ایسنا- رییس سازمان بورس علت نوسانات شدید بورس را تشریح و اعلام کرد که عمق بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است؛ زیرا یکی از نشانه‌های زیاد شدن عمق بازار این است که هیچ کس نتواند برای فردا پیش‌بینی کند. دکتر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار وضعیت بورس را مورد توجه قرار داد و در مورد علت نوسانات شدید بورس گفت: یکی از نشانه‌های زیاد شدن عمق بازار این است که هیچ کس نتواند برای فردا پیش بینی کند؛ زیرا اگر همه بدانند که فردا چه اتفاقی رخ می‌دهد، آن بازار قابل پیش‌بینی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این وضعیت برای سهامداران سردرگمی ایجاد نمی‌کند؟ توضیح داد: این شرایط برای سرمایه‌گذاران سردرگمی ایجاد نمی‌کند، زیرا اگر همه می‌دانستند که فردا چه اتفاقی می‌افتد آن کار را انجام می‌دادند و سود کلانی کسب می‌کردند؛ مهم این است که افراد ندانند فردا چه اتفاق می‌افتد.

کوتاه‌مدت فکر نکنید

رییس سازمان بورس تاکید کرد: این در حالی است که پیش‌بینی‌ها برای کوتاه مدت نبوده و نباید سرمایه‌گذاران برای مدت چند روزه پیش‌بینی کنند، زیرا افرادی که قصد دارند در مدت کوتاهی سرمایه‌گذاری کنند باید ریسک بالایی را تقبل کنند ولی سرمایه‌گذارانی که برای بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند به شکل منطقی‌تر باید عوامل بنیادی و پتانسیل‌های شرکت را در نظر بگیرند نه نوسانات کوتاه‌مدت سهم را.

او با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال برخی افراد بودند که در زمانی که بازار نزولی شده بود با فروختن سهم از آن خارج شدند، ولی بعد از اینکه بورس دوباره روند صعودی به خود گرفت متضرر شدند؛ این در حالی است که حرفه‌ای‌های بازار در دوران نزول بورس اقدام به خریداری سهم کردند و بعد از رشد بورس سود مناسبی کسب کردند.

صالح‌آبادی در برابر این پرسش که پس شما موافق نوسان بورس هستید؟ گفت: نه موافق نیستم و نمی‌گویم بورس باید هر روز نوسانات زیادی باشد و معتقدم هر چه نوسانات کمتر باشد بهتر است و علاقه‌مند به نوسانات شدید نیستم ولی باید به این نکته توجه کرد زمانی که شاخص بورس۱۰ هزار است یک درصد شاخص ۱۰۰ واحد می‌شود و زمانی که شاخص

۲۸ هزار واحد است یک درصد آن ۲۸۰ واحد است لذا درست است که از نظر مقداری تعداد واحدهای شاخص تغییرات بیشتری دارد، ولی ۲۸۰ واحد فعلی معادل ۱۰۰واحد آن زمان است که در تحلیل‌ها باید مدنظر داشته باشیم.

توصیه‌ای به صادراتی‌ها

سخنگوی سازمان بورس در مورد تاثیر افزایش قیمت ارز در بورس تهران توضیح داد: شرکت‌های صادراتی از محل افزایش نرخ ارز بازدهی مطلوبی کسب کردند این در حالی است که شرکت‌های صادراتی می‌توانند محصولات خود را در مرکز مبادلات با نرخ دلار ۲۵۵۰ بفروشند و این مبلغ نسبت به زمانی که نرخ ارز ۱۲۰۰ تومان بود، رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: به این ترتیب سرمایه گذار می‌تواند این موضوع را مدنظر قرار دهد که شرکت‌های صادراتی چه نرخی را در بودجه خود پیش بینی کردند و اکنون نرخی که توسط مرکز مبادلات می‌تواند بفروشد چه نرخی است.

دبیر شورای عالی بورس عوامل رشد بورس را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: عوامل متعددی در رشد بورس تاثیر داشته است که یکی از این عوامل در کنار افزایش نرخ ارز، ایجاد اوراق اختیار فروش تبعی یا همان بیمه‌کننده سهم بوده است که کمک خوبی به رشد بازار کرد و اطمینان خوبی حاصل کرده است.

دلیلی برای بیمه سهام وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اوراق در هفته اخیر در بورس تهران معامله نشد؟ توضیح داد: با شرایط فعلی دلیلی ندارد که این اوراق معامله شود زیرا قیمت سهام شرکت‌ها افزایش یافته است. صالح‌آبادی با ذکر مثالی ادامه داد:به عنوان مثال قیمت پتروشیمی کرمانشاه در زمانی که این اوراق راه‌اندازی شد حدود ۴۰۰ تومان بود و نرخ تضمینی بازخرید در سال آینده ۴۸۰ تومان بود در حالی که قیمت این سهم در حال حاضر به ۵۶۰ تومان رسیده است و دیگر معنی ندارد کسی این اوراق را خریداری کند. وی اضافه کرد: لذا زمانی که این موضوع مطرح شد بسیاری از شرکت‌ها متقاضی انتشار اوراق بودند به ویژه در زمانی که مشاهده کردند قیمت سهام آنها بسیار ارزان شده است ولی بعد از آن قیمت‌ها رشد کرد و این موضوع منتفی شد و دیگری به آن نیازی نشد. به اعتقاد رییس سازمان بورس انتشار این اوراق اثر مثبت خود را گذاشت و کسانی که اوراق را خریداری کردند دیگر نیازی به اعمال آن ندارند زیرا قیمت روز شرکت‌ها از قیمت بازخرید آن‌ گران‌تر شده است، ولی همچنان راه بسته نیست و کسی که بخواهد می‌تواند از این ابزار استفاده کند.