گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته همچنان شاهد روند کاهش شاخص و اصلاح قیمت‌ها بود؛ هرچند که نشانه‌هایی از کاهش نگرانی‌ها و نزدیکی پایان فاز اصلاحی بازار به چشم می‌خورد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرحی رای دادند که به موجب آن پس از تصویب نهایی، اجرای فاز دوم هدفمند‌کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال ۹۱ ممنوع می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیش از یک ماه قبل،‌ به یک فوریت این طرح رای دادند که در چارچوب اصلاح بودجه امسال دولت توسط نمایندگان ارائه شد. غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و از موافقان تصویب این طرح، اجرای نامناسب فاز اول طرح هدفمندی توسط دولت و مناسب نبودن شرایط اقتصادی کشور را عامل اصلی توقف اجرای فاز دوم خوانده بود. دیروز نمایندگان مجلس با ۱۶۸ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع با کلیات این طرح موافقت کردند.

رفع برخی از دغدغه‌ها

در همین حال دیروز بازار با نگرانی از مساله اخذ عوارض صادراتی برخی از محصولات فلزی از جمله مس و همچنین قیمت‌گذاری عرضه محصولات در بورس کالا را دنبال می‌کردند که البته این نگرانی با معامله متعادل بهای مس کاتد در بورس کالا فروکش کرد. در بورس کالا قیمت هر کیلو مس مفتول در رینگ فلزات به حدود ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. بر این اساس دیروز ۵۰۰ تن مس مفتول شرکت ملی مس روی تابلوی عرضه رفت که ۴۰۰ تن از این محصول به نرخ ۲۲ هزار و ۹۰۸ تومان در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. همچنین ۳۰۰ تن مس مفتول شرکت دنیای مس نیز به قیمت ۲۲ هزار و ۹۴۵ تومان دادوستد شد. در این روز همچنین هزار و ۲۶۰ تن مس کاتد ملی مس با قیمت ۲۲ هزار و ۳۵۷ تومان معامله شد؛ این قیمت با توجه به قیمت جهانی مس که به سطح ۷هزار و ۵۴۰دلار در هر تن کاهش یافته است، نشان از آن دارد که دولت برخلاف خبرهای اولیه از تحمیل نرخ مبادله‌ای به فروش این کالا پرهیز کرده و نرخی میان نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد را پذیرفته است. این در شرایطی است که گفته می‌شود احتمالا توافق دولت و صادر‌کنندگان نیز در قیمتی میان نرخ مبادله‌ای و آزاد حاصل خواهد شد. دیروز همچنین در بازار شایعه شده بود که ملی مس تا پایان سال جاری همچنان می‌تواند با شرایط قبلی به صادرات ۳۰هزار تن کاتد خود اقدام کند.به نظر می‌رسد با توجه به کاهش نگرانی از وضعیت شرکت‌های صادراتی بازار بتواند تعادل نسبی را در معاملات سهام این گروه از شرکت‌ها شاهد باشد. در گروه فلزی دیروز خبرهایی در مورد قصد سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه بلوک‌های کوچک‌تر ذوب‌آهن اصفهان به واقعیت پیوست، تا سازمان خصوصی‌سازی عرضه نخستین بلوک ۱۷درصدی از این شرکت را به اطلاع بازار برساند. گفته می‌شود سازمان خصوصی‌سازی یک بلوک دیگر این شرکت را نیز در آینده عرضه خواهد کرد. هر یک از این بلوک‌ها یک کرسی در هیات مدیره ذوب‌آهن خواهد داشت و سومین کرسی نیز به یک بانک دولتی خصوصی شده بابت رد دیون دولتی واگذار می‌شود. به این ترتیب آگهی واگذاری یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۵۲ سهم ذوب‌آهن در بازار سوم فرابورس طی دو سه روز آینده منتشر می‌شود، تا زمینه واگذاری ۱۷ درصد از سهام مهیا شود. قیمت پایه هر سهم این بلوک به قیمت تابلوی فرابورس به علاوه ۲۰ درصد به شرطی که از ۳۴۰ تومان کمتر نباشد، تعیین شده که به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله عرضه خواهد شد. در گروه سیمانی، مجمع سالانه سیمان سپاهان با تقسیم سود ۱۹ تومانی هر سهم و انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد. با اتمام سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور‌ماه شرکت سیمان سپاهان، مجمع سالانه این شرکت ۱۸۰میلیارد تومانی روز شنبه برگزار شد. در این مجمع بعد از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس و بازرس قانونی و همچنین تصویب صورت‌های مالی، مقرر شد به هر سهم سیمان سپاهان ۱۹ تومان سود نقدی اختصاص یابد. در این گروه دیروز اعلام شد طرح توسعه سیمان کارون به دلیل عدم پرداخت تسهیلات متوقف شده است. در همین رابطه محمدرضا نادری فرد، حسابدار ارشد شرکت سیمان کارون در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز اظهار کرد: با توجه به تعمیرات آسیاب مواد در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری، تولید شرکت در نیمه اول امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش مواجه بود که بعد از پایان فرآیند تعمیرات، خط تولید شرکت دوباره با ظرفیت سابق اقدام به تولید محصولات کرده است. به گونه‌ای که می‌توان گفت: کاهش تولید صورت گرفته در نیمه دوم سال جاری جبران خواهد شد و هم اکنون هیچ گونه مشکلی در خطوط تولید وجود ندارد.

وی همچنین یادآور شد: در پی افزایش ۵/۲۲ درصدی نرخ فروش محصولات سیمانی که از مدت‌ها پیش اجرایی شده، پیش‌بینی فروش شرکت برای سال مالی جاری نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است. نادری فرد در خصوص وضعیت طرح توسعه ۳۵۰۰ تنی تولید سیمان در شرکت سیمان کارون گفت: تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز این طرح وارد کشور شده و این طرح از نظر فیزیکی حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته، اما متاسفانه به دلیل عدم پرداخت تسهیلات درخواستی از سوی بانک و در نتیجه عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، این پروژه، متوقف شده است. مبلغ کل وام‌های ارزی «سکارون» بالغ بر ۴۰ میلیون یورو است و بازپرداخت این وام پس از به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه‌ مذکور و طی کردن یک دوره تنفس آغاز خواهد شد. در گروه تصفیه نفت دیروز بازار همچنان با شایعات مربوط به پالایشگاه‌های متوقف بورسی مواجه بود. براساس برخی شنیده‌ها با برگزاری یک جلسه میان مدیران بورس و پالایشگاه نفت تهران احتمال گشایش نماد این شرکت در هفته آینده وجود دارد؛ گفته می‌شود شتران در آخرین گزارش خود میزان پوشش سود را به ۲۳هزار ریال افزایش داده است.

خبری از «شبندر»

در این گروه مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از افزایش ظرفیت تصفیه نفت خام این پالایشگاه به روزانه ۳۴۵ هزار بشکه از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: بهره‌برداری از طرح ابتکاری افزایش ظرفیت در مجموع سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور سودآوری ایجاد می‌کند. هاشم نامور در گفت‌و‌گو با شانا افزود: با اجرای فاز اول این طرح مبتکرانه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال گذشته، ظرفیت پالایشی این پالایشگاه بدون صرف هزینه و انجام سرمایه‌گذاری به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت و در مجموع به ۳۳۵ هزار بشکه در روز رسید. وی تاکید کرد: با اجرای فاز دوم این طرح که هم اکنون در حال اجرا است، ظرفیت پالایشی پالایشگاه نفت بندرعباس در واحد تقطیر شماره یک، از ابتدای آذر امسال به میزان حداقل ۱۰ هزار بشکه دیگر افزایش می‌یابد و در نتیجه مجموع ظرفیت پالایشگاه بندرعباس به ۳۴۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. نامور با اعلام اینکه اجرای فاز دوم این طرح ارزشمند در سال تولید ملی، بیش از ۵۳۰ هزار دلار در روز و معادل ۱۹۵ میلیون دلار درآمد سالانه برای این شرکت به همراه خواهد داشت، افزود: اجرای مرحله اول این طرح روزانه ۳۱۰ هزار دلار و سالانه ۱۱۳ میلیون دلار در سال درآمدزایی برای کشور به همراه داشت. نامور اظهار کرد: با اجرای فاز دوم این طرح که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، در مجموع فازهای اول و دوم ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به میزان ۳۰۰ هزار لیتر در روز، نفتای سنگین یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در روز و نفت گاز تولیدی این پالایشگاه به میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در روز افزایش خواهد یافت. در گروه واسطه‌گری مالی، شایعه فروش قریب‌الوقوع دفتر مرکزی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی این نماد را با صف خرید مواجه ساخت. گفته می‌شود بهای پایه مزایده این ملک ۵/۱۸ میلیارد تومان تعیین شده است.

چه خبر از صنعت دارو ؟

در گروه دارویی سایت رسمی مجلس با هشدار نسبت به ضرورت حفظ ذخیره دارویی کشور از دولت خواست برای حفظ جان مردم تلاش بیشتری کند. سایت «خانه ملت» به نقل از رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نوشته «وضعیت کنونی انبارهای داروی سازمان غدا و دارو نامطلوب» است. خضری گفته که «انبارهای دارویی باید برای شش ماهه آینده ذخیره داشته باشد، اما گزارش‌های سازمان غذا و دارو نشان‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی است.» این نماینده مجلس همچنین اعلام کرده که وزارت بهداشت به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول دارو‌های خریداری شده را پرداخت کند. ایران ۶۰ درصد مواد اولیه دارو‌های تولیدی خود را از چین و هند وارد می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی این کشور را با مشکلات فراوانی در تامین برخی دارو‌های خاص مواجه کرده است. در همین رابطه وزیر بهداشت گفته است: «از دو و نیم میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو، دولت از ابتدای سال تاکنون فقط ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین کرده است.» در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف اما با نشانه‌هایی از تلاش برای تعادل بخشی به بازار همراه بود که در آن شاخص کل ۴۹/۲۰۴ واحد افت کرد و به سطح ۳۱هزار و ۱۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به سطح ۱/۷۷ میلیارد تومان تومان بالغ شد که ۳۲درصد آن را معاملات بانک انصار تشکیل داد. همچنین از ۲۱۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۳۲نماد با کاهش قیمت و ۸۱نماد با افزایش ارزش معامله شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر بودند.