گروه بورس- ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری طی آبان‌ماه از شاخص کل سبقت گرفتند و توانستند بازدهی مناسب‌تری را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورند.

به گزارش خبرنگار ما، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حالی ماه گذشته را به پایان بردند که بازدهی ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری از بازدهی ۱/۳ درصدی شاخص فراتر بود. بر این اساس صندوق بانک مسکن با بازدهی ۲/۸ درصدی طی ماه گذشته در حالی صدرنشین بود که صندوق‌های فارابی و آرین با بازدهی ۷/۷ و ۴/۷ درصدی رتبه‌های دوم و سوم را از نظر بازدهی ماهانه به دست آوردند.

در همین حال صندوق‌های حافظ، پیشرو، پیشتاز، گنجینه بهمن و فیروزه از دیگر صندوق‌هایی بودند که بازدهی بالاتری از شاخص کسب کردند. این در حالی است که بازدهی شاخص میانگین صندوق‌ها در ماه گذشته ۱/۲ درصد بود که معادل یک درصد از بازدهی شاخص کل بازار کمتر بوده است.

بنابراین اطلاعات در کنار صندوق‌های رفاه و توسعه صادرات که بازدهی آبان‌ماه را معادل صفر اعلام کرده‌اند، بازدهی ۱۵ صندوق بین منفی ۱/۰ درصد تا منفی ۳/۵ درصد گزارش شده است. در این میان صندوق کارآفرینان برتر با بازدهی منفی ۳/۵ درصدی به همراه صندوق‌های بورس بیمه با بازدهی منفی ۷/۴ درصدی و صندوق سرمایه‌گذاری آرمان با بازدهی منفی ۶/۴ درصدی در قعر جدول عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جای داشتند.

از سوی دیگر کارنامه شاخص در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی عملکرد ۳ماهه و ۶ماهه به مراتب بهتر بوده است. به طوری که شاخص کل طی سه ماه اخیر در حالی بازدهی ۹/۲۷ درصدی داشت که ۱۵ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتری از شاخص را به دست آورده بودند. در سه ماه اخیر صندوق‌های کارگزاری بانک صادرات، بورسیران و راهنما بازدهی ۳۸، ۸/۳۳ و ۴/۳۳ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود داشتند. همچنین شاخص میانگین بازدهی صندوق‌ها نیز طی این دوره سه ماهه معادل ۹/۱۰ درصد را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه این است که همزمان با رشد شاخص بازده هیچ صندوق سرمایه‌گذاری طی دوره سه ماهه منفی نبوده است. در بررسی عملکرد ۶ماهه اخیر نیز شاخص بازار با بازدهی ۹/۱۴ درصدی مواجه بود و ۶ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی بالاتر از ۲۰ درصد را به همراه داشتند.

اما بازدهی شاخص میانگین صندوق‌ها طی این دوره ۶ماهه معادل منفی ۶/۲ درصد گزارش شده است. این در حالی است که تنها ۸ صندوق سرمایه‌گذاری طی دوره ۶ ماهه اخیر بازدهی منفی ۱/۰ درصد تا منفی ۸/۱۲ درصدی را داشتند که در این بین صندوق امید سهم با بازدهی منفی ۸/۱۲ درصد ضعیف‌ترین کارنامه ۶ ماهه را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد بود.