گروه بورس- هدیه لطفی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حالی طی دو ماه گذشته در محدوده 37500 تا 38500 واحد در نوسان بود که در برخی مواقع به مرز 39000 واحد نزدیک شد، اما تاکنون موفق به شکست این رکورد تاریخی نشده است.

اما در حالی عده‌ای از فعالان بازار به رکوردهای احتمالی شاخص چشم دوخته‌اند که به اعتقاد برخی از تحلیلگران تکنیکال اگر تاثیر ۱۱۰۰ واحدی پالایشگاه نفت اصفهان پس از بازگشایی نماد طی هفته معاملاتی گذشته نبود، شاخص بورس حتی به کانال ۳۸ هزار واحدی هم نزدیک نمی‌شد.حال شاخص بورس بعد از افزایش هفته گذشته و ثبت بالاترین رقم ممکن در سه‌شنبه گذشته یعنی ۳۸ هزار و ۶۴۰ واحد، این روزها نتوانسته به سیر صعودی خود ادامه دهد و نبود اخبار مثبت و اتفاقات جدید باعث درجا زدن دماسنج بازار شده است.
اما باید دید تحلیلگران تکنیکال درباره این اتفاق چه می‌گویند؟ و آیا اساسا امیدی به صعود مجدد این نمایشگر اوضاع و احوال بازار سهام وجود دارد؟
بر این اساس، تحولات اخیر شاخص بورس در پیش‌بینی روزهای آینده موضوع سوژه‌ای است که دنیای اقتصاد در گزارش امروز به آن پرداخته است:
رشد هیجانی
یک تحلیلگر بازار سرمایه در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: رشد اخیر شاخص بورس ناشی از هیجان است.
احسان حاجی افزود: یک عامل ناپایدار مانند اشتیاق به سمت پالایش نفت اصفهان باعث رشد هیجانی شاخص کل بورس و عبور از محدوده 36800 واحد شد تا به‌این ترتیب شاخص بتواند مقاومت 38400 واحد را هم رد کند.
وی در ادامه گفت: این عامل کاذب از یک سو و نبود پتانسیل لازم در بازار از سوی دیگر منجر شد تا به‌رغم گذشت چند روز از تحولات اخیر بازار، همچنان رشد مناسبی را از شاخص بورس شاهد نباشیم.
این تحلیلگر تکنیکال خاطرنشان کرد: چنانچه طی چند روز آینده حرکت مثبتی در بازار رخ ندهد و شاخص نتواند ثبات خود را در محدوده بالاتر از 38700 واحد تثبیت کند، اصلاح و کاهش آن تا محدوده 37000 واحد پیش خواهد آمد.
وضعیت شاخص در اندیکاتورها چگونه است؟
حاجی در ادامه به بررسی وضعیت شاخص در اندیکاتورها و موج شمارها پرداخت و گفت:‌ از نظر ترسیمی در صعود شاخص خط روند صعودی وجود دارد که هنوز شکسته نشده و کماکان بر اساس آن بازار افزایشی است. این در حالی است که اندیکاتور macd یک واگرایی منفی را نمایش می دهد که این حالت یک هشدار مبنی بر احتمال ریزش و اصلاح خواهد بود.این تکنیکالیست در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال می‌توانیم منتظر ثبت رکوردهای جدیدتری از شاخص بورس باشیم؟ گفت: در صورت ورود یک عامل بنیادی مناسب نظیر عرضه جدید، یا حداقل یک خبر مثبت برای کل بازار این امکان وجود دارد.
حاجی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت از نظر صرف تکنیکال عامل محرکی وجود ندارد و اظهار‌نظر خاصی نمی‌توان ارائه داد.
نبود تحلیل واقع‌بینانه
در همین حال، شیما صالحی از دیگر تحلیلگران بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به تاثیر پالایشگاه‌ها در رشد شاخص بورس اظهار داشت: اقبال بازار به نماد پالایشگاه‌‌ها، باعث شد برخی فروشندگان این صنعت، فروش سهام خود را به تعویق بیندازند که البته انتظار می‌رفت با توجه به صف‌های خرید و رونق این سهام پالایشگاهی عرضه‌های مناسبی هم در این شرکت‌ها صورت پذیرد، زیرا عملا عرضه با حجم بالا چنین فضایی را در محیطی با تقاضای بالا و صف‌های خرید سنگین می‌طلبد که البته این چنین نشد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر سرمایه‌گذاران هم با عنایت ویژه به یک صنعت خاص که پالایشگاه‌ها باشد، تنها اقبال خود را در یک صنعت می‌آزمایند که خود باعث ورود تقاضا‌کنندگان به خرید‌های هیجانی و دور شدن از تحلیل جامع و در نهایت نادیده گرفتن هر‌گونه تحلیل واقع‌بینانه در مورد صنعت فوق‌الذکر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایط کنونی تحلیل شاخص با در نظر گرفتن شرایط هیجانی که یکی از آنها بازگشایی نماد شپنا بود، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.
موج تعادلی در راه است
صالحی در ادامه به بررسی وضعیت حال و آینده بورس تهران پرداخت و گفت: شرایط بورس تهران در حال حاضر تعادلی و تا حدودی کاهنده پیش‌بینی می‌شود؛ زیرا نوسانات قیمت در بسیاری از شرکت‌هایی که در جهت گیری شاخص حائز اهمیت هستند، در ماه‌های اخیر خنثی و یا دارای حرکت حاشیه‌ای است.
وی ادامه داد: همچنین عدم انتشار اخبار تازه از شرکت‌ها هم در ثبات بازار و آرامش آن بی‌تاثیر نیست. از طرف دیگر انتظارات برای انتشار گزارش‌های بودجه محافظه‌کارانه شرکت‌ها در سال آتی،‌ با توجه به شرایط فعلی اقتصاد خود در ثبات و تعادل بازار پیش‌روی سرمایه‌گذاران موثر است.
این تکنیکالیست بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تجربه نشان می‌دهد، اواخر سال معمولا بهترین فرصت برای خرید سهم خواهد بود، انتظار ادامه روند افزایشی در اواسط اسفند ماه سال جاری هم دور از ذهن نیست؛ گرچه حتی فقط سکان بازار در دست سهام پالایشگاه‌ها باقی بماند.
صعود در میان‌مدت
اما مهرداد خالقی از دیگر تحلیلگران بازار سرمایه، نظر متفاوتی با دیگر تکنیکالیست‌ها دارد. وی معتقد است: در دوره میان‌مدت و تا فصل مجامع روند صعودی همراه با افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه شکل می‌گیرد، به طوری که شاخص از محدوده ۴۴۰۰۰ واحد عبور خواهد کرد.
خالقی در گــفت‌وگو با خبــرنگار دنیای‌اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه با توجه به سودهای بالای اعلام شده توسط شرکت‌های بورسی، از پتانسیل‌ مثبت و رو به رشدی برخوردار است، اما عوامل سیاسی از جمله مسائل داخلی، مذاکرات با آژانس و نشست هشتم اسفند به عنوان مانعی در برابر رشد این بازار هستند.
وی ادامه داد: چنانچه این عوامل بازدارنده از بین برود، در میان‌مدت و تا فصل مجامع، می‌توان شاخص را در محدوده ۴۴۰۰۰ واحد رصد کرد.
این تکنیکالیست بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این میان اصلی‌ترین مقاومت شاخص موج 39600 واحد است که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر اسفندماه این محدوده لمس شود. خالقی در نهایت پیش‌بینی کرد: در آینده‌ای نزدیک سهام پتروشیمی‌ها وارد فاز استراحت شده و به احتمال زیاد سهام قندی‌ها به دلیل همبستگی معکوس با شاخص بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهند گرفت.