برنامه سازمان بورس برای حذف حجم مبنا و اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با استقبال روبه‌رو شده است. پیش از این، محمد آرام بنیار، عضو هیات‌مدیره بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، با اشاره به روان شدن بازار پس از اجرای این دستورالعمل، اظهار امیدواری کرده بود: اجرای این دستورالعمل در نهایت به حذف حجم مبنا و در چند سال آینده نیز به حذف دامنه نوسان می‌انجامد.

افت شاخص

هاشم بوذر جمهر، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تاثیر دستورالعمل رفع گره معاملاتی در افت شاخص گفت: قسمتی از افت شاخص در روز‌های اخیر مربوط به شرکت‌هایی است که مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند، ضمن این که شرکت‌های دیگری هم هستند که روند آنها مثبت بوده و دارای صف خرید هستند و در صورتی که مشمول این دستورالعمل شوند در شاخص تاثیر مثبت خواهند داشت.

وی افزود: برای شرکت‌هایی که صف فروش دارند این راهکار تا حدودی موثر بوده و به سهامداران جزء کمک می‌کند، برای این که مجبور باشند سهام خود را از گره معاملاتی خارج کنند حداقل نصف حجم مبنای شرکت‌ها را خریداری کنند و این باعث روان شدن و گردش سهم می‌شود.

ولی شرکت‌هایی که صف خرید دارند، جلوی عرضه سهام گرفته می‌شود؛ زیرا بسیاری از سهامدارانی که سهام شرکت‌های دارای صف خرید را دارند، ترجیح می‌دهند تا سهم عرضه نشده و مشمول گره معاملاتی شوند و در پنج روز ۱۰‌درصد رشد پیدا کند.

وی اظهار کرد: قطعا اجرای این دستورالعمل تبعاتی خواهد داشت، ولی در شرایط فعلی و برای رفع گره شرکت‌هایی که صف خرید و فروش دارند و برای مدتی قفل شدند این راهکار تا حدودی موثر است، زیرا با وجود گره فردی که قصد فروش سهم خود را دارد در صورتی که سهم صف فروش داشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود، به همین دلیل رفع گره معاملاتی نقد شوندگی سهم را افزایش می‌دهد و از طرفی فردی که قصد دارد، سهم دارای صف خرید خود را بفروشد می‌تواند آن را بفروشد؛ ولی ارزش واقعی سهم بیش از آن بوده و حق او ضایع می‌شود و به همین دلیل اگر این سهم بتواند به راحتی افزایش پیدا کند، فروشنده نیز می‌تواند سهم خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش رسانده و کمتر دچار زیان شود. بوذر جمهر خاطرنشان کرد: قطعا اجرای این دستورالعمل برای رفع گره بهترین راهکار نبوده و با ایرادهایی همراه است، ولی به مرور زمان قابل اصلاح و بهبود خواهد بود.

اصلاح قیمت‌ها

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس با بیان این که تاثیر اجرای این دستورالعمل با گذشت زمان قابل مشاهده است، گفت: اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی قطعا در بازار موثر بوده است و باعث می‌شود که سهم شرکت به قیمت‌های واقعی خود نزدیک‌تر شده و حالت روانی خود را پیدا می‌کند و اجرای این دستورالعمل در روز‌های اخیر تا حدودی توانسته است، قیمت را اصلاح کند.