گروه بورس - در حالی که گمانه‌زنی‌‌ها در خصوص زمان و نحوه عرضه بانک صادرات همچنان باقی است، مدیر مالی بانک صادرات و مسوول قیمت‌‌گذاری سهام بانک صادرات در خصوص ابهامات سهم سود ۴۰ درصدی دولت توضیحاتی ارائه کردند.

غلامرضا خلیل ارجمندی در گفت‌وگو با سنا پیرامون ابهام پرداخت ۴۰ درصد سود بانک صادرات ایران و شرکت‌های تحت کنترل این بانک مطابق قانون بودجه سال‌های ۸۷ و ۸۸ به خزانه دولت، افزود: تنها ۴۰ درصد از سود این بانک به حساب خزانه دولت واریز می‌‌شود به طوری که شرکت‌های استانی سودی را به خزانه دولت واریز نخواهند کرد.

وی تاکید کرد‌‌: دیگر مشکلات شرکت مخابرات ایران در مورد پرداخت سود و واریز آن به خزانه دولت تکرار نمی‌شود.

ارجمندی درباره پیش‌بینی سود هر سهم بانک صادرات گفت: این بانک فراتر از پیش‌بینی‌های اعلام شده سود به ازای هر سهم محقق کرده است که رقم قطعی آن به زودی به سازمان بورس اعلام خواهد شد.

مدیر امور مالی و خصوصی‌سازی بانک صادرات ایران درخصوص دلیل حسابرسی جداگانه شرکت‌های استانی این بانک اظهار داشت‌‌: این شرکت‌ها حکم واحد ندارند به گونه‌ای که دولت این شرکت‌ها را به عنوان سرپرست بانک صادرات در استان‌های مختلف می‌‌شناسد.

وی ادامه داد‌‌: بانک صادرات ایران تنها به دلیل شفافیت بیشتر، تمرکز و دقت در بحث حسابرسی، حسابداری شرکت‌های استانی خود را به صورت جداگانه محاسبه و به صورت تلفیقی منتشر می‌کند.

در همین رابطه اسماعیل غلامی‌‌‌که مسوول قیمت‌‌گذاری و عرضه سهام بانک صادرات در روز دوشنبه جاری است در گفت وگو با فارس، در رابطه با موضوع سود ۴۰ درصدی دولت از بانک صادرات اظهار داشت: موضوع پرداخت سود ۴۰درصدی شرکت‌‌های دولتی به حساب دولت دو مرحله دارد. مرحله اول مربوط به این است که آیا سود ۴۰ درصدی مربوط به سهم دولت است یا ۴۰ درصد از کل سهام؟ دراین حالت دولت تصویب کرده دریافت سود ۴۰ درصدی فقط بر مبنای سهم دولت از شرکت باشد.

وی ادامه داد: این مصوبه درمورد مخابرات اعمال شد و در نهایت دولت فقط به اندازه درصد سهام خود سود دریافت کرد.با این اوصاف دولت این رویه را درمورد بانک صادرات و دیگر بنگاه‌‌ها ادامه خواهد داد.

غلامی‌‌‌به مرحله دوم سود ۴۰ درصدی اشاره کرد و گفت: در این مرحله مشکلی که وجود داشت این بود که آیا شرکت‌‌های زیر مجموعه استانی مخابرات و بانک صادرات و بنگاه‌‌های مشابه نیز باید به دولت سود بدهند یا خیر؟ در این خصوص نیز هرچند ۳۰ شرکت استانی مخابرات در گذشته سود ۴۰ درصدی ابرازی را به دولت می‌‌‌دادند، اما در نهایت با اصلاحاتی در مصوبات دولت مقرر شد پرداخت سود به صورت تلفیقی یک جا و یک بار توسط شرکت اصلی به حساب خزانه دولت واریز شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در مورد مخابرات به کارگرفته شد و مشکل آن حل شد، در رابطه با وضعیت بانک صادرات توصیح داد: سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی خواهان شفاف سازی درخصوص وضعیت سود ۴۰ درصدی شرکت‌‌های استانی بانک صادرات شده که در جواب باید گفت با توجه به مصوبات موجود، صورت جلسه‌‌ای تنظیم شده که در آن مقرر است سود ۴۰درصدی دولت نسبت به سهم دولت آن هم فقط از شرکت مادر دریافت شود.

غلامی‌ ‌‌تاکید کرد: با این اوصاف شرکت‌‌های استانی بانک صادرات سودی را به حساب خزانه واریز نخواهند کرد؛ بلکه بانک صادرات اقدام به واریز این وجه به حساب خزانه می‌‌‌کند. از طرف دیگر بانک‌‌های استانی در گذشته نیز سود به حساب دولت واریز نمی‌‌‌کردند و سابقه پرداخت سود توسط این گروه وجود نداشت.

شرکت‌‌های استانی هر چند در قالب شرکتی فعالیت می‌‌‌کنند، اما به صورت شعب بانک هستند.

غلامی‌‌‌که مسوولیت قیمت‌‌گذاری و عرضه سهام بانک صادرات رابه عهده گرفته خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت مناسب بانک صادرات، سهام این بانک دارای مشتریان متعددی است و با نرخ مناسبی روز دوشنبه جاری ۱۸ خرداد در بورس کشف قیمت می‌‌‌شود.

وی دربرابر این سوال که ارزش دفتری هر سهم این بانک چه مبلغی است،

اظهار داشت: شرکت تامین سرمایه امین قیمت‌‌هایی را پیشنهاد داده که درخصوص قیمت ارزش دفتری و سود هر سهم بانک صادرات باید اصلاحاتی انجام شود. نرخ ارزش دفتری هرسهم سازمان خصوصی سازی در حال نهایی شدن است.

لغوجلسه معارفه بانک صادرات

به گزارش فارس در حالی که قرار بود دیروز ساعت ۴ بعدازظهر جلسه معارفه بانک صادرات با حضور وزیر اقتصاد و معاونین وی و همچنین کارگزاران و کارشناسان بازار سرمایه در هتل استقلال برگزار شود، این جلسه لغو و به امروز موکول شد.

هاشم بوذرجمهری، مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات، این اتفاق را تایید کرد و گفت: جلسه معارفه بانک صادرات لغو شد، اما فعلا دلیل این اقدام اعلام نشده است. از سوی دیگر علی صالح‌آبادی نیز با تایید این خبر گفت: دلایل لغو جلسه معارفه بانک صادرات در حال بررسی و پیگیری است.