نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی برگزار می‌شود

گروه بورس- نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی به همت بورس اوراق بهادار تهران مورخ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۹۲ برگزار می‌شود. حسن قالیباف‌اصل مدیر عامل بورس تهران با توجه به اهمیت حاکمیت شرکتی به تبیین نقش آن پرداخت و گفت: نظام حاکمیت شرکتی توزیع حقوق و مسوولیت‌های ذی‌نفعان مختلف شرکت‌ها اعم از مدیران، کارکنان، سهامداران، و سایر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که از فعالیت‌های شرکت تاثیر پذیرفته و بر آن اثر می‌گذارند را مشخص می‌کند.

مدیر‌عامل بورس به حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: حاکمیت شرکتی را می‌توان سیستمی دانست که شرکت‌ها را هدایت و کنترل می‌کند و تمرکز اصلی در آن بر ایفای وظیفه مدیران ارشد سازمانی در رعایت اصول شفافیت، درستکاری و پاسخ‌گویی است.

در واقع شیوه‌های به کار گرفته شده توسط مدیران شرکت با هدف تعیین استراتژی‌هایی است که موجب دستیابی شرکت به اهداف تعیین شده، کنترل ریسک و مصرف بهینه منابع می‌شود. همچنین این سیستم منجر به بهبود در سیستم پاسخگویی، تقویت کنترل‌های داخلی، به حداقل رساندن خطر تقلب و معاملات غیر‌مجاز توسط مدیران شرکت می‌شود.

دبیر کمیته علمی همایش حاکمیت شرکتی جایگاه هیات مدیره در حاکمیت شرکتی را تشریح کرد و گفت: از جمله مهم‌ترین نقش‌ها در نظام‌های حاکمیت شرکتی نقش هیات‌مدیره است.

رفتار و عملکرد آنها باید در ایجاد ارزش افزوده بر سرمایه‌ها و دارایی‌های شرکت در همکاری نزدیک با مدیران اجرایی شرکت متمرکز باشد تا بتوان به هدف شرکت مبنی بر ایجاد یک شرکت برتر و محبوب در کنار افزایش ارزش سهامداران دست یافت.

حسن قالیباف‌اصل به عملکرد یک مدیر موفق اشاره کرد و توضیح داد: مدیر موفق؛ منشا تحولات و تغییرهای مثبت است و بر اساس یک انضباط شخصی، تمام برنامه‌های خود را مکتوب و با زمان مشخص پیگیری می‌نماید و اسباب و امکانات لازم را برای پیشرفت سازمان و زیر دستان فراهم می‌کند.

سخنگوی بورس تهران، مدیریت بنگاه‌های اقتصادی کشور را ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران اقتصادی بر این باور هستند که نظام بنگاه‌داری کشور دارای چالش‌های فراوان از منظر اداره، نظارت و کنترل یا به عبارتی از نظر نظام حاکمیت شرکتی هستند و نهاد حاکمیتی هر بنگاه اقتصادی از کارآیی لازم برخوردار نیست در حالی‌که با استقرار نظام حاکمیت شرکتی شفافیت و کارآیی بازار افزایش می‌یابد و موضوعات با اهمیت در مورد شرکت شامل موقعیت مالی، عملکرد، مالکیت و نظارت به موقع افشا می‌شود و نظارت اثربخش مدیریت توسط هیات مدیره و پاسخگویی هیات مدیره در قبال شرکت و سهامداران فراهم می‌شود.