معامله‌گران: فقط بورکراسی ایجاد نکنید

گروه بورس- تصمیم سازمان بورس مبنی بر انتخاب فقط یک کارگزاری برای انجام معاملات از سوی معامله‌گران، ابهامات و سوال‌های متعددی در بازار ایجاد کرده است. بسیاری از سهامداران نگران این هستند که اجرای این دستور، اختیار آنها را برای تغییر کارگزاری محدود ‌کند. همچنین با توجه به محدودیت تخصیص و محدود بودن دستور و سفارش خرید و فروش در سامانه معاملات، امکان خرید سهام از چند کارگزاری متوقف می‌شود.

افزون بر این تغییر کارگزاری از سوی یک مشتری با بروکراسی دست‌وپاگیر روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری «ایسنا» در این باره با امیرعلی خان‌خلیلی، کارگزار بورس اوراق بهادار، در مورد محدود شدن انتخاب کارگزار برای خریداران مصاحبه و وی اظهار کرد: تفکر «کارگزار محور» تفکر بسیار خوب و مثبتی است و در بیشتر کشور‌های جهان که بورس پیشرفته دارند، استفاده می‌شود؛ ولی نحوه اجرای آن و ساز و کاری که مشتری بتواند کارگزار خود را انتخاب کند، بسیار مهم است و باید ساز و کار منعطفی اتخاذ شود که در جریان بروکراسی طولانی قرار نگیرد؛ زیرا فردی که با چند کارگزار فعالیت کرده و با هر کدام یک سهم را معامله کرده است، اگر بخواهد کارگزاری خود را تغییر بدهد و سهم خود را در آن کارگزاری بفروشد، سازوکار بسیار پیشرفته‌ای را می‌طلبد که دست و پاگیر نباشد.

نگرانی از بورکراسی خان خلیلی تصریح کرد:

ساز و کاری که مشتری بتواند به سرعت و بدون بروکراسی کارگزار خود را تغییر دهد، بسیار مهم است؛ زیرا در بیشتر کشور‌های دنیا این ساز و کار پیش‌بینی می‌شود و با کمترین فرآیند امکان تغییر کارگزار برای صاحب سهم وجود دارد؛ بنابراین مهم است که روی این موضوع پافشاری شود، زیرا اگر قرار باشد کارگزار برای بلوک سهمی‌ بازاریابی کند و این وارد بروکراسی طولانی مدت شود هم اثر بازاریابی از بین می‌رود و هم ممکن است، معامله به سرانجام نرسد؛ در نتیجه باید روی بروکراسی این موضوع دقت شود.

وی با اشاره به این که تفکر کارگزار محور و محدود شدن انتخاب کارگزاری برای بازار سرمایه کشور بسیار سودمند است، خاطرنشان کرد: با اجرای این روش بسیاری از آثار مخربی که در بازار ممکن است، مشاهده شود از جمله مشتریانی که با نیت سودجویانه تحرکی را هم زمان از طریق دو کارگزاری بدون اطلاع آن کارگزاری روی سهم ایجاد می‌کنند از بین می‌رود؛ به همین دلیل این امر در راستای کارآمد کردن بورس کشور طراحی شده و حرکت بسیار مثبتی است.

اجرای ناقص سودمند نیست

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، پیاده‌سازی این روش و نحوه اجرای آن را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: پیاده‌سازی این روش نیازمند شرایط مناسبی است؛ زیرا اگر تصمیمی‌ اتخاذ و تبعات آن در نظر گرفته نشود و ناقص اجرا شود، نه تنها سودمند نیست بلکه باعث اعتراض خواهد ‌شد در حالی که سیاست اتخاذ شده در این مورد و این که ساز و کار بعدی آن چگونه است به صورت شفاف بیان نشده است تا بتوان ارزیابی درستی از آن ارائه کرد. بلکه تنها این موضوع مطرح شده که قرار است «کارگزار محور» مطرح شود و افراد تا سی‌ام آذر ماه باید کارگزار خود را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: محدودیت طرح این است که چون سامانه معاملاتی، مستقل از سامانه CDS عمل می‌کند و چون تاکنون این سامانه مستقر نشده است، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

زیرا این دو مکمل یکدیگر بوده و باید با هم عمل کنند؛ به همین دلیل اگر قرار است سیاستی تغییر پیدا کند، بهتر است که سامانه CDS هم آن را همراهی کند و این طور نباشد که با تاخیر زمانی شش ماه یا یک سال این سامانه اجرا شود؛ زیرا این مدت مشکلاتی

ایجاد می‌کند و تبعاتی به همراه دارد.

اصلاح سامانه CDS

وی یادآور شد: سامانه CDS تاکنون نهایی نشده است و چرخه آن کامل نیست و اگر دو سامانه فعال شود، این موضوع می‌تواند به خوبی در بازار سرمایه پاسخگو باشد؛ زیرا با فعال شدن سامانه CDS مشتری آگاه ‌شده و می‌تواند کارگزاری خود را تغییر دهد؛ ولی در این مقطع به طور شفاف چگونگی اجرای آن بیان نشده و پیش داوری این است که این کار صورت نگرفته و در حال اجرا است؛ بنابراین بهتر است مشکلات موجود شناسایی و رفع شود.

وی به مزایای این روش اشاره کرد و گفت: کارگزار محور شدن باعث می‌شود تا جلوی اندیشه‌های سودجویانه و مخرب برخی سهامداران گرفته شود و دست‌کاری در بازار تا حدودی از بین برود. علاوه بر آن اتهامات کارگزاران در این مورد کاهش یافته و می‌توانند در اعمال و رفتار مشتری کنترل داشته باشند؛ چرا که کارگزاری که نیت آن کار حرفه‌ای است در صورتی که کارگزار محور نباشد، چگونه می‌تواند کنترل کند که از ۳۵۰ ایستگاه معاملاتی مشتری نیت تحریک‌آمیز خود را در مورد سهم اجرا نکند؟ این کارگزار بورس اظهار کرد: کارگزار محور شدن آثار مثبتی دارد که اجرای صحیح و سنجیده آن بسیار مهم است تا کمترین اثر را در بازار داشته باشد و اگر این موضوع در بورس جا بیافتد، منشا خیر و برکت است.

وی معتقد است: این امر باید در چند فرآیند انجام شده و ابتدا اطلاع‌رسانی شود که موجودی در اختیار آخرین کارگزار قرار می‌گیرد و باید فرهنگ‌سازی شود و گزارش کار و اطلاعات و عملیات برای مشتری که قصد تغییر کارگزاری خود را دارد، مشخص شود و باید CDS از این توانایی برخوردار باشد که بتواند موجودی‌ها را سریع انتقال دهد.