واگذاری 45 هزار میلیارد تومان سهام دولتی به تعاونی‌ها

مهر- مدیر‌کل اصل ۴۴ وزارت اقتصاد با اعلام واگذاری ۶۵ شرکت به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان به تعاونی‌ها بدون عرضه، گفت: موضوع واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به شبه دولتی‌ها به دلیل تغییراتی که در قوانین از سال ۸۸ صورت گرفت، دیگر مطرح نیست و هیچ رد دیونی بدون ایجاد رقابت در واگذاری دنبال نمی‌شود.

داوود خانی درخصوص وضعیت واگذاری‌های صورت گرفته به بخش تعاون در قالب اصل ۴۴ گفت: در کمیسیون تخصصی شورای اصل ۴۴، موضوع کار واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی‌ها یکی از دستور کارهای اصلی است.

مدیرکل دفتر اصل ۴۴ وزارت اقتصاد اظهار کرد: برای واگذاری‌های اصل ۴۴ به تعاونی‌ها طبق قانون اولویت ویژه‌ای وجود ندارد، اما در ارتباط با حمایت از بخش تعاون برای دستیابی به سهم ۲۵ درصد تکالیف قانونی داریم.

خانی ادامه داد: با این حال واگذاری‌ها در بخش‌هایی جلوتر از برنامه حرکت می‌کند، اما در مورد تعاونی‌ها کارها عقب است و به عنوان نمونه، بخش تعاون هنوز نتوانسته بانک و بیمه تعاونی که از نیازهای اصلی توسعه این بخش است، ایجاد کند و باید گفت برای انجام واگذاری‌های مناسب به این حوزه نیازمند طراحی یک مدل هستیم.

خانی با اشاره به اینکه در جلسه آینده شورای اصل ۴۴ بحث تعاونی‌ها مطرح خواهد شد، تصریح کرد: تعاونی‌ها هنوز مشکل رقابت با بخش خصوصی را دارند اما از سویی همه واگذاری سهام عدالت در بستر این بخش انجام شد و تاکنون حدود ۵۶ شرکت به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان بدون عرضه به تعاونی‌ها واگذار شده است.

وی با اعلام اینکه در قالب بند ج قانون اصل ۴۴، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری شناسایی شده بود، گفت: تا کنون حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان واگذاری در این حوزه صورت گرفته که ۳۴ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی، ۲۹ هزار میلیارد تومان برای رد دیون و ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز برای سهام عدالت انجام شده است.

این مقام مسوول‌ از واگذاری ۳۳۰ شرکت توسط سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: موضوع واگذاری به شبه‌دولتی‌ها به دلیل تغییراتی که در قوانین از سال ۸۸ صورت گرفت، دیگر مطرح نیست و هیچ رد دیونی بدون ایجاد رقابت در واگذاری دنبال نمی شود.

مدیر‌کل اصل ۴۴ وزارت اقتصاد همچنین از برگزاری چهارمین همایش اصل ۴۴ در دوشنبه هفته جاری با حضور رییس‌جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و سازمان‌های مرتبط خبر داد و افزود: ارائه گزارش اقدامات اصل ۴۴، دستاوردهای خصوصی‌سازی و اقدامات انجام شده برای ایجاد رقابت و کنترل انحصار ارائه می‌شود.

خانی همچنین از برنامه‌ریزی برای واگذاری نیروگاه‌ها، شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع برق در قالب مدل‌های جدید خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون وزارتخانه‌های نیرو و اقتصاد در این حوزه اقداماتی را در دست انجام دارند که پس از این مرحله واگذاری شرکت‌های گاز استانی نیز برنامه‌ریزی می‌شود.