مطلب که دو نوع نرخ بازدهی بر اساس نرخ اسمی و واقعی تورم وجود دارد، گفت: شبه دولتی‌ها به جای انتظار تحقق بازدهی بر اساس نرخ تورم واقعی به دنبال نرخ تورم اسمی هستند و همین موضوع باعث شده است که هزینه کمتری در این بخش صرف شود.