سنا- مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار از اعطای مجوز به دو شرکت نرم افزاری برای را‌ه‌اندازی سامانه مرکز تماس در کارگزاری‌‌ها خبر داد. علی عبدالهی با بیان مطلب فوق افزود: این مجوز بر اساس بررسی‌‌های فنی به‌عمل آمده مطابق با «دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش‌‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری» و مستند «شرایط فنی و عملیاتی مرکز تماس کارگزاری‌‌ها»، به شرکت‌‌های تدبیرپرداز و رایان‌هم‌افزا ارائه شده است.

وی اظهارکرد: پس از اعلام عمومی شرایط فنی و عملیاتی اخذ مجوز نصب و را‌‌ه‌اندازی مرکز تماس در کارگزاری‌‌ها از سوی سازمان بورس، ۵ شرکت با اعلام آمادگی اقدام به ارسال مدارک و تکمیل فرم‌‌های مربوطه کردند که پس از انجام بررسی‌‌های لازم تنها دو شرکت یادشده موفق به احراز شرایط اخذ تاییدیه شدند. البته سایر شرکت‌‌ها نیز در مرحله اعمال و پیاده‌سازی شرایط مد نظر سازمان در سامانه مرکز تماس خود قرار دارند.

عبدالهی ادامه داد: نکات کلیدی مورد بررسی به منظور ارائه مجوز نصب و را‌ه‌اندازی مرکز تماس که در دستورالعمل و مستند فوق به آنها اشاره شده است شامل ذخیره‌سازی اطلاعات پایه مشتریان، دریافت و کنترل صحیح و مطمئن اطلاعات هویتی آنها، ضبط و نگهداری مکالمات به روش مطمئن و قابل اتکا و نبود امکان دسترسی غیر مجاز و نبود امکان تغییر اطلاعات، ثبت، نگهداری و ردگیری سوابق تمامی تماس‌‌ها، تراکنش‌‌ها، فایل‌‌های ضبط شده و امضا‌ها به روش مطمئن و قابل اتکا، داشتن شرایط لازم در خصوص امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و استفاده از آخرین تکنولوژی‌‌های روز دنیا، برقراری ارتباط مکانیزه میان سفارش ایجاد شده در سامانه OMS با فایل صوتی ضبط شده توسط مرکز تماس، انعطاف‌پذیری سامانه و قابلیت تهیه انواع گزارش‌‌های نظارتی و مدیریتی است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس گفت: این مجوز مشروط است و در بازه سه ماه تمامی مفاد دستورالعمل و مستند یادشده بار دیگر مورد بررسی و بازبینی قرار خواهد گرفت و در صورت رعایت تمامی موارد مد نظر سازمان در سطح مطلوب، به این شرکت‌‌ها مجوز غیر‌مشروط اعطا خواهد شد.

وی اظهارکرد: این بازه سه ماهه برای شرکت‌‌های دیگر فرصتی است تا در صورت تمایل برای ادامه فرآیند دریافت مجوز نصب و را‌ه‌اندازی مرکز تماس اقدام کنند. هدف این سازمان از ارائه این مجوز ایجاد امکان ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، یکپارچه و مطلوب به مشتریان کارگزاری‌‌ها است.

هرچند که این سازمان درخصوص قیمت‌گذاری این سامانه دخالتی ندارد اما در صورت ارائه قیمت‌‌های خارج از عرف توسط این شرکت‌‌های نرم‌افزاری اقدام لازم را خواهد کرد.