سنا- مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: هرچه شفافیت در بازار ارز بیشتر باشد، بازار سرمایه با اطمینان بیشتری حرکت می‌کند و به عبارت دیگر شاهد تاثیر نوسان قیمت ارز در قیمت سهام نخواهیم بود.

مدیر‌عامل شرکت بورس در هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه دو نرخ در اقتصاد مهم است، گفت: دو نرخ، بهره پول و نرخ ارز همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران است و این دو نرخ هیچگاه از یکدیگر جدا نیستند و نمی‌توان یکی را ثابت و دیگری را تغییر داد. حسن قالیباف افزود: هر گاه نرخ بهره در اقتصادی تغییر کند یک هشدار به حساب می‌آید و در هیچ کجای دنیا این دو نرخ به شکل دستوری تعیین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ مطلوب نرخی است که توسط بازار تعیین شود و سیاست‌گذاران در آن بازار به شکل بازیگر به کار خود ادامه دهند.

مدیر‌عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: بالا و پایین آمدن قیمت ارز همواره بر بازار و اقتصاد تاثیر گذار است و اختلالاتی را در اقتصاد ایجاد می‌کند.به گفته وی نرخ تعادلی ارز می‌تواند به تعادل بازار و اقتصاد منجر شود.

مدیر عامل شرکت بورس با بیان اینکه بازار نیازمند شفافیت است، خاطرنشان کرد: بازار تنها جای مبادله نیست و نقش مهم علائم‌دهی در اقتصاد را دارد و در صورتی که شفاف نباشد سرمایه‌گذار نمی‌تواند سرمایه خود را وارد آن کند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در بازار سرمایه اثر‌گذار است، تصریح کرد: به منظور کاهش تاثیرات این مساله با بهره‌گیری از حوزه تدوین استاندارد و لحاظ کردن حسابداری تورمی در کنار سایر حسابرسی‌ها می‌توان به مشاهده تاثیرات تورم بر دارایی‌ها و صورت‌های مالی پی برد.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که نمی‌توان استانداردهای تدوین شده در دنیا را در بازار داخل استفاده کرد، مگر آنکه بازنگری در آن صورت گیرد.

به گفته وی درحال حاضر نیازمند گزارشگری ویژه در حسابرسی شرکت‌ها هستیم تا به شفافیت لازم دست یابیم.

مدیر‌عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: هرچه شفافیت در بازار ارز بیشتر باشد بازار سرمایه با اطمینان بیشتری حرکت می‌کند و به عبارت دیگر شاهد تاثیر نوسان قیمت ارز در قیمت سهام نخواهیم بود.

قالیباف‌اصل با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از ابزار نوین مدیریت ریسک می‌توان به کاهش ریسک نوسان ارز رسید، گفت: با توجه به نوسانات ارزی و تاثیرات آن لازم است تا با بهره‌گیری از ابزار مدیریت ریسک و مشتقات آن علاوه بر شفافیت بازار به کاهش تاثیرات حاصل از نرخ ارز برسیم.