بورس تهران و رولت روسی در مسکو
گروه بورس- اگرچه بسیاری از تحلیگران بازار سهام کشور بر این عقیده‌اند که مجموعه تحولات درون بازار و تراوش ریسک‌های داخلی، بیش از پارامترهای برون‌زا بر روند کنونی فضای بورس و معادلات آتی آن موثر است، اما سفر پوتین به تهران و کنش‌ها و واکنش‌های آن رویداد سیاسی نبود که از نظرگاه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دور بماند.

به نوشته یکی از تحلیلگران گروه بورس، در آستانه ورود «پوتین» به تهران بازار سرمایه، افزون بر تغییراتی که بر اثر رفع گره‌های معاملاتی در بازار پدید آمد و وضعیت معاملات برخی از سهم‌ها را روان کرده است، نظاره‌گر روند جاری تحولات حوزه سیاست خارجی بوده‌اند. توجهی که پس از گزارش اخیر آژانس و رویارویی البرادعی با واشنگتن و تعویق قطعنامه سوم علیه ایران، اندکی کمتر شده بود.
به هر حال طی دو روز گذشته، بورس‌بازان و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای یافتن جواب‌های قانع‌کننده درباره پرسش‌هایی نظیر « آیا پوتین» با «احمدی‌نژاد» بر سر ارسال سوخت و تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق می‌رسد؟»
«آیا منافع ایران در توافقات پنج کشور ساحلی تامین می‌شود؟» «مواضع پوتین پس از دیدار با «مرکل» درباره فعالیت هسته‌ای ایران تغییر می‌کند؟» «دیدگاه پوتین درباره قطعنامه دیگر علیه ایران چیست؟»
آیا بعد از فعال شدن دیپلماسی «فرانسه همراه با سارکوزی» در اروپا، نزدیکی میان مواضع برلین با مسکو در اظهارات «پوتین» مشاهده خواهد شد؟ و ده‌ها سوال متنوع از این دست...
اما چرا این سوالات در سفر «پوتین» به تهران برای فعالان بورس اهمیت دارد؟ در پاسخ به این نکته باید توجه کرد که معامله‌گران و سیاست‌گذاران بورس می‌خواهند بدانند که آیا در حوزه سیاست خارجی در آینده نزدیک، تهدیدهایی متوجه بازار خواهد شد یا خیر؟
اگرچه بورس تهران در برابر تهدیدهای خارجی چهار، پنج سال این اثرات متعددی را دریافت کرده، اما به هر ترتیب هنوز برای اقتصاد کشور اخباری از این دست پراهمیت است؟ به ویژه اگر ابعاد آن گسترش یابد.
به نظر می‌رسد که برای ارزیابی سفر «پوتین» به تهران نباید به صرف اظهارات وی و سایر مقامات اقتصادی-سیاسی مسکو در این سفر اکتفا کرد و باید تحولات سیاسی، اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های «پوتین» به‌ویژه در موسم انتخابات این کشور در مسکو و سایر سفرهای اروپایی را نیز به جمع‌بندی‌ها و نتیجه‌گیری‌های ابتدایی در تهران افزود. چرا که تجربه نشان داده است پوتین
«رولت روسی» را و نه در مسکو بازی می‌کند و نه در تهران!