فارس- معاون حقوقی سازمان بورس با اعلام جزئیات ضوابط جدید برای جلوگیری از ورود بدهکاران، مجرمان سابقه دار و مدیران بی صلاحیت به معاملات بزرگ بورس گفت: این تصمیم موازی‌کاری با سازمان خصوصی سازی نیست. اصل بر صحت معاملات است

با توجه به ابلاغ این مصوبه شورای عالی بورس، لطفا در مورد این تصمیم توضیحاتی بدهید تا فعالان بازار سرمایه آشنایی بیشتری با آن داشته باشند.

در درجه اول باید گفت مبنای ضوابطی که منتشر شده با در نظر گرفتن صحت معاملات است. یعنی فرض بر این است که همه فروشندگان و خریداران سهام شرکت‌ها براساس قوانین کشور معامله کرده و نهادهای نظارتی مانند سازمان بورس اگر مفاد ماده ۲ این ضوابط رعایت نشده باشد وارد عمل می‌شوند. بنابراین دو طرف خریدار و فروشنده سهام عمده شرکت‌ها می‌توانند طبق رویه‌های سابق در معاملات عمل کنند اما آنچه در این ضوابط تاکید شده رعایت مقررات مربوط به اصول مهمی چون نداشتن سوء‌پیشینه کیفری در جرائم مالی، نداشتن بدهی معوقه و عدم سابقه تخلفات با اهمیت در بازار سرمایه و همچنین عدم ایجاد انحصار به موجب خرید شرکت‌ها است.

فرض اولیه براین است که این مقررات و ضوابط توسط متقاضیان خرید عمده شرکت‌ها رعایت می‌شود و اطلاعاتی که خود خریداران ارائه می‌دهند صحت داشته و مبنای بررسی‌های اولیه قرار می‌گیرد ولی با توجه به مفاد این ضوابط، علاوه بر اطلاعات، اسناد و مدارکی که خریداران ارائه می‌دهند، سازمان بورس از مراجعی نظیر واحد مبارزه با پولشویی، شبکه بانکی، تامین اجتماعی، سازمان خصوصی‌سازی و مراجع در صورت نیاز هم استعلام‌هایی را انجام خواهد داد. با این اوصاف طبق معیارهای هشت‌گانه‌ای که در ماده ۲ ضوابط آمده تغییراتی در زمان بندی انتشار آگهی عرضه‌ها ایجاد خواهد شد و در روال عادی سابق معاملات انجام خواهد گرفت؛ اگر هر یک از معیارها رعایت نشود سازمان بورس اختیار ورود پیدا کرده و در موارد استثنایی و حسب مورد می‌تواند از ورود خریدارانی که معیارهای تعیین شده را رعایت نکرده یا فاقد شرایط اعلامی باشند، جلوگیری کند. سازمان بورس می‌تواند حین رقابت از ادامه حضور متقاضیان فاقد شرایط ممانعت کرده یا بعد از اعلام برنده رقابت از قطعیت معامله جلوگیری کند.

آیا تمهیداتی درنظر گرفته شده که متقاضیان خرید قبل از ورود به عرصه رقابت با مشکلاتی مواجه نشوند؟

بله در آگهی‌های صادره برای معاملات عمده در بورس و فرابورس اعلام می‌شود همه متقاضیان خرید باید شرایط تعیین شده در مصوبه شورای عالی بورس را رعایت کنند و مثلا سوءسابقه کیفری در جرائم مالی نداشته باشند. همچنین منابع حاصل از جرم هم نمی‌تواند برای معاملات عمده مورد استفاده قرار گیرد. همین‌طور افرادی که بدهی معوقه به بانک‌ها، تامین اجتماعی و سازمان خصوصی دارند نمی‌توانند در معاملات عمده حضور داشته باشند.