گروه بورس- محبوبه مغانی: ابراز ناخرسندی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا از اقدام مقامات یونانی برای رفع بحران‌ مالی این کشور و انتقاد صدراعظم آلمان از ساختار اقتصادی فرانسه، وزیر دارایی آلمان را بر آن داشت تا به منظور بهره‌برداری از فرصت موجود برای اعلام برنامه ریاضتی در این کشور، ایده انتخاب رییس‌‌جمهور برای اتحادیه اروپا براساس آرای مردمی را مطرح کند.

با این حال به نظر می‌رسید که با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تداوم رونق در بازار مسکن و اشتغال در آمریکا و تعطیلی بازارهای مالی در کریسمس، نرخ یورو در برابر دلار تغییر چندانی نداشته باشد. اما چالش دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر بودجه ۶۰۰ میلیارد دلاری در آخرین روزهای سال میلادی سبب کمرنگ‌تر شدن نقش دلار در برابر یورو شد.
در این میان، با عدم تفاهم رهبران اکثریت و اقلیت سنای آمریکا با طرح پیشنهای اوباما، شمارش معکوس برای حذف اعتبار طرح معافیت مالیات‌ها کلید خورده است. هرچند در این بین، برخی از تحلیلگران بر این باورند که سنای آمریکا در دقیقه 90 به اجرای طرح اوباما رای مثبت خواهد داد.
اما در بازار فلزات قیمتی، شرایط نگران‌کننده اقتصاد جهانی، بانک‌های مرکزی کشورهایی مانند برزیل، کره‌جنوبی و عراق را به افزایش ذخایر طلای خود ملزم کرده است، در این میان تحلیلگران از تقاضای رو به رشد کشورهای هند و چین به عنوان عاملی نام برده می‌برند که می‌تواند در سال ۲۰۱۳ قیمت طلا را تحت تاثیر خود قرار دهد. بااین حال نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی نیز بر بازار طلا سایه افکنده است، به طوری که قیمت طلا با تاثیر‌پذیری از این مساله طی هفته‌های گذشته روند منفی را به خود گرفته است که در ادامه این نوسانات، قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت کاهش نیم درصدی را ثبت کرد.
اما در بازار طلای سیاه، پیش از تعطیلات کریسمس و اعلام کاهش ذخایر نفتی آمریکا قیمت نفت برنت دریای شمال از روند منفی برخوردار شد که با گشایش بازار در چهارم دی‌ماه انتظار اعمال فشار توسط نخست‌وزیر جدید ژاپن برای اعمال سیاست‌های انبساطی شدید، بازار منفی نفت برنت دریای شمال را مثبت کرد. این روند هنوز تثبیت نشده بود که اعلام منطقه خودمختار کردستان عراق مبنی بر توقف صادرات نفت تا زمان تسویه مطالبات خود از بغداد (به میزان 300 میلیون دلار)
از یک سو و انتظار بازار از نتایج نشست اخیر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در واشنگتن و تشدید ناآرامی‌ها در خاورمیانه از سوی دیگر، قیمت نفت برنت دریای شمال را از کاهش برخوردار ساخت.
اما در بازار داخلی، هنوز از زمان راهیابی گروه هشتم کالایی به اتاق مبادلات ارزی، زمانی نگذشته بود که مطرح شدن بحث‌هایی درخصوص عدم تعلق ارز دولتی به دارو منجر به حذف وزیر بهداشت و درمان از کابینه دولت دهم شد.
در واقع پاسخگویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش به ادعای بانک مرکزی درخصوص اوضاع ارزی صنعت دارو در کنار مسائل حاشیه‌ای، به خداحافظی وی از ترکیب وزرای دولت دهم منجر شد. اما پس از مختل شدن سامانه ثبت سفارش کالا در سایت مربوطه در وزارت بازرگانی که درنهایت کاهش میزان تقاضا برای ارز را به همراه داشت؛ حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی به تلاش‌های دولت و بانک مرکزی در کاهش تدریجی نرخ ارز اشاره کرد.
در چنین فضایی انتشار اخباری مبنی بر انتخاب جان کری از سوی باراک اوباما برای تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکا این دلگرمی را به وجود آورد که در صورت تایید صلاحیت وی، سیاست‌هایی مبتنی بر توافق و سازش از سوی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران دنبال خواهد شد. جمیع این مسائل منجر شد تا در بازار آزاد، دلار از رشد 4/4 درصدی و یورو از افزایش 8/4 درصدی برخوردار شود. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ هر دلار آمریکا از سطح 24 هزار و 600 ریال به 24 هزار و 584 ریال و یورو از 32 هزار و 441 ریال به 32 هزار و 544 تغییر یافت. این در حالی است که نرخ سکه هم در این هفته از رشد 6/3 درصدی برخوردار شد و طلای 18 عیار هم صعودی 3/3 درصدی را تجربه کرد.
در بازار مسکن نیز در روزهای پایان کاری هفته گذشته سامانه «نرخ واقعی آپارتمان‌های تهران» به روزرسانی شد، تا علاوه بر قیمت مرجع فروش مسکن، نرخ مرجع اجاره بها نیز در آن تعبیه شود. در این سامانه اطلاعات مربوط به آپارتمان‌هایی که از ابتدای امسال در همه نقاط تهران فروخته شده است، به همراه «ارزش معامله» و همچنین «تاریخ انجام معامله» دردسترس عموم مردم قرار گرفته است تا این قیمت‌ها به عنوان «نرخ مرجع» به عنوان ملاکی برای خریداران قرار گیرد.
با استناد به قیمت‌های درج شده در این سامانه و با مقایسه بین قیمت آپارتمان‌های فروخته شده در انتهای تابستان نسبت به اوایل امسال، شرایط موجود حکایت از افزایش قیمت‌ها در حدود 10 تا 15 درصد در تابستان نسبت به فصل
قبل دارد. در این میان تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این بازار در ماه‌های پایانی سال با عدم رونق یا رکود در حجم معاملات نسبت به آنچه که هم‌اکنون وجود دارد، مواجه نخواهد بود. اما در بازار اوراق بهادار تهران، در هفته منتهی به ششم دی‌ماه امسال پس از استقبال ۴۲ درصدی سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه، حجم و ارزش کل معاملات به ترتیب از رشد ۳ و ۵/۳۷ درصدی برخوردار شد تا به این واسطه در پایان هفته کاری بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل از بازدهی ۷/۵ درصدی برخوردار شود. اما در پایان هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تهران رکورد ۳۷ هزار و ۷۹۸ واحدی را به ثبت رساند.
بر این اساس بیشترین حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به صنایع فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، محصولات چوبی، زراعت و خدمات وابسته و محصولات شیمیایی بود.