در انتظار شاخص 30 هزار واحدی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته توانست با ثبت رشد ۳/۲ درصدی خود را به سطح ۲۹هزار و ۵۰۲واحد برساند امری که امیدواری‌ها به تثبیت شاخص در ورای مرز ۲۹ هزار واحد را افزایش داده است. شاخص در سال جاری ۴بار مرز ۲۹هزار واحدی را به چالش کشید که هر بار با کاهش قیمت‌ها به زیر این مرز بازگشت. اما اینک با افزایش فاصله شاخص از این مرز، شانس تبدیل شدن این مرز به یک حمایت از شاخص به جای مقاومت کنونی را افزایش داده است. تحلیلگران تکنیکی امیدوارند شاخص بتواند در روزهای آینده با افزایش حجم مبادلات خود را در بالای مرز ۲۹هزار واحدی تثبیت کند. در همین حال، کارشناسان بنیادی بازار نیز امیدوارند انتشار گزارش‌های شش‌ماهه به ویژه در گروه‌های پر پتانسیلی نظیر پتروشیمی، معدنی، فلزی و گروه بانکی امیدواری‌هایی را برای رشد بازار ایجاد کرده است. در هفته گذشته نیز نمادهای فلزی- معدنی توانستند با ایجاد امیدواری نسبت به شرایط آتی خود بازار را با رشد مواجه سازند.

در بازار سهام معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی متعاقب سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات اتمی، کارشناسان شاهد پیشنهاد روسیه برای از سرگیری مذاکرات گروه موسوم به ۱+۵ در ماه آینده هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین روز سفر به استان خراسان شمالی، خدمت بی منت به آحاد مردم را نعمتی الهی برای مسوولان کشور خواندند و با اشاره به خدعه تبلیغاتی ـ سیاسی رسانه‌های غربی درباره علت فشارها بر ایران تاکید کردند: برخلاف دروغ‌های مکرر غربی‌ها، ما میز مذاکره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته‌ای را ترک نکرده بودیم که به آن بازگردیم، آنها در واقع تسلیم شدن ملت ایران را دنبال می‌کنند اما کوچک تر از این حرف‌ها هستند.

در صحنه سیاسی معامله‌گران در انتظار پاسخ تهران به دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند. در روزهای اخیر موج‌های خبری مختلفی در مورد پاسخ ایران به این تحریم‌ها منتشر شده است.

در همین حال در مسائل‌ داخلی ترافیک استیضاح وزرا کابینه در روزهای اخیر نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است. پس از اعلام استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، خبرهایی در مورد تلاش برای استیضاح دیگر وزرای اقتصادی دولت مطرح شده است.

رصد وضعیت بازارهای موازی

در صحنه اقتصادی کشور در کنار تداوم تلاش برای مهار بازار ارز و طلا معامله‌گران شاهد ادامه تصمیم‌گیری‌های مختلف دولت در این حوزه هستند که در این بخش به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی در تلاش برای یافتن

راهی برای بازگشت ارز‌های صادرات شرکت‌های ایرانی به اتاق مبادلات ارزی هستند. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات بازگشت به سیاست پیمان سپاری تلاش‌هایی برای یافتن راه‌حلی میانه مطرح است، راه‌حلی که مهم‌ترین مشکل در پیش روی تحقق آن وجود اختلاف حدود ده هزار ریالی میان نرخ اتاق مبادلات ارزی و بازار آزاد است.این اختلاف موجب شده است تا دارندگان خصوصی ارز تمایلی به عرضه ارز در اتاق مبادلات نداشته باشند. در همین رابطه روز گذشته سخنگوی سازمان بورس در مورد تاثیر افزایش قیمت ارز در بورس تهران توضیح داد: شرکت‌های صادراتی از محل افزایش نرخ ارز بازدهی مطلوبی کسب کردند این در حالی است که شرکت‌های صادراتی می‌توانند محصولات خود را در مرکز مبادلات با نرخ دلار ۲۵۵۰ بفروشند و این مبلغ نسبت به زمانی که نرخ ارز ۱۲۰۰ تومان بود، رشد قابل توجهی داشته است.

در حوزه اقتصادی تصمیم دولت برای واگذاری بلوک ۵۳درصدی ذوب‌آهن اصفهان به صندوق فولاد در حالی که این بلوک در میانه رقابت خریداران قرار داشت، همچنان مورد توجه معامله‌گران است. هر چند که از دیدگاه کارشناسان واگذاری سه شرکت ذوب‌آهن اصفهان، سنگ‌آهن مرکزی و زغال‌سنگ طبس به صندوق فولاد موجب کاهش مشکلات ذوب‌آهن در تامین خوراک شده و در نهایت سود بیشتر ذوب راهگشای مشکلات مالی صندوق خواهد بود، اما این نگرانی وجود دارد که صندوق فولاد به جای توجه به اصلاح ساختار شرکت‌ها مستقیما به برداشت مالی از این شرکت‌ها بپردازد و این تقابل نگرانی و امیدها را موجب شده است. در این زمینه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در واگذاری‌ها و رد دیون دولتی به خبرگزاری مهر گفت: مطابق مقررات خصوصی سازی، آن دسته از دارایی‌هایی که باید برای رد دیون دولتی واگذار شوند، نخست از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بورس عرضه می‌شوند که در صورت فروش، از محل درآمدهای حاصله، مطالبات دولت با طلبکاران تسویه می‌شود.

محمد حسن‌نژاد افزود: دولت تنها در صورتی می‌تواند به طور مستقیم دارایی‌های خود را واگذار کند که پس از عرضه سهام در بورس، خریداری برای آن وجود نداشته باشد که در این صورت، دارایی مذکور به قیمت پایه برای رد دیون دولتی تادیه می‌شود.

حسن‌نژاد با اعلام اینکه صحبت‌هایی میان نمایندگان مجلس برای بررسی نحوه واگذاری‌ها صورت گرفته است، افزود: چنین اقدام‌هایی با سبد دارایی‌های دولتی و ذات خصوصی‌سازی در کشور مغایر بوده و رویه جالبی برای واگذاری‌ها نیست. در این زمینه دولت چنانچه قصد تادیه دیون خود را دارد می‌تواند به نسبت مانده طلبکاران ، سهام شرکت‌ها را میان آنها تقسیم کند نه اینکه با واگذاری سهام کنترلی و مدیریتی شرکت‌های اصل چهل و چهاری دوباره آنها را به خود واگذار کند.

در همین حال، رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس در گفت‌وگو‌ با مهر با بیان اینکه واگذاری دارایی‌های دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد مطابق با بند ۵ قانون پنجم توسعه و بودجه امسال صورت گرفته است، اظهار کرد: مطابق با مفاد بودجه ۹۱، دولت موظف است کلیه مطالبات صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد را از طریق فروش سهام و املاک مازاد در حوزه وزارت صنعت،معدن و تجارت پرداخت و از طرفی این صندوق را که دارای ۸۰ هزار نفر بازنشسته و از کار افتاده است، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار کند.

حمید رضا فولاد گر با بیان اینکه مدیریت صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به طور مستقل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود، افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت برای فروش ۸ هزار میلیارد تومانی سهام ۹ شرکت زیر مجموعه خود، مصوبه هیات‌ واگذاری را دریافت کرده و بنابراین، این واگذاری‌ها مطابق با قوانین بودجه و در راستای حل مشکلات بازنشستگان صندوق کارکنان فولاد صورت گرفته است.

امیدواری‌ها به رشد مواد اولیه در جهان

در حوزه اقتصادی معامله‌گران شاهد تداوم شرایط مناسب بازارهای جهانی هستند، جایی که قیمت‌های بالای مواد خام و فلزات امیدواری‌ها را به شرکت‌های این بخش افزایش داده است. در بازار فلزات، معامله‌گران شاهد قیمت ۸هزار و ۲۱۰ دلار برای فلز مس هستند. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب ۲هزار و ۱۹دلار،یک هزار و ۹۱۶دلار و ۲هزار و ۱۴۲دلار گزارش شده است. بهای بیلت فولادی هم ۳۴۵دلار رقم خورده است. بورس کالا نیز در انتهای هفته گذشته خبرهای خوبی را برای معامله‌گران بورس داشت.

در بورس کالا هفته گذشته نخستین محموله تختال فولادی از سوی فولاد خوزستان روی میز فروش بورس فلزات قرار گرفت که به قیمت ۱۴۸۶ تومان فروش رفت. بنابر این گزارش، در سه‌شنبه هفته گذشته ۱۸ هزار تن تختالی که به صورت فروش سلف روی میز فروش قرار گرفت، با تقاضای بیش از دو برابری یعنی ۳۹ هزار تنی روبه‌رو شد که فروشنده به همان میزان عرضه (۱۸ هزار تن) معامله کرد. همچنین، زمان تحویل این محموله ۳۰ آبان ماه خواهد بود.

‌این عرضه با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیته فولاد انجام شد و قرار است در نخستین گام فولاد خوزستان ۲۰ درصد از کل تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کند و به مرور حجم آن را افزایش دهد.

همچنین، پیش از این مهرزاد نامداری معاون عملیات و نظارت بورس کالا از تکمیل چرخه عرضه محصولات فولادی در بورس با اضافه شدن تختال فولادی (اسلب) خبر داده بود.

از این پس خریداران فولاد که تولید‌کنندگان هستند، می‌توانند کلیه نیاز خود را از بورس تهیه و تحلیل مناسبی نسبت به قیمت‌ها انجام دهند.در همین حال روز چهارشنبه فولاد خوزستان در بورس کالا ۴۰،۰۰۰ تن شمش بلوم خود را با نرخ میانگین ۱۷۶۳ تومان به فروش رساند و نسبت به معامله قبلی رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد.جالب اینکه بیشترین قیمت معامله به سطح ۱۸۰۳ تومان در هر کیلو نیز رسید.

روز سه‌شنبه همچنین برای اولین بار فولاد خوزستان ۱۰ هزار تن تختال c (اسلب) تولیدی خود را عرضه کرد. قیمت میانگین عرضه ۱۴۸۶ تومان بود که در بیشترین نرخ به ۱۶۰۰ تومان نیز رسید.

در همین حال همچنین ۹۸۶۴ تن سبد تیرآهن مخلوط ذوب‌آهن با قیمت متوسط ۲۲۷۱ تومان معامله شد که در بیشترین نرخ به بیش از ۲۳۰۰ تومان نیز رسید.نرخ قبلی معامله تیرآهن شرکت هم ۱۷۷۶ تومان بوده است. افزون بر این، معامله تختال خوزستان بالاتر از ورق مبارکه، موجب شده که معامله‌گران در انتظار افزایش قیمت محصولات مبارکه باشند. زیرا در

غیر این صورت برای مبارکه فروش تختال بدون تبدیل آن به ورق و صرف هزینه بیشتر مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.در همین حال در گروه پتروشیمی و شیمیایی قیمت حلال ۴۰۲ پالایشگاه اصفهان به ۱۰هزار و ۳۶۸ ریال، وکیوم باتوم این پالایشگاه به ۵هزار و ۷۰۳ریال و اوره پتروشیمی شیراز ۶هزار و ۹۶۹ریال و متانول و اسید استیک پتروشیمی فن آوران به ترتیب ۵هزار و ۷۷ریال و ۹هزار ریال مبادله شده است و شمش روی ۹۵/۹۹ درصد ذوب و روی بافق نیز با نرخ ۶۲هزار و ۲۲۹ریال به روی تابلو رفت.

نگاه بازار به سهام معدنی و فلزی

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان شاهد اوج‌گیری گروه فلزی و معدنی بودند. انتشار برخی خبرها در مورد گزارش‌های شش ماهه و تحولات درونی شرکت‌های بورسی موجب شده تا بازار به سوی این گروه گرایش پیدا کند.

در گروه معدنی روز چهارشنبه معامله‌گران با دو شایعه عمده مواجه بودند. اعلام تمدید معافیت مالیاتی چادر‌ملو برای ده سال آینده که می‌تواند سود شرکت را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد، در کنار تعدیل مثبت گل‌گهر، از جمله این شایعات بود. گفته می‌شود «کگل» تا یکهزار و ۶۷۰ریال می‌تواند سود خود را تعدیل دهد.

این امر موجب شده است افزایش قیمت نمادهای سنگ معدنی ادامه یابد. در همین حال اوج‌گیری قیمت شمش خوزستان امیدواری به سنگ‌آهنی‌ها را افزایش داده است.

در گروه معدنی معامله‌گران شاهد درج شرکت صنایع و معادن احیا سپاهان هستند، شرکتی که پرتفولیویی مرکب از ۴۵ شرکت دارد که برخی از شرکت‌های آن در حوزه معادن مختلف هستند.این شرکت به عنوان صد و هشتمین شرکت در بازار پایه درج شده است.در گروه فلزی قیمت بالای مبادله محصولات فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان هر دو نماد را در بازار چهارشنبه به صف خرید رساند. در این گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات،سپه و امید نیز با تاثیر‌پذیری از احتمال رشد شرکت‌های سنگ‌آهنی و ملی مس با اقبال معامله‌گران همراه شدند.

در گروه پتروشیمی، تعدیل فوق العاده شرکت پتروشیمی پردیس موجب شد این شرکت در بازگشایی بتواند به قیمت بیش از ۴۰هزار ریال برسد. در همین حال پتروشیمی پردیس با محاسبه نرخ ارز به نرخ اتاق مبادلات زمینه تعدیل مناسبی برای سه ماهه باقیمانده امسال و همچنین سال آینده دارد. همچنین رشد قیمت پردیس به اقبال معامله‌گران به هلدینگ نفت و گاز پارسیان منجر شد.

در گروه تصفیه نفت معامله‌گران با شایعاتی در مورد احتمال اعلام سود مناسب از سوی پالایشگاه بندر عباس مواجه هستند.

در گروه غذایی معامله‌گران به دنبال تصمیم دولت برای ممنوعیت صدور کالاهایی که با ارز مرجع تولید شده‌اند و حفظ ذخایر کالاهای اساسی در کشور شاهد ممنوعیت صادرات شکر هستند.

در این گروه «قشرین» اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور سال ۹۲ خود را مبلغ ۲۳۶ ریال اعلام کرده است. این در حالی است که در آخرین پیش‌‌بینی سال ۹۱ مبلغ ۱۵۶ ریال سود اعلام شده بود. شرکت دلایل تعدیل را افزایش تصفیه شکر خام به مقدار ۲۰ هزار تن در خصوص انعقاد قرارداد با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران - غله منطقه ۵ خراسان و افزایش هزینه‌های جاری اعلام کرده است.

این شرکت برای سال مالی جدید فروش قند را کیلویی ۱۴۸۶ و شکر را ۱۳۵۰ تومان در نظر گرفته است.این در حالی است که در آخرین پیش‌‌بینی سال ۹۱ فروش قند را ۱۲۹۷ و شکر را ۱۳۱۴ تومان در نظر گرفته است. عمده فروش شرکت قند است.

سرانجام تجهیزاتی‌ها چه می‌شود؟

در گروه تجهیزات خبرهای منتشر شده نگرانی در مورد وضعیت عملکرد شرکت‌های این گروه به دلیل کاهش پروژه‌های عمرانی و صنعتی دولتی را افزایش داده است .به دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت بیشتر پیمانکاران صنعتی در سال جاری پروژه تازه‌ای را دریافت نکرده و در پروژه‌های قبلی نیز با عدم پرداخت هزینه‌ها مواجه اند.در این گروه شرکت صدرا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده خود را از ۲۹ مهر ماه به ۸ آبان تغییر داد.

بنابر این گزارش، مجمع فوق‌العاده صدرا یکی از پر حاشیه‌ترین شرکت‌های بورسی که قرار بود ۲۹ مهر ماه برگزار شود، به ۸ آبان ماه موکول شده است.

بر اساس این گزارش، قرار است در این مجمع در خصوص شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت تصمیم‌گیری شود.

یادآور می‌شود، نماد معاملاتی صدرا از ۲۱ اسفند سال گذشته تاکنون متوقف است و شاید با برگزاری این مجمع تکلیف این شرکت مشخص شود.

در گروه سیمانی، سیمان شرق سود سال ۹۲ خود را با تعدیل مثبت ۳۴ درصدی به بازار اعلام کرد.

به گزارش بورس۲۴، این شرکت که برای سال ۹۲سود ۱۷۰ریالی را به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بود، با افزایش ۳۴ درصدی سود خود به ازای هر سهم ۲۲۸ ریال سود اعلام کرد.

سیمان شرق پیش‌بینی افزایش ۲۷ درصدی فروش، افزایش ۲۹ درصدی بهای تمام شده، افزایش ۳۴ درصدی سود عملیاتی و به دلیل شناسایی زیان تسعیر ارز کاهش ۱۱ درصدی سود خالص خود را دارد.

در گروه دارویی همچنین داروسازی لقمان نیز به ازای هر سهم ۷۸۸ ریال سود پیش‌بینی کرد. همچنین این شرکت موفق به پوشش ۲۹۳ریالی بودجه خود در عملکرد ۶ ماهه معادل ۳۷ درصد شده است.

لقمان در جذب منابع ارزی توانسته با یوروی ۲۸۵۰ تومانی مواد اولیه خود را در نیمه اول سال ۹۱ وارد کند.

خبری خوب برای سهامداران ملت

در گروه بانکی معامله‌گران در آستانه بازگشایی نماد بانک ملت شاهد اعلام اوراق اختیار خرید سهام این بانک هستند. سهامداران عمده بانک ملت قیمت یک هزار و ۲۰۰ریالی این بانک برای انتهای خرداد ماه سال آینده را تضمین کرده اند که خبری خوب برای سهامداران این بانک است.در این گروه بانک پاسارگاد پس از افزایش سرمایه به سطح ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌‌بینی سود جدید خود را به بازار سهام اعلام کرده است.

به این ترتیب بانک پاسارگاد با سرمایه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌‌بینی سود ۳۳۸ ریالی را به ازای هر سهم خود برای سال ۹۱ اعلام کرده است. همچنین این بانک در عملکرد ۶ ماهه موفق به پوشش ۱۸۲ ریالی سود خود، یعنی معادل ۵۴ درصد شده است.

در گروه لاستیک‌سازی، کویرتایر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که افزایش مدت معافیت مالیاتی موضوع بند ب ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مشمول شرکت کویر تایر نشده و سود عملیات جاری شرکت مشمول مالیات عملکرد خواهد بود.

البته شرکت گزارش شش ماهه خود را با محاسبه مالیات عملکرد اعلام کرده و این موضوع تاثیری بر EPS اعلام شده شرکت نخواهد داشت. در گروه مخابرات نحوه خدمات دهی همراه اول به حجاج بیت‌الله‌الحرام مباحثی را به همراه آورده است.

جمعی از مشترکان سیم کارت‌های همراه اول در زمینه هزینه مکالماتشان با ایران و بالعکس گفته‌اند که هزینه‌های کسر شده بسیار بالاتر از مبالغ ذکر شده در آگهی‌ها و اعلان‌های عمومی و تبلیغات این شرکت بوده است.

اما به دنبال درج این خبر در پایگاه اطلاع‌رسانی حج همراه اول در خبری اعلام کرد که تعرفه‌های اعلام شده قبلی همراه اول در حج اعمال شود و هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

مسوول روابط عمومی همراه اول در این زمینه گفت: اگر حجاج و شهروندان موردی را ملاحظه کردند، شماره خود را به شرکت همراه اول اعلام کنند و ما بررسی می‌کنیم، اما یقینا اینکه تعرفه‌ها اعمال نمی‌شود، کذب محض است. وی افزود: سه تعرفه از سوی شرکت همراه اول اعلام شده است که همان هم در موسم حج اعمال می‌شود، برای حجاج به ازای هر دقیقه مکالمه با تماس از مبدا ایران ۳۵۰ تومان، برای تماس زائر از مکه و مدینه به ایران برای هر دقیقه ۷۰۰ تومان، برای ارسال هر پیامک توسط زائر ۳۰۰ تومان و دریافت پیامک نیز توسط حجاج رایگان است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازارمثبتی بود که در آن شاخص کل توانست با ۸۷/۰ واحد رشد همراه شود.در همین حال ارزش معاملات به ۱۰۲میلیارد تومان رسید که ۱۷/۹ درصد آن را معامله نزدیک به ۳۰میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. در این روز از ۲۲۱نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۰۳نماد با کاهش قیمت و ۱۱۲نماد با رشد ارزش همراه شدند.با این کارنامه شاخص در کل هفته ۳/۲ درصد رشد کرد، تا بازدهی بازار به سطح ۹/۱۳ درصد از ابتدای سال برسد.