حسابداران چه نقشی در شفاف‌سازی بورس دارند؟

گروه بورس- بزرگ‌ترین همایش ملی بازار سرمایه، شفافیت و حسابداری توسط انجمن حسابداری ایران فردا برگزار می‌شود. دکتر ناصر پرتوی، دبیرکل انجمن حسابداری ایران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت نقش حسابرسان در شفافیت بازار سرمایه، انجمن حسابداری ایران با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالیاتی، اولین همایش بازار سرمایه، شفافیت و حسابداری را با حضور مدیران بورس و سازمان امور مالیاتی، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها، کارگزاران بورس، استادان حسابداری، اقتصاد و مالی، صاحبنظران و پژوهشگران بازار سرمایه، حسابداران رسمی، مسوولان کشوری و تصمیم‌گیران نهایی برگزار می‌کند. وی سپس به محورهای اصلی این همایش اشاره کرد و گفت: موضوعات اساسی که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، عبارتند از: کارکرد حسابداری در بازار سرمایه، توقعات بازار سرمایه از حسابداری، توقعات حسابداری از بازار سرمایه،‌ مقررات حسابداری و بازار سرمایه، گزارشگری مالی در صنایع خاص و موضوعات ویژه، بازار سرمایه و مالیات و بین‌المللی شدن بازار سرمایه و حسابداری. پرتوی با اشاره به اهمیت شفافیت در بازار سرمایه گفت: شفافیت اطلاعات کارآیی بازار سرمایه را افزایش می‌دهد و این یکی از مهم‌ترین کارکردهای حرفه حسابداری و حسابرسی است.

وی افزود: یک حسابدار می‌تواند با ارائه گزارش‌های صریح و سودمند و به کارگیری استانداردهای حسابرسی و مقررات مالی در کنترل مدیریت مالی و جلوگیری از فساد مالی نقش مهمی را ایفا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همایش یاد شده بزرگ‌ترین همایش حسابرسی و بازار سرمایه خواهد بود، گفت:‌ این همایش گستره وسیعی از موضوعات شامل مالیات، گزارشگری مالی بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها، نقش بورس در بسط مقررات گزارشگری و افشای مالی، تحلیل حقوقی جرائم و تخلفات اطلاعاتی در قانون بازار اوراق بهادار و نقش بورس در بهبود استانداردهای حسابداری و حسابرسی را در برمی‌گیرد.

دبیر همایش بازار سرمایه، شفافیت و حسابداری سپس گفت: یکی از موضوعات مطرح در بازار سرمایه، بین‌المللی شدن بورس ایران است که در این همایش مقالاتی پیرامون بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران و استاندارد‌های حسابداری ملی، پذیرش شرکت‌های خارجی در بورس ایران و چالش‌های گزارشگری، همگرایی بین‌المللی در تدوین استاندارد‌های حسابداری و مقررات بازار سرمایه و مقبولیت خدمات حسابرسان ایرانی در بازارهای بین‌المللی، چالش‌ها و راهکارها ارائه خواهد شد.

یادآور می‌شود: همایش ملی بازار سرمایه، شفافیت و حسابداری با همکاری روزنامه دنیای‌اقتصاد و سرمایه فردا ساعت ۸ صبح در سالن همایش‌های رازی دانشکده علوم‌پزشکی تهران برگزار می‌شود.